🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Как да си купя Tesla и да я карам в България

В страната няма официално представителство на компанията на Мъск, нито сервиз и затова автомобилите се поръчват от Европа

Supercharger станциите на Tesla в Пловдив са първите в страната. Едва след това бяха открити тези в Paradise center в София
Supercharger станциите на Tesla в Пловдив са първите в страната. Едва след това бяха открити тези в Paradise center в София
Supercharger станциите на Tesla в Пловдив са първите в страната. Едва след това бяха открити тези в Paradise center в София    ©  Димитър Марков
Supercharger станциите на Tesla в Пловдив са първите в страната. Едва след това бяха открити тези в Paradise center в София    ©  Димитър Марков
Темата накратко
  • И без представителство в страната над 1600 автомобила на компанията на Илън Мъск се движат по българските пътища.
  • Сред причините за избора на Tesla са увеличаващата се зарядна инфраструктура, големият пробег и съотношение цена/качество.
  • Основните пазари, от които пристигат автомобилите, са Германия и Австрия.

Електрическите автомобили по пътищата на България нарастват с всяка изминала година. Към 1 февруари броят на регистрираните е достигнал 11 981, или с 509 повече спрямо началото на годината. Не е изненада, че най-продаваният електромобил в страната през 2023 г. е Model Y на американския производител Tesla - 1645, или почти близо 14%. По-голямата част (1130) от тях в регистрите на МВР фигурират като такива на възраст под 5 години. Други 447 са между 6- и 10-годишни, а едва 68 броя са на повече от десетилетие, най-вероятно предимно Model S, или познат още като WhiteStar от 2012 г.

По-впечатляващото в данните е фактът, че ръстът в регистрациите на автомобили Tesla е почти 150%, след като към 1 февруари 2023 г. те са били 666 броя. Това означава, че 979 са прибавените за година, като в това число влизат както нови автомобили, така и "на старо". По информация, с която "Капитал" разполага, новите тесли са 381.

Хегемонията на Model Y не е само в България. По данни на Visual Capitalist до август 2023 г. той и Model 3 на компанията на Илън Мъск са на първите две позиции за най-продавани електрически автомобили в света - съответно 772 хил. и 364 хил. В Европа не е по-различно, след като според данни на CleanTechnica до септември лидери са именно същите два модела на Tesla - с 209 хил. и 66 хил. продажби. Все пак през последното тримесечие на годината компанията на Мъск е продала по-малко автомобили (484 хил.) от китайската BYD, която е реализирала 526 хил. продажби.

Въпреки по-слабото четвърто тримесечие за цялата 2023 г. Tesla е продала 1.81 млн. автомобила, с което си запазва лидерското място сред електроколите. Китайският гигант BYD е с 1.58 млн. продадени напълно електрически коли, но сред лидерите на местния пазар. В края на януари Мъск предупреди, че през 2024 г. компанията едва ли ще постигне същия ръст в продажбите като през 2023 г. и макар да постигна целта си за преходната година, не посочи нова за настоящата. Все пак очакванията са през 2024 г. Tesla да продаде около 2.3 млн. автомобила, което би било ръст с около 20% спрямо предходната.

Tesla общност

Но нека се върнем в България и зародилата се малка, но сплотена общност от притежатели на Tesla автомобили. Във Facebook има група "Тесла фенове България - Tesla Bulgaria fan club", в която членуват близо 7 хил. души, а при разглеждане на публикациите и коментарите под тях може да се усети колко сериозно са запознати голяма част от хората (навярно собственици, но и запалени фенове) и по-важното - отзивчивостта, с която си помагат при възникнали въпроси от други не толкова добре осведомени членове.

От коментарите и от собствениците на автомобили Tesla, с които "Капитал" се свърза, стана ясно, че за развитието на местната общност спомага и YouTube каналът Carlife by Dani, чийто собственик Даниел Рангелов притежава модел на американския автопроизводител. В канала има множество видеа, посветени на това дали и как да си купиш Tesla, с разяснения и дори видеорепортажи от "прибирането" към България както на неговия, така и на автомобили на негови приятели и познати.

От Европа у нас

Ще се запитате защо "прибиране". Отговорът е, че в България няма официално представителство на Tesla, нито сервиз и затова автомобилите се поръчват от Европа, предимно от Германия и Австрия. В страната има единствено две локации със зарядни станции на компанията - една в Пловдив (с четири зарядни точки), която беше открита през 2020 г., и една от година по-късно в столичния Paradise center (с шест точки). През лятото на 2022 г. стана ясно, че ще бъде изградена трета (в Бургас), но към този момент няма развитие. През януари в гласуване на сайта на Tesla къде клиентите желаят да има станции беше включен Велико Търново. Към днешна дата градът е събрал почти 15 хил. гласа и се намира на пета позиция в глобалното подреждане.

"Капитал" изпрати до представителството на Tesla в Европа въпроси за бъдещите планове на компанията за България и региона, но до редакционното приключване на броя не получи отговор.

От фенове до собственици на Tesla

"Капитал" направи малко проучване сред абонатите, членуващи във фенската група на Tesla във Facebook. В него взеха участие 45 собственици на автомобил на марката. От резултатите стана ясно, че близо 48% от тях са се сдобили с електромобила от Германия, а други 31% от Австрия. Останалите са избрали различни държави в Европа, като има и човек, който е посочил САЩ, а трима са направили поръчки през посредник. По отношение на сервизирането на автомобила и поръчването на части за него половината са отговорили, че все още не им се е налагало да го ремонтират, а над 40% от тях са посочили, че посещават или поръчват от Румъния.

Свързахме се с девет от собствениците, за да разкажат повече за процеса по избор, доставяне, поддържане и зареждане на автомобилите им. Основно притежателите на Tesla са от големите градове, а конкретно в случая 90% от София. Работят в IT сектора, в банки и телекомуникационни компании или са собственици на малки семейни бизнеси. Сред основните причини да изберат електромобил и конкретно Tesla е съотношението цена/качество, ниските разходи по поддръжка и зареждане, както и сравнително по-ниските срокове на доставка спрямо конкурентните производители. Не на последно място поставят все по-развиващата се мрежа от зарядна инфраструктура, която наброява вече над 1700 точки, 700 от който са на лидера на пазара Eldrive.

По отношение на цените за зареждане Александър Христов, електроинженер от София, сподели, че има гараж с инсталирана зарядна станция и е много доволен, че зарежда с "гориво" вкъщи, "докато спя". По неговите лични сметки при използване на платените бързозареждащи станции му струва 16 лв. за изминаване на 100 километра, а ако зарежда вкъщи на собствената станция - едва по 3 лв. За сравнение - при конвенционалния му втори автомобил с марка BMW му струва 24 лв. на 100 км. "С мрежата от зарядни станции на Tesla в Европа, пътуването е безметежно и много ненатоварващо, защото навигацията те води от зарядна станция до зарядна станция и на всеки три - три и половина часа, почиваш около 20-30 минути, докато колата се зарежда", разказа още той.

Чувството да се качваш всяка сутрин в затоплен автомобил с пълен "резервоар" е неописуемо. Преди ми се налагаше да посещавам бензиностанция два пъти седмично.

Камен Марков

от София, работещ в IT индустрията

Адриян Георгиев от София, специалист наблюдение на услуги в телекомуникационна компания, сподели, че "има достатъчно зарядни станции и всяка седмица изниква по някоя нова. Който твърди обратното, не е в час с технологиите." Каза още, че да има автомобил на Tesla "отразява се страхотно на ежедневието ми. Не мисля за смяна на консумативи, цени на горива и съмнителни майстори с които да си скъсвам нервите."

Екатерина Хаджиатанасова от Бургас, съдружник и съуправител в семейна фирма, която помага при внос на автомобили на американската компания (но и собственик), каза за "Капитал", че "Supercharger мрежата на Tesla е най-голямото предимство на колата, особено когато се пътува в Европа" и обясни, че "във всеки момент може да се зададе крайна дестинация, като колата сама изчислява къде и колко време трябва да се зарежда при пътуването."

Георги Банков от София, занимаващ се с туризъм и международен транспорт, е избрал Tesla, заради големия пробег, развитата зарядна мрежа и опцията за седем местен (Model Y) автомобил.

За Койчо Койчев, работещ в централа на банка, и също от София, "Tesla предоставя най-доброто съотношение цена/качество на изживяването/потребяването." Той също зарежда през нощта автомобила си, като по думите му той няма поддръжка и е достатъчно мощен, придвижването е тихо и спокойно и има предимства като липсата на данък и безплатно паркиране в синя зона в големите градове. "При извънградско пътуване така или иначе спирам на около 300 км за почивка, т.е. зареждането не ме затормозява. Естествено все още за някои места е необходимо предварително планиране къде точно да се спре, но на мен това не ми пречи и разбирам че други потенциални потребители се отказват поради тази причина", сподели още той.

До Германия и назад

Има два варианта човек от България да се сдобие с Tesla. Единият е сам като използва официалния сайт на компанията, сам избере модела, цвета и спецификациите на автомобила, а когато той е доставен в представителството в Германия или Австрия, да отиде до там да го "прибере" и докара до България на собствен ход или чрез платформа. При втория може да използва услугите на фирма посредник, която да свърши всичко това вместо него или само частта с поръчването и покупката, а прибирането да се осъществи от самия клиент.

Този вариант е много добър, тъй като има една особеност, касаеща данък добавена стойност (ДДС). Той се дължи при покупката в Германия или Австрия, а после се плаща и в България. След това се подава искане да се възстанови от държавата на продажба, което отнема "между две седмици до половин година", според Екатерина Хаджиатанасова.

Tesla нямат представителство в България и закупуването на кола от тях от физическо лице изисква затварянето на 20% ДДС за определен период - колата се продава с местното ДДС, след което такова се дължи и тук в България (ДДС на нов автомобил се дължи в държавата по регистрация).

Екатерина Хаджиатанасова

съдружник и съуправител в TheEV.INFO

Това не важи при покупка чрез юридическо лице и това е най-голямото предимство на посредниците. Разбира се, за тази услуга си има цена. В бургаската TheEV.INFO, в която съдружник и съуправител е Хаджиатанасова, се заплаща 1500 лв. В софийската Overdrive цената също е фиксирана, но не е обявена.

Сроковете за доставка варират според модела, спецификациите и момента, в който е поръчан автомобилът. Хората, с които разговаря "Капитал", дават различни отговори - от седмица-две до половин година. Според Хаджиатанасова "от август 2022 г. от поръчка до доставка минават не повече от седем дни" и допълни, че "имам случаи, в които колата се поръчва в събота и понеделник вече пътува към България." Това, обаче, важи по-скоро за Model Y, докато при Модел 3 (Highland) "в зависимост от конфигурацията на цвят и интериор стои по малко по-различен начин. Самите коли се доставят от Шанхай и доставки има от средата на всеки втори месец на тримесечие, до края на съответното тримесечие. При него е възможно да се почака около месец-два."

"Абе, тези тесли да не ги вадите от "Зрънчо"?" *



Според Мартин Христов, мениджър продажби в занимаващата се с внос на автомобили от Германия Overdrive, през 2023 г. компанията е съдействала за доставката в България на 28 броя Tesla, като най-предпочитани са били Model Y и Model 3. "Поръчката и доставката на нови автомобили Tesla зависи от модела, като за произвеждания в Берлин Model Y отнема 3 седмици, а за Model 3 (Шанхай, Китай) - около 40 дни."

Екатерина Хаджиатанасова от TheEV.INFO, чиято фирма е помогнала за вноса на 30 автомобила Tesla, разказа за "Капитал", че срещу 1500 лв. "аз поемам ангажимента за уточняване на всички детайли по поръчката и доставката на колата; изготвям документите, необходими за регистрация на автомобила, и спестявам на физическите лица двойното заплащане на ДДС и последващото чакане за възстановяване".

Христов изброи стъпките по поръчка на автомобил Tesla (включително употребяван сертифициран) при избор на компанията за посредник:

- клиентът определя параметрите и характеристиките на желания от него автомобил - модел, задвижване, бюджет, цвят

- търси се автомобил по изискванията и след намирането му се изпраща оферта на клиента

- след като е избран автомобил и начин на финансиране, компанията подготвя предварителен договор за доставка и плащане на аванс, след което автомобилът се купува и се организира транспорт до България

- преминаване на технически преглед в Overdrive

- след подготовка на финалните документи, избор на застраховател и регистрация на автомобила той се предава на клиента.

"Работим с основните лизингови компании в България и това дава възможност на нашите клиенти за финансиране на автомобила както чрез финансов, така и чрез оперативен лизинг. Лизинговите условията са унифицирани, както всички нови автомобили", разкри още Христов.

При TheEV.INFO Хаджиатанасова описа процедурата, че "при избор на автомобил, той се поръчва на специално създаден акаунт за целта, който е за съответния клиент. В този момент, клиентът заплаща 3000 лв. капаро за самата поръчка. След това (обикновено 2-3 дни) се получава фактура от Tesla за експорт, като в този момент издавам фактура на клиента за окончателната цена на автомобила. След заплащане от страна на клиента към мен, аз заплащам автомобила към Tesla и се уточнява доставката, според това, което е избрал клиентът. При докарване на колата от моя страна, това става в рамките на 24 часа от получаването ѝ от Tesla, като ако клиентът желае, може да бъде регистрирана в КАТ от моя страна."

Профилът на купувачите според мениджъра в Overdrive "първоначало бяха хора, които са в сферата на новите технолoгии и IT специалисти. В течение на времето той се разшири и в момента клиентите на Tesla не са само фенове на марката или на собственика ѝ, а съвсем прагматични хора, които са осъзнали плюсовете на електрическите автомобили и в частност Tesla. Като локация основно клиентите са от София и другите големи градове. Притеснението в по-малките население места е липсата на зарядна инфраструктура."

Според Хаджиатанасова "повечето клиенти са в IT сектора или собственици на фирми, които пътуват доста и от финансова гледна точка притежаването на електрически автомобил добива смисъл" и добави, че "повечето купувачи са от София, като търсят по-технологичен автомобил, като не ги притеснява липсата на "сервиз".

* - заглавието е от коментар на сайта на TheEV.INFO

Да се откажеш от Tesla

Макар впечатленията на повечето хора от автомобилите на Tesla да са положителни, има и отрицателни. Така Натали Семерджиева от София, работеща в семейна фирма, сподели, че ѝ е "светнала първата лампичка", когато автомобилът е отказал да запали след голям дъжд - оказва се, че в него е влязла вода. "Беше глупаво от моя страна да си взема кола, която няма оторизиран сервиз тук, а пък и нещо ново и непознато за останалите майстори", сподели тя и добави, че "вторият път ми светна, когато решиха да популяризират Мodel 3 и Model Y и сринаха цените. По-този начин загубих близо 40 хил. лв. за няма и година - когато я купих беше около 130 хил. лв. После цените рязко паднаха и хората вече я купуваха за по 80-90 хил. лв."

Все пак, преди това, е била доволна от факта, че при зареждане у дома на нощна тарифа ѝ е струвало под 5 лв. Също така не ѝ се е налагало да спира по бензиностанции, за да зарежда, нито пък да мисли за SMS-те на "синя" зона.

EV (Tesla) бъдеще

Всички, с които "Капитал" се свърза, смятат, че секторът на електромобилите ще се развива все повече. Според Мартин Христов от Overdrive "ако държавата реши да стимулира покупката на нови електоромобили и продължи изграждането на нови зарядни станции, ще сме свидетели на голям ръст в регистрираните електромобили в България." За Койчо Койчев пазарът е все още малък, но "за сметка на това зареждащата инфраструктура е супер." Отчита като проблем това, че "нетолерантността на шофьорите на автомобили с двигател с вътрешно горене, които спират пред станции за зареждане на електромобили, се увеличава."

Според Камен Марков пазарът "се развива доста бързо. Освен самия автопарк, за който има доста добри статистики, имаме изградена една от най-добрите инфраструктури за бързо зареждане в Източна Европа, със сигурност най-добрата на Балканите." За него общините трябва "да улеснят процеса по поставяне на станции на публични места - пред блоковете и на улицата. Всеки уличен стълб за осветление може да съдържа и станция за бавно зареждане, без да се налага преокабеляване или това да товари мрежата особено." На национално ниво електропреносните компании могат да бъдат задължени да поставят зарядни станции, които да се използват чрез партидата у дома.

Екатерина Хаджиатанасова сподели, че "от първия ни допир (със съпруга ѝ - бел. ред.) с електрически автомобил през 2018 г. досега пазарът се развива изключително бързо - има достатъчно зарядни мрежи на пазара и той продължава да се развива въпреки липсата на стимули от страна на държавата." Тя смята, че "тепърва ще набира сили, тъй като доста хора все още не са запознати с предимствата на тези автомобили и биват спирани от предразсъдъци."

И според Александър Христов "електромобилността в България се развива учудващо бързо, въпреки липсата на подкрепа от държавата". За това по думите му "допринася и бързо развиващата се мрежа от зарядни станции. За съжаление само благодарение на ентусиазма и инвестициите на частни компании."

"Лека-полека ще израснем от фазата "гроздето е кисело", в която сме затънали, и в България ще навлязат масово EV", смята Калин Лозев.

11 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    pav4o01 avatar :-?
    Павел
    • + 5

    Електромобилите са бъдещето, но не и настоящето ;) Много тесен профил купувачи, твърде много изисквания и съобразяване трябва, за да се ползва пълноценно такъв автомобил. Поне ценово вече са еднакви с хибридите, дано следващите 4-5 години цените паднат още 20%, за да има смисъл от електричката за по-голяма палитра купувачи - в момента са само ентусиастите, но пък благодарение на тях ще се изгради по-гъста инфра!

    Нередност?
  • 2
    bst avatar :-|
    Стефан
    • - 4
    • + 3

    А какво правите когато има протест на трактори и магистралрата е затворена, а тока ще ви стигне точно до следващата зарядна станция?

    Нередност?
  • 4
    vasilangelov avatar :-|
    Vasil Angelov
    • - 3
    • + 7

    До коментар [#2] от "Стефан":

    Ми
    когато стоиш на едно място, ток не се харчи.
    Само колкото да слушаш радио и (ако е студено) - за отоплението. Можеш да си седиш с дни.

    Нередност?
  • 5
    drakon avatar :-|
    Vassil Stoychev
    • - 1
    • + 3

    Всъщност има смисъл за хора занимаващи се с услуги по домовете. Можеш да паркираш в зона по цял ден без да плащаш. Но предвид малкото точки за зареждане и факта, че около 45 % от територията на България е планинска и полупланинска, електромобил нишите у нас скоро няма да станат масови.

    Нередност?
  • 6
    harrypotter avatar :-|
    Nikolay Tsvetkov
    • - 3
    • + 3

    Като чета статията и за пореден път се убеждавам, че електричките (поне у нас) са си нишова кола за заможни любители и фенове, но в никакъв случай не са практично решение за семейства.

    Нередност?
  • 7
    jordani avatar :-|
    jordani
    • - 3
    • + 1

    До коментар [#5] от "Vassil Stoychev":

    това ще е до време. Виж Осло.

    Нередност?
  • 8
    torpila_ead avatar :-|
    torpila_ead
    • - 7

    Гадни капиталски подлоги, казах, че парите за колата ми са благодарение на Исторически Парк и Ивелин Михайлов, не от телекомуникационната фирма, защо подвеждате хората? В Булсата няма как да имаш такава заплата, че да караш Тесла. Инвеститор съм в Исторически Парк и дивидентите ми плащат колата.

    Нередност?
  • 10
    iqp461106382 avatar :-|
    Георги Куманов
    • + 3

    До коментар [#8] от "torpila_ead":

    Г-н Георгиев, за нито един от цитираните хора в материала не е посочено какъв е източника на средствата за автомобила му, още по-малко за Вашия. Не мога да се съглася с твърдението Ви, че читателите ни са подведени, защото с "Адриян Георгиев от София, специалист наблюдение на услуги в телекомуникационна компания" не се посочва по какъв начин сте финансирал закупуването му. Но щом държите хората да знаят това и за да са информирани, оставям линк към един от нашите текстове, в които описваме "Исторически парк".
    https://www.capital.bg/biznes/kompanii/2023/07/21/4508944_jertvite_na_istoricheski_park/

    Нередност?
Нов коментар