🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Най-големите компании за машини и оборудване: Обратно на пистата на растежа

Растежът на приходите на водещите 45 компании в сектора е 23.5% до 10.9 млрд. лв.

Лидер за първи път е "Костал България аутомотив", който е част от германската Kostal. Компанията има завод в Пазарджик от 2017 г., който произвежда компоненти за кормилните системи на автомобилите
Лидер за първи път е "Костал България аутомотив", който е част от германската Kostal. Компанията има завод в Пазарджик от 2017 г., който произвежда компоненти за кормилните системи на автомобилите
Лидер за първи път е "Костал България аутомотив", който е част от германската Kostal. Компанията има завод в Пазарджик от 2017 г., който произвежда компоненти за кормилните системи на автомобилите    ©  Надежда Чипева
Лидер за първи път е "Костал България аутомотив", който е част от германската Kostal. Компанията има завод в Пазарджик от 2017 г., който произвежда компоненти за кормилните системи на автомобилите    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от класацията на "Капитал" "К100: Най-големите компании в България". Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.

Класацията К100 може да бъде закупена в хартиен или в електронен формат тук.
Темата накратко
  • През 2021 г. повечето компании в индустрията възстановиха производството си.
  • Растежът на приходите на водещите 45 компании в сектора е 23.5% до 10.9 млрд. лв.
  • Автомобилните доставчици се възстановяват, макар някои от тях все още да изпитват трудности.

След като през 2020 г. отчете първия си общ спад на приходите от години, един от най-динамичните сектори на българската икономика - машини и оборудване, се върна към растеж през миналата година. През 2021 г. повечето компании в индустрията възстановиха производството си, макар някои да продължиха да имат затруднения заради забавените глобални вериги за доставки.

Средният растеж на приходите на водещите 45 компании в сектора е повече от здравословен - 23.5% до 10.9 млрд. лв., а постъпленията са по-високи и от предпандемичната 2019 г. И докато почти всички в секторната класация бяха с по-ниски резултати през 2020 г. спрямо 2019 г., през миналата година едва седем са понижили оборота си, и то с малки проценти. В същото време намалява общият персонал в класацията - с почти 2%. Но реално минусът е най-вече заради "Язаки" и още 3-4 компании, като свиването видимо е при автомобилните кабели, където България губи атрактивност заради растящите заплати.

Известно подобрение се вижда и при производителите на авточасти, които имат най-силно присъствие в класацията, а в цяла България са над 250 компании. След лошата за тях 2020 г., когато много от заводите на клиентите им бяха затворени за известен период, в повечето случаи те успяха да се отърсят от забавянето и се върнаха към растеж, макар някои от тях все още да изпитват трудности. Този сегмент от машиностроенето е важен, защото само в него работят над 65 000 души.

Водещите три

Лидер за първи път става "Костал България аутомотив", който е част от германската Kostal. Компанията има завод в Пазарджик от 2017 г., който произвежда компоненти за кормилните системи на автомобилите. Приходите й рязко скочиха през 2020 г. заради преместването на линии от фабриката в Чехия, както и прехвърлянето на производството от смолянското предприятие на групата. Тези промени са продължили и през 2021 г., като ефектите от тях се виждат в резултатите: оборотът е скочил с почти 50% до 813 млн. лв. В същото време намалява персоналът - с над 20% през миналата година, като спадът продължава и тази година. За първи път "Костал България аутомотив" излиза на печалба - 36 млн. лв.

Втори е лидерът от предишната година - германският производител на хладилници "Либхер-Хаусгерете Марица". След като през 2020 г. компанията не спря да расте и за първи път постигна приходи над половин милиард лева, през миналата година оборотът се повиши с още 15% до 577 млн. лв. През 2021 г. пловдивският завод надмина рекорда си за произведени уреди - 1 млн. хладилника още през ноември (за сравнение - през 2000 г. стартират с капацитет 14 000). Служителите в предприятието са над 2100. Компанията майка Liebherr има още една компания в България - "Либхер транспортейшън системс Марица", за производство на климатични системи за влакове. През миналата година тя има приходи от 68 млн. лв. и затова не попада в секторната класация. След време групата ще има и трети отделен бизнес. През юли отвори поредния си завод отново в южната част на града, в "Тракия икономическа зона" - "Либхер конкрийт технолоджи". Новата фабрика произвежда части за възли, бурета за бетоновози и сглобява бетоновози. Инвестицията е 17 млн. евро - 15 млн. за завода и помещенията и 2 млн. за преноса и купуването на нова апаратура. Дружеството вече има над 100 служители.

На трета позиция е бивш лидер от 2018 и 2019 г. - "Сенсата технолоджис България". Компанията, която е собственост на американската Sensata Technologies, произвежда сензори основно за автомобилната индустрия в заводите си в Ботевград и Пловдив. Има и бизнес център в София. След като през 2020 г. отчете спад и по трите основни показателя - на оборота, печалбата и служителите, през 2021 г. тенденцията е обратна. Приходите са скочили с 19% до рекордните 573 млн. лв., а служителите - с близо 9% до над 3600, като продължават да растат и през тази година.

... и рекордьорът по рентабилност

Четвърта в класацията е "БТЛ индъстрийз", част от чешката компания BTL, която произвежда медицинска апаратура за физиотерапия, кардиология и естетика в завода си в Пловдив. През последните години дружеството не е спирало да расте, като за 2021 г. има второто най-високо увеличение на оборота в топ 40 - 99% до 508 млн. лв. Според Георги Петков, изпълнителен директор на българското дружество, причините за неспирния скок са нарасналите поръчки на оборудване в цял свят. Заради него компанията планира да увеличи и екипа си двойно до 1000 души през следващата година. "БТЛ индъстрийз" е лидер и по рентабилност в сектора - печалбата й през 2021 г. скочи със 163% до 165 млн. лв., или рентабилност на приходите 32%.

Авто блус

Именно производителите на автомобилни компоненти имат най-голям брой представители в топ 45 - 17. През последните над десет години инвестициите и приходите им постоянно растяха, но през 2020 и 2021 г. представянето им пострада. В първата година основната причина беше пандемията, докато през миналата въпреки възстановяването производството в целия сектор остана засегнато заради нарушените вериги на доставки. Така и резултатите на отделните компании са различни. Макар само четири да отчитат малко понижение на оборота си и през 2021 г., девет от 17-те компании от автосектора са намалили броя на служителите си. В същото време има и такива с видимо здрав модел и бизнес - например германската "ВИТТЕ Аутомотив България" расте с 35% до 281 млн. лв., след като заводът й в Русе е успял да възстанови капацитета си за производство на заключващи системи за големите производители.

Една от най-големите компании в този сегмент е "Теклас - България", която е дъщерна компания на турската Teklas и произвежда компоненти от каучук, пластмаса и метал за автомобилната индустрия. Дружеството има заводи в Кърджали, Крумовград, Момчилград и Враца, като беше един от малкото автодоставчици, които отчетоха растеж на оборота през 2020 г. - с 2%. Сега той е 4% до 481 млн. лв. Групата е увеличила и персонала си - с 10% до близо 3000 души.

С много добър растеж е и белгийският производител на чипове "Мелексис България" - 33% до 104 млн. лв. Глобалният недостиг на полупроводници се отрази благоприятно на бизнеса на групата в България, а през 2021 г. тя откри и новата си производствена база в "Горубляне", в която инвестира 75 млн. евро. С нея екипът трябва постепенно да се увеличи с още 160 души, като в момента е около 700. Според изпълнителния директор на групата майка Melexis Марк Бирон кризата с чипове прави София ключово звено за бъдещето на компанията.

На другия полюс са едни от най-старите играчи на пазара тук, които са и сред най-големите работодатели - производителите на кабелни системи за автомобили "Язаки България" и "СЕ Борднетце - България", които по време на пандемията затвориха заводите си за известно време, а през миналата година отчитат още спад на оборота. "Язаки", която има заводи в Димитровград, Сливен и Ямбол, беше един от най-големите работодатели в България с над 6000 служители, но през последните две години е намалила персонала си с над 30%. Приходите пък са намалели със 7% до 366 млн. лв. От своя страна "СЕ Борднетце - България", която има заводи в Карнобат и Мездра, както и подизпълнител в Сливен, е намалила персонала си с 12%, а приходите й през 2021 г. са надолу с 12% до 149 млн. лв.

Колелата на късмета се въртят

Друг сегмент, който традиционно има по няколко участници в секторната класация, е производството на велосипеди. И тук трите представителя са имали различна по успех 2021 г. За първи път от години се сменя лидерът в тази индустрия - пловдивската "Макском" измества "Крос" от Монтана. "Макском" увеличава приходите си с 80% до 399 млн. лв. Оборотът на "Крос" пък се понижава с 9.7% до 367 млн. лв., след като предишната година за първи път надхвърли 400 млн. лв. "Лидер - 96", чийто завод се намира в пловдивското село Рогош, расте с 43% до 160 млн. лв. Огромната част от продукцията - над 90% на трите компании, е за износ, който през 2020 г. достига 750 млн. лв. по данни на Асоциацията на производителите на велосипеди в България (АПВБ). Най-търсени в Европа са електрическите велосипеди, докато при традиционните се наблюдава спад в продажбите. Намалението в приходите на "Крос" се дължи именно на по-слабия износ на е-колелета. В същото време "Макском" отчита силен ръст заради най-големия си клиент - австрийският партньор Pierer Group, за който произвежда колекции на неговите марки Husqvarna, GAS GAS и Raymon. Растящото търсене кара "Макском" да изгради втори завод за производство на велосипеди заедно с Pierer, който трябва да заработи през 2023 г. Общата инвестиция ще достигне над 40 млн. евро. През 2021 г. "Макском" сля и дъщерното си дружество "Велотек", чиито приходи за 2020 г. бяха над 21 млн. лв.

Български шампиони

В тазгодишната секторна класация има и 15 компании с български собственици Най-високият растеж в подреждането е също българска компания - смолянският производител на кабели "Гамакабел". Той е отчел скок на приходите със 124% до 101 млн. лв. След забавянето заради пандемията през 2020 г. дружеството очакваше растеж с 20% през 2021 г., но повечето поръчки доведоха и до скок на оборота.

Един от големите й клиенти - "Емка", която прави кабели и проводници в завода си в Севлиево, също отчита здрав растеж с 50% до 139 млн. лв. В годишния си отчет публичната компания казва, че основната причина за скока е намаленият обем на производство в Западна Европа, който увеличил поръчките към "Емка". Над 70% от производството е за износ.

Нова трудна година?

В сектора се надяват на стабилна 2022 г., но са наясно с големите предизвикателства: инфлация, война в Украйна, възможна предстояща рецесия. Работещите в индустрията са преживели не една или две кризи и са наясно, че всяка от тях предоставя и нови възможности.

Засега най-черната криза не е на хоризонта. Но пък топ 45 на машини и оборудване през 2023 г. може да изглежда по много по-различен начин от тазгодишния. В идеалния вариант ще има още много високотехнологични средни и големи производства.