Компаниите стават все по-големи клиенти на електромобили

Spark, "Виваком", Yellow, БТА и GoeGo са само част от дружествата, които през последните месеци са купили е-коли

Peugeot Е-208 е един от предпочитаните електрически автомобили в страната.
Peugeot Е-208 е един от предпочитаните електрически автомобили в страната.
Peugeot Е-208 е един от предпочитаните електрически автомобили в страната.    ©  SFA
Peugeot Е-208 е един от предпочитаните електрически автомобили в страната.    ©  SFA
Темата накратко
  • Spark, "Виваком", Yellow, БТА и GoeGo са само част от компаниите, които купуват е-коли.
  • Най-предпочитана е Dacia Spring, следвана от Peugeot е-208 и Opel Corsa Electric.
  • Според автомобилните представителства в България пазарът на електрически коли ще се развива, но бавно, докато няма стимули от държавата.

Регистрациите в България на нови и използвани електрически автомобили през 2023 г. са 5179, с което всички EVs в страната достигнаха над 11 хил. Според данните на КАТ към началото на март те вече са 12 497, или над хиляда нови за два месеца. Най-вероятно поради разминавания в данните на Пътна полиция и отделните представителства на марките в страната за най-продаван нов електромобил бяха спрягани Model Y на Tesla и Spring на Dacia, като разликата е под 10 броя. За развитието на електрическата мобилност в страната оказват влияние основно автомобилите, купени от физически лица, които ги използват за лични цели. Обаче прави впечатление фактът, че все повече компании купуват електромобили, с които да подменят или допълнят автопарка си.

Според основните вносители в България тенденция за растеж на търсенето на служебните електромобили има и следва общата на пазара на e-коли, макар все още той да е малък процент от общите продажби на автомобили. Очакванията им са все пак той да се развива, макар и с бавни темпове. Това, което би спомогнало за ускорението му, според тях са евентуалните държавни политики и субсидии за подмяна на автопарка в страната по примера на съседна Румъния.

Най-продаваният през 2023 г. електромобил в България и по света е Model Y на Tesla

Според данни на МВР към 1 януари 2024 г. колите на ток вече са над 11 хил. (11 472). Новорегистрираните само през 2023 г. са 5179, но в това число влизат както нови, така и употребявани автомобили. В топ три по продажби на нови е-коли влизат модел Y на Tesla (299), Dacia Spring (286) и Enyaq на Skoda (92).

Лидерът

"Електромобилите са най-бързо разрастващият се сегмент през последната година. Съвсем естествено е тази тенденция да се пренесе и по отношение на корпоративния автопарк. На фона на общите продажби обаче те все още остават малък процент и предпочитани са конвенционалните версии", разказа за "Капитал" Емил Гърнев, търговски директор на "Кеос София" - официален вносител на Renault и Dacia в страната.

По данните на компанията Dacia Spring е абсолютен лидер сред електромобилите на българския пазар, като моделът оглавява продажбите в сегмента за последните две години. През 2023 г. са продадени 315 броя, или 65% увеличение спрямо година по-рано. При двата предлагани в страната електрически модела на Renault - Megane E-tech electric и Zoe, регистрациите са съответно 88 и 44.

"Нуждата от достъпен, удобен и екологично чист транспорт мотивира корпоративните ни клиенти да предпочетат електрически автомобили. Профилът на компаниите, които избират електрически превозни средства, е различен - има както международни клиенти, така и български", обясни Гърнев защо компании като Spark и "Виваком" избират електромобили за автопарка си.

От Франция с любов

През 2023 г. "Ес Еф Ей аутомотив" (дъщерно дружество на "София Франс Ауто") e реализирало общо 404 продажби на напълно електрически коли, което представлява 15.7% дял от пазара на EVs в България. Водещи модели са Peugeot Е-208, следван от Opel Corsa Electric (и от двата модела Spark прибави по 100 към автопарка си в страната), Opel Mokka Electric и Citroen E-C4.

Други компании, които са се сдобили с електромобили през последната година, са БТА, Top Rent-a-car, ProCredit Bank и GOeGO. Според Вихрен Горанчев, бранд директор на Opel в "Ес Еф Ей аутомотив", в действителност има тенденция юридически лица да подменят автопарка си с е-коли и обясни, че все повече големи фирми "прилагат програми за намаляване на въглеродния отпечатък от техния автопарк, като си поставят цел за поетапно заменяне на автомобилите, задвижвани с двигател с вътрешно горене, с по-екологични - електрически или plug-in хибриди".

През следващите 5 години се очаква бурно развитие на зарядната инфраструктура и стабилизиране, дори и постепенно намаление на цените на електрическите автомобили, което неминуемо ще доведе до още по-значителен ръст на пазара на електромобили.

Вихрен Горанчев
Вихрен Горанчев

бранд директор на Opel в "Ес еф ей аутомотив"

И от Южна Корея

"Пазарът на ел. автомобили ще се развива с бавно темпо поради липсата на държавна политика за обновяване на автопарка в България", каза за "Капитал" Габриела Бошнакова, PR мениджър в "Киа България". Според нея "тази и следващата година ще има офанзива на нови модели на ел. автомобили от всички големи производители. Това разнообразие ще привлече още повече клиенти." Към момента в страната Kia предлага три изцяло електрически модела - Niro, EV6 и EV9, като те са с батерии от 64 до 100 кWh, както и с възможност за свръхбързо зареждане от 800 V. До края на годината се очаква Kia да представи и компактния EV3.

По данни на Бошнакова за 2023 г. от трите електрически модела са продадени 89 автомобила, като повечето (59) са Niro, 30 от които са за автопарка на таксиметровата Yellow (виж тук). Според PR мениджъра половината са за юридически лица с предмет на дейност финанси, телекомуникации, търговия и информационни технологии. Освен автомобили "Киа България" е вносител и на зарядни станции с брандове Alpitronic и Keba.

В страната се изгражда мрежа от зарядни станции Kia Hypercharge, която вече разполага с 15 бързи DC и 30 бавни АС станции. Тя може да бъде използвана от клиентите на компанията чрез мобилна апликация.

Е-градска мобилност

През 2023 г., както и в началото на 2024 г. бяха обявени няколко сделки по прибавяне на електрически автомобили към автопарковете на различни фирми. Сред тях се отличава компанията за споделена градска мобилност Spark, която предлага за услугата си единствено електрически возила. Първо, през миналия февруари добави към автопарка си 100 Dacia Spring, а през юни същата година по 50 Opel Corsa Electric и Peugeot e-208.

В началото на март тази година пък стана ясно, че е добавила по още 50 Corsa и e-208, както и че прехвърля 180 "румънски" Renault Zoe от затворилия си в северната ни съседка бизнес. Макар и последните да са вече използвани, ще допринесат за новите регистрации през следващите месец-два. За момента в приложението на компанията са видими около 55 от тях. С новите попълнения автопаркът на Spark набъбва до над 1000 автомобила, които могат да се използват както в столицата София, така и в Пловдив, където компанията оперира от май 2021 г.

Spark пуска в България 180 Renault Zoe

Kомпанията за споделена мобилност добавя в автопарка си още 180 автомобила. Те ще са Renault Zoe като 30 от тях вече са видими в мобилното ѝ приложение. Най-вероятно автомобилите са прехвърлени от затворилото в средата на февруари румънско дружество, където Spark работеше от 2019 г.

Зелени таксита

Друга голяма е-заявка даде таксиметровата Yellow, която през декември обяви, че добавя към автопарка си в София 300 електрически Kia e-Niro. Първите 30 вече возят софиянци и гостите на столицата, като от компанията разказаха за "Капитал", че останалите "се очаква да бъдат доставени и пуснати в движение до две години", а общата инвестиция ще е над 25 млн. лв. Идеята на таксиметровата компания е след 2025 г. клиентите ѝ да бъдат возени само от "електричките", но от нея не обясниха дали ще бъдат подменени с такива останалите ѝ над 2000 автомобила. Към момента цената на услугата не зависи от това дали курсовете се изпълняват от конвенционален или електрически автомобил.

Зареждането на изцяло електрифицираните автомобили вече ще се извършва комбинирано - чрез 10 собствени зарядни станции, разположени на паркинга на Yellow, както и чрез обществени такива. Новите е-коли не са първите "електрички", които от компанията внедряват в автопарка си. От нея припомниха, че още през 2015 г. са стартирали с Kia е-Soul, които и до днес се използват за превоз на пътници, като заедно с няколко хибрида и дори тесли те са около 20. "Осем години анализирахме пазара и успяхме напълно да се убедим в перфектността на Kia e-Niro, a зарядните станции също са необходимият брой", разказаха от Yellow и обясниха, че "основният ни мотив е да направим града по-чист и здравословен за живеене.

Как да си купя Tesla и да я карам в България

В страната няма официално представителство на компанията на Илън Мъск, нито сервиз и затова автомобилите се поръчват от Европа

Да търсиш новини с електромобил

Също през декември Българската телеграфна агенция се сдоби с 30 нови Opel Mokka Electric, които ще бъдат използвани при ежедневната работа на репортерите и кореспондентите ѝ в столицата и из страната. За целта са изградени три зарядни станции на територията на новоремонтирания паркинг на агенцията в София.

Доставката на автомобилите е осъществена след обществена поръчка с четири отделни позиции - за 30-те "електрички", два микробуса, един плъгин автомобил и девет хибридни. По позицията за опелите е сключен договор със "София Франс Ауто" за 1.737 млн. лв. без ДДС. Така един автомобил струва почти 58 хил. лв. без данък добавена стойност, или около 69.5 хил. лв. с ДДС. Това е с 7700 лв. по-евтино от обявената на сайта на Opel в България цена от малко над 77 хил. лв. за най-базовия модел от серията Mokka Electric.

Теле-електрички

В средата на януари тази година телекомуникационната компания "Виваком" обяви, че добавя в автопарка си 40 Dacia Spring. От мобилния оператор са изградили и 10 зарядни станции, които да ги обслужват. "Избора на електромобилите направихме след детайлно проучване на предлаганите варианти на пазара и оптималното съотношение на параметри и цена." Новите автомобили ще бъдат използвани от служители на компанията, "чиято дейност е свързана с най-голям пробег на километри, каквито са търговските ни екипи."

От компанията не предоставят информация за размера на инвестицията, но официалната цена на версията с четири седалки на Spring e 46.1 хил. лв. В случая на "Виваком" тя най-вероятно е преференциална.

10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    umv16206834451053261 avatar :-|
    Peter Tomov
    • - 4
    • + 1

    Електрическите коли са подходящи предимно за градовете. А тук в Щатите от първоначално голяма сензация, те се превърнаха в стока, от която автомобилните търговци бягат като дявол от тамян. Голяма спирачка за електромобилите се оказа свирепия зимен студ по-рано тази година. Телевизиите показаха кадри на изоставени коли Тесла край пункт със зарядни устройства. Техник обясни, че заради ниските температури е невъзможно автомобилите да зареждат батериите си. Той на шега подхвърли:"Това тук е струпване на куп мъртви роботи". Големите разстояния в Щатите и ниските температури са главната спирачка пред колите на батерии. Факт е също, че на огромната територия на страната са изградени много малко зарядни станции. БВ същото време бум преживява продажбата на хибридни автомобили. Някои от тях са на ток и бензин, други на ток и водород.

    Нередност?
  • 2
    wpo34378687 avatar :-P
    Тони Димитров
    • + 2

    Във Варна имам чувството че всяка 3та кола е електричка.Приятно е. Това не значи че задкормилните устройства от ДейлиОрмана са си променили навиците..но все пак е по добре.

    Нередност?
  • 3
    hpu591188655 avatar :-|
    hpu591188655

    щом ромите направиха теслите таксита всичко е ясно

    Нередност?
Нов коментар