🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>
Китайският електромобилен поход

Българските доставчици на автомобилни компоненти превключват на ток

Много от заводите вече произвеждат части за електрически коли

Българските продукти за автоиндустрията покриват много широк спектър - от кабели и фарове, през метални и пластмасови части до електроника и чипове
Българските продукти за автоиндустрията покриват много широк спектър - от кабели и фарове, през метални и пластмасови части до електроника и чипове
Българските продукти за автоиндустрията покриват много широк спектър - от кабели и фарове, през метални и пластмасови части до електроника и чипове    ©  Цветелина Белутова
Българските продукти за автоиндустрията покриват много широк спектър - от кабели и фарове, през метални и пластмасови части до електроника и чипове    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

България, изглежда, пропусна шанса си да стане производител на електрически автомобили, след като за единствения подобен проект - този на германския стартъп Next.e.Go, беше предпочетена Македония (макар и там да не е сигурно дали ще започне). С навлизането на колите с батерии обаче множеството местни заводи за компоненти бързо превключват към новото търсене. До голяма степен причината за това е, че повечето части, които се произвеждат в страната, не са свързани с двигателите.

Заемането на пазарни позиции от страна на китайските производители на електрически коли обаче може да се отрази на българските доставчици, макар и косвено. Това ще зависи най-вече от това доколко основните им клиенти в Западна Европа ще могат да се конкурират с китайската продукция.

Универсални продукти

В момента над 300 компании в България правят автомобилни компоненти - за някои от тях това е основна дейност, за други - част от производството. Продуктите пък покриват много широк спектър - от кабели и фарове, през метални и пластмасови части до електроника и чипове. Все повече от заводите вече работят и за електрически коли. Още преди седем години например производителят на каучукови изделия "Теклас" обяви, че освен за европейските си клиенти започва да прави компоненти и за американската Tesla. Това стана и основната причина компанията да разшири предприятието си в Кърджали.

Голяма част от продуктите, които се правят в България, са практически универсални, което помага в променената среда. "Устройствата ни са съвместими както с двигатели с вътрешно горене, така и с електромобили", коментира Йордан Йорданов, производствен мениджър на "Бер-Хелла термоконтрол", която прави климатични системи за автомобили в зоната в Божурище. Същото важи и за уплътненията, които са подходящи за всякакви коли. "Произвеждаме и за електрически автомобили, единствената разлика е, че там се търсят по-леки решения, защото всеки килограм е важен, но съществена разлика няма", коментира местен производител.

Универсални са и заключващите системи, които прави русенската "ВИТТЕ аутомотив". Затова и по думите на управителя Христо Христов флуктуацията на пазара на приливи и отливи към електрическите автомобили не се отразява толкова съществено на компанията. Той обаче добави: "По-важен фактор се явява развитието на общите продажби на нашите клиенти, които изпитват доста силно вариацията на пазара, както и навлизането на нови силни марки като Tesla и китайските производители." Затова според него най-важното за доставчиците в момента е да запазят доверието на клиентите си в качеството и ефективността на продуктите си, както и да адаптират разходите си за производство.

При производството на кабели има чисто технически разлики при продуктите за електромобили и за конвенционални коли, но и двете технологии използват стандартни кабелни инсталации на 12 волта, които са свързани с определени функции (например седалки и врати), обясни управляващият директор на "Леони България" Андрей Косоухов. "При хибридните автомобили и електромобилите има нужда от допълнителни високоволтови кабелни инсталации, каквито групата LEONI произвежда в някои заводи в други страни", каза той и уточни, че базовата технология е същата, но някои производствени стъпки и процеси са различни.

Нови изделия

Някои приложения обаче изискват разработката на нови продукти и нови производствени линии. Търсенето на компоненти за електрическа мобилност стои зад течащото в момента разширение на фабриката за сензори на "Сенсата технолоджис" в Ботевград. От компанията наскоро коментираха за "Капитал", че очакват производството да започне тази година, а прогнозите като цяло са за значителен ръст на този тип нови продукти през следващите години.

Електрификацията е сред основните двигатели на растеж и за Melexis, която има завод за чипове в София. "Продуктите ни, които подпомагат електрификацията, включват решения за задвижване като токови сензори. Електрическите автомобили предлагат и по-голям комфорт и сигурност като вътрешно осветление, електронно спиране и управление на автомобила, които също изискват сензори и драйвери. Голяма част от продуктите, които Melexis разработва, могат да се използват, както при автомобили с двигатели с вътрешно горене, така и при електрически, но с всяка изминала година делът на продуктите, изцяло насочени към двигатели с вътрешно горене, намалява", казаха от компанията.

Нови изделия за електромобили вече произвежда и заводът на "ВОСС аутомотив" в Ловеч, чийто основен продукт всъщност е за дизелови коли - SCR линии за намаляване на емисиите. От близо три години обаче предприятието прави и линии, които се използват за охлаждането на батериите на електромобилите (т.нар. термомениджмънт).

Завод за кабелни снопове за електрически коли в момента строи и съвсем нов инвеститор - австрийската GG Group. Предприятието в Русе трябва да започне предсерийното производство още това лято.

Заплаха или шанс

Много от българските заводи засега не очакват бумът на китайското автомобилно производство да се отрази на работата им. Други са по-предпазливи, а трети виждат възможности в това.

"Приветстваме конкуренцията, защото създава по-добри продукти. Освен това ние като група сме ориентирани по-скоро към иновативните продукти. Така че ние се движим в различни сегменти на пазара и не усещаме директна заплаха и конкуренция от Китай", коментира управителят на "ВОСС аутомотив" Йордан Йовев. Нещо повече - по думите му плановете на някои големи китайски производители да отворят заводи в Европа, най-вече за батерии за електромобили, може да донесат допълнителен бизнес на компанията благодарение на продуктите й за термомениджмънт. "От наша гледна точка това е положителна тенденция", добави Йовев.

Шансове виждат и от Melexis. "Продуктите ни се влагат в почти всички марки автомобили. Китай е един от най-големите ни пазари, така че бумът на продажбите на китайски електрически коли, както и появата на нови производители на коли в Китай предоставят много добри възможности за Melexis", казаха от компанията.

От "ВИТТЕ аутомотив" коментираха, че на групово ниво се адаптират към промените на пазарите и разширяват присъствието си в Китай, като вече имат три производствени локации там. "По този начин WITTE добави и доста китайски клиенти към своето портфолио, както и ще работи за разширяване на техния дял в своето портфолио в следващите години", каза Христов. Той обаче подчерта, че разрастването на китайските производители на електромобили се отразява на традиционните производители, което прави борбата за пазарни дялове в бъдеще силно ожесточена. "От друга страна, прогнозите за продажби на нови автомобили в следващите 3-5 години сочат по-скоро задържане, отколкото нарастване, поради което навлизането на китайските марки ще бъде стратегическо предизвикателство за настоящите марки", добави Христов.

В тази ситуация групата залага на стратегия за развитие на бизнеса и продажбите на европейския пазар и стратегия за китайския и другите пазари. Българското предприятие ще има ключово място. "В момента се изгражда разширение на завода, което ще удвои производствените мощности, както и ще даде възможност за развитие на вертикална интеграция на доставката на компоненти (пластмасови детайли, електроника и др.). Това ще направи производствените разходи по-ефективни", обясни Христов. Ефективното производство ще бъде жизненоважно за всички доставчици, за да могат да устоят на китайската конкуренция.

Все още няма коментари
Нов коментар