🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>
Китайският електромобилен поход

Без експанзия на китайски електромобили в България засега

Много малко от регистрираните нови 2500 коли на ток в България са китайски, но тепърва ще навлизат нови марки

Поне до този момент китайските производители залагат в Европа не толкова на евтини и по-достъпни модели, а на премиум автомобили.
Поне до този момент китайските производители залагат в Европа не толкова на евтини и по-достъпни модели, а на премиум автомобили.
Поне до този момент китайските производители залагат в Европа не толкова на евтини и по-достъпни модели, а на премиум автомобили.    ©  Shutterstock
Поне до този момент китайските производители залагат в Европа не толкова на евтини и по-достъпни модели, а на премиум автомобили.    ©  Shutterstock
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

В България все още няма не само настъпление, а дори плахо навлизане на големите китайски EV брандове. Основната причина, естествено, е малкият пазар. Все пак вече има и първи вносители, които се опитват да наложат отделни модели. Очакванията от бранша са, че през 2024 г. поне три китайски производителя ще навлязат с партньори на нашия пазар и с електромобили, и с модели с двигатели с вътрешно горене.

Според представители тук на автомобилния сектор основната цел на известните азиатски брандове като BYD е по-широко навлизане и налагане на сериозните западноевропейски пазари и чак тогава експанзия към други държави, където продажбите на електромобили са по-малки. България е на опашката по този показател в Европейския съюз, не на последно място и заради липсата на субсидии. Инфраструктурата също има нужда от добавяне на много нови зарядни станции, особено в някои райони на България, до които пътуването с кола на ток е предизвикателство. През миналата година продажбите на нови EV са малко над 2500 коли (заедно с употребяваните броят на новите EV регистрации е почти 5200 и общо над 11 000 коли на ток - виж графиката). От тези 2500 автомобила едва около 30 са китайски коли на ток, като най-продаваната от тях е ван (Maxus EV80).

Китайските производители вече веднъж опитаха да навлязат на европейския автомобилен пазар с доста лимитирани резултати преди повече от десетилетие. Най-голямата им пречка беше имиджова с катастрофални оценки в краш тестовете. В онези години беше и неуспешната авантюра на Great Wall с фабриката край Ловеч. Сега, в ерата на електромобилите, подготвеността на китайските марки е далеч по-голяма (не на последно място и с помощта на официалните власти в Пекин). Делът им от продажбите на EV в ЕС през миналата година достигна 8%, а на немалко модели резултатите в теста за сигурност Euro NCAP са максималните пет звезди. (За разлика например от модели като Dacia Spring, която има минималната оценка от една звезда.)

Поне до този момент китайските производители залагат не толкова на евтини и по-достъпни модели, а на премиум автомобили. Такъв е и опитът на един от новите дистрибутори на китайски електромобили тук - "ADG България", изграждащ дилърства в София, Пловдив и Стара Загора. От края на миналата година той започна да внася модела Voyah Free, чиято стартова цена е 68 900 евро. Voyah е премиум брандът на държавната Dongfeng Motor Corporation, един от по-старите производители в Китай. "Най-продаваният" в България лек китайски електромобил е 4.26-метровият Funky Cat на марката Ora, която пък е част от Great Wall. От него са пласирани четири бройки, като причината може да е и цената му, която започва от 72 хил. лв.

Именно цената ще е основен фактор за по-широкото навлизане на китайските брандове на европейския пазар, а съответно и в България. Според експертите такъв тренд се очаква през тази година с дебюта тук на по-евтините модели от Китай. Очакванията са малкият модел на BYD - Seagull, да е значително по-евтин от подобните електромобили на европейските гиганти - около 10 000 евро. Тези по-евтини коли на ток са практични градски модели, без да впечатляват с нещо, имат пробег около 200 - 300 км и покриват всекидневните изисквания на повечето потребители в големите градове. Ако се сравни с цената на очаквания скоро Renault Legend от 20 000 евро (който трябва да постави началото на "достъпния" електромобил), чисто финансовите му предимства изпъкват. В същото време най-евтиният в момента електромобил от масовите брандове на българския пазар е Dacia Spring - над 40 000 лв. Той е и на второ място по продажби на нови коли на ток през миналата година след Tesla Model Y (виж графиката).

Електромобилите в България през 2024 г. със сигурност ще продължат да растат, но все още са далеч от масовите продажби, дори и с навлизането на все повече китайски модели тук. В следващите месеци в парламента се очаква да бъде гласуван Закон за електромобилността, който засяга повече стимулирането на изграждане на зарядни станции - те са над 1600 в момента. Очакванията бяха в закона да бъде включено и евентуалното субсидиране на покупката на електромобил, но в крайна сметка тази мярка не намери място и според източници от сектора ще бъде включена в бъдеща наредба.

Изискванията


Изискванията за одобрение на един модел за европейския пазар са вписани в тъй наречения Certificate of Conformity (CoC) - документ, който показва, че произведеното превозно средство отговаря на всички критерии за хомологация в Европейския съюз. Те покриват дизайна, сигурността, екологичните изисквания и др. Euro NCAP не е задължително условие за движение, но много китайски производители преминават теста, за да отговорят на очакванията на потребителите. Някои внесени китайски електромобили през последната година са преминали индивидуално одобрение в България, т.е. кола по кола.