🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Volt тръгва: Има ли място за луксозна такси услуга в София

Нов играч навлиза на пазара с висок клас автомобили и екстри

Автомобилите, с които компанията Volt taxi стартира, са хибридни BMW 530E
Автомобилите, с които компанията Volt taxi стартира, са хибридни BMW 530E
Автомобилите, с които компанията Volt taxi стартира, са хибридни BMW 530E    ©  Volt taxi
Автомобилите, с които компанията Volt taxi стартира, са хибридни BMW 530E    ©  Volt taxi
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Новата такси услуга Volt стартира на 24 април с 30 автомобила, а до края на годината се очаква да са 200.
  • Заради различните екстри цените ѝ са по-високи от тези на големите компании в столицата.
  • Компании като Yellow не виждат заплаха в новия играч, а според по-малки играчи като Have cars трансферите ще са по-успешни за услуга като Volt.

Всеки от нас е имал различни по емоции преживявания в такси - някои добри, други не толкова.

Но представете си, че можете да повикате чрез приложение кола, в която да заявите определена радиостанция, вътре да ви чака вода, списание или вестник (защо не и последният брой на "Капитал"), а при качването ви шофьорът да ви отвори вратата, облечен в чиста униформа. И същият да не ви занимава с политика, времето, снощния мач или каквато и да е друга тема, която не ви вълнува. Дори ще мълчи, ако не желаете да говорите с него.

Всичко това, а и още, желаят да внедрят в услугата си за премиум такси, която вече предоставят на жителите и гостите на София с 30 автомобила (а скоро ще бъдат добавени още), основателите на Volt Тaxi Огнян Попов и Юлиян Мавродиев. Освен всички предвидени екстри това, което ще отличава компанията от повечето компании в столицата, са автомобилите, които на старта ще са хибриди пета серия на BMW. В бъдеще не е изключена възможността да бъдат добавени и изцяло електрически. За целта компанията си партнира с едно от двете дилърства на BMW в столицата "М кар София" и "Уникредит лизинг".

Амбициите са до края на годината, най-късно в началото на 2025 г., автопаркът на компанията да се състои от около 200 коли, а в дългосрочен план и 400. Предвидената обща инвестиция може да достигне 40 млн. лв., разкри пред "Капитал" Огнян Попов.

Бутикова такси услуга

Друг отличаващ фактор на стартиращата такси компания ще са цените, които заради предвидените екстри и по-луксозни автомобили ще са над тези на конкуренцията. Повикването на кола на Volt ще струва 1.49 лв., а първоначалната такса ще е 3.63 лв. през деня и 4.17 лв. през нощта. На километър пробег ще се заплаща по 1.83 лв. (дневна) и 2.10 лв. (нощна), а престоят ще е 0.59 лв. без значение от момента през денонощието.

За сравнение, Yellow, една от съществуващите големи компании, таксува клиентите си по 0.99 лв. за повикване и 2.49/2.79 лв. за първоначална такса. Пробегът е 1.22 и 1.44 лв. съответно през деня и вечерта, а престоят - 0.39 лв.

"Не искаме да сме масова такси компания", заяви пред "Капитал" Огнян Попов и допълва, че заради това максималният брой автомобили, които ще използват, ще е не повече от 400. "Ние искаме най-добрите шофьори с най-доброто поведение и клиентите, които могат да си го позволят", казва още той и обяснява, че според екипа на Volt има достатъчно хора, които биха платили по между 7 и 10 лв. повече на курс за подобна премиум услуга.

Според него подборът на шофьори ще е от голяма важност и най-вече какво компанията ще им предостави като условия. Разкрива, че за разлика от останалите играчи на пазара при техния модел автомобилите ѝ ще бъдат отдавани на лизинг на шофьорите без оскъпяване. Освен това заради по-високите цени те ще си докарват повече приходи, включително и от бакшиши, заради по-платежоспособната клиентела. По думите му от тях ще идва и печалбата на Volt, а не от лихви.

Инвеститорите

Идеята за новата услуга е на Мавродиев, по която работи от около пет години, а преди над две години към нея се присъединява Попов, като в Търговския регистър (ТР) е вписан и като действителен собственик на управляващото "Такси Волт". Той е основател на "Проспекто груп", която седи зад платформата за онлайн брошури Brushura.bg, като през 2020 г. компанията бе придобита от германската технологична група Offerista Group, развиваща същия бизнес. Мавродиев има опит като таксиметров шофьор, откъдето идва и желанието да се създаде премиум компания в сектора.

Сред инвеститорите в новата компания са още създателят на PhoneArena Пресиян Каракостов, стоящият зад Grabo.bg, Trendo.bg, Gospodari.com, Opoznai.bg и 1ForFit Велизар Величков, както и основателят на търгуващата с животински субпродукти SK PSD Group Кристиян Демирев. Каракостов и Величков са вписани и като членове на съвета на директорите на "Такси Волт", което е основано през октомври 2023 г. Там фигурират още вече бившият народен представител (в 47-ото НС с премиер Кирил Петков) от ПП Виктор Насър и Нели Томанова-Попова.

Заплаха ли е за останалите новата премиум такси услуга

Според Калин Кокошаров, съдружник в Yellow, една от големите таксиметрови компании в София, стартирането на Volt няма да доведе до отлив на клиенти на неговата компания. Той приветства нови играчи на пазара, които според него спомагат за подобряване на средата и услугата. "Самият пазар отсява успешния от неуспешния бизнес модел", казва той и добавя, че за над 20 години, откакто съществува Yellow, са се появявали, но и изчезвали различни таксиметрови компании.

Според Кокошаров, макар да е от основно значение какви и колко са автомобилите на подобна компания за качеството на услугата ѝ, шофьорите са на преден план. За него те са "най-ценният актив на компанията" и поради това от година и половина съвместно с платформата "Уча.се" имат собствена академия за шофьори. В нея в продължение на две седмици ги обучават не как да шофират, а на т.нар. меки умения, които да им помагат в комуникацията и обслужването на клиенти, както и със справянето в различни ситуации. Наред с това бъдещите и настоящите таксиметрови шофьори се обучават на дигитални умения за боравене с оборудването като таблети и ПОС терминали, които използват в ежедневната си работа.

Компаниите стават все по-големи клиенти на електромобили

Spark, "Виваком", Yellow, БТА и GoeGo са само част от дружествата, които през последните месеци са купили е-коли

В академията на Yellow преминават своето обучение и шофьорите на друга млада компания, Have cars. Тя стартира преди две години първоначално единствено с рент-а-кар услуга, която предоставя автомобили Tesla. Идеята на компанията е да помага на клиенти, които не са сигурни дали искат такъв автомобил, като им го отдават за "по-дълъг тестдрайв". Освен това тя съдейства за поръчката и вноса на коли на американската компания поради липсата на официално представителство в страната.

В края на 2023 г. от компанията решават да пуснат и своя такси услуга изцяло с Tesla автомобили. В момента имат 14 (до края на годината ще са 30), но те вече ще използват бранда и ресурсите на Yellow поради "неуспешния експеримент с високите цени" за такси услуга, разказа пред "Капитал" Стефан Михайлов, един от двамата съдружници в компанията. "Независимо дали ще е Tesla или Maybach, според мен българският пазар не е узрял за такава премиум услуга", казва той.

Според него на Volt по-скоро би "им се получило", ако автомобилите им се използват за трансфери, отколкото за такси услуга. "Техните цени са по-високи от тези, които ние бяхме сложили, но махнахме само след месец, тъй като хората не са готови да плащат повече", добавя той. Дава пример, че при разговори с шофьорите на теслите им става ясно, че дори клиенти от по-скъпи квартали "си плащат до стотинка".

21 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    kilgore avatar :-|
    kilgore
    • + 10

    Някак си това шофьорът да не е по анцуг, да не пуши, да не дъни чалга и да не ми говори, както и колата да е изправна и чиста ми се вижда като базово изискване, а не като екстра, за която да плащам, но ОК, тяхна си работа... Такси ползвам под два пъти в годината, именно заради тези неща. Онзи ден от чиста, нова, лъскава кола, точно на Yellow, излезе нещо човекоподобно с джапанки и шкембе, стърчащо изпод потника...

    Нередност?
  • 8
    sqw avatar :-|
    sqw
    • - 1
    • + 9

    Да се качиш на такси в България е истинско наказание, отколкото лукс. Както е написал коментиращия преди мен, във всяко такси (дори и тези които са част от големите компании) бичи до дупка дива чалга или ретро денс хитовете от 90-те на радио Енерджи, и в момента в който влезеш в тази подвижна дискотека, копърката започва да те разпитва "ти откъде си, защо си, какво си, кога си и т.н.". Спокойното и професионално возене трябва да са БАЗОВИ изисквания към всяко такси, имащо лиценз за такова, а не някакъв лукс. Поне големите компании за таксита трябва да въведат тези елементарни правила за своите шофьори.

    Нередност?
  • 9
    severozapadnal avatar :-|
    Северозападнал
    • + 3

    Yellow се напълниха с цигани.
    Освен това от различни източници, независими един от друг, научих за случаи когато коли на Yellow возят чужденци от летището до хотели в центъра за 75- 77 лв.
    Обикновено, това струва 22- 25 лв.

    Нередност?
Нов коментар