🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Булгартрансгаз" отчита 104 млн. лв. печалба, но и 500 млн. по-малко наличности

През миналата година държавната компания има рекордни инвестиции - над 1 млрд. лв., основно в продължението на "Турски поток"

Пандемията няма да се отрази на финансите на "Булгартрансгаз", смятат експертите на изпълнителния директор Владимир Малинов
Пандемията няма да се отрази на финансите на "Булгартрансгаз", смятат експертите на изпълнителния директор Владимир Малинов
Пандемията няма да се отрази на финансите на "Булгартрансгаз", смятат експертите на изпълнителния директор Владимир Малинов    ©  Надежда Чипева
Пандемията няма да се отрази на финансите на "Булгартрансгаз", смятат експертите на изпълнителния директор Владимир Малинов    ©  Надежда Чипева

По-малко приходи, двойно по-голяма печалба, допълнителни заеми и близо половин милиард лева по-малко по сметките. Това отчита държавната "Булгартрансгаз" за 2019 г. Големите парични потоци на дружеството са свързани с изграждането на газопровода от турската към сръбската граница като продължение на "Турски поток" и необходимите компресорни станции.

Реално харчовете на компанията, която се занимава със съхранение и пренос на природен газ, са над 1.1 млрд. лв. за миналата година, което е 17 пъти над резултата за 2018 г. В резултат на това наличностите по сметките на "Булгартрансгаз" намаляват от близо 517 млн. лв. до само 97 милиона, и то въпреки изтегления заем 391 млн. лева.

И все пак печалба

Въпреки че приходите от оперативна дейност намалява с 15 млн. лв. - до 358 млн., дружеството отчита печалба 104 млн. лв. Това е двойно по-добър резултат от регистрираните над 47 млн. лв. за 2018 г., показва финансовият отчет на дружеството.

Той се дължи отчасти на по-големите приходи от предоставени услуги по пренос на природен газ в България - от границата с Румъния до границите с Гърция, Турция и Македония, съхранение на природен газ в хранилището "Чирен" и балансиране на пазара на природен газ. Например приходите от пренос до Гърция, Турция и Македония през 2019 г. са достигнали 224.6 млн. лв. на фона на 202.8 млн. лв. година по-рано.

Външни услуги

Разходите за външни услуги се увеличават от 7.5 млн. лв. на 10.9 млн. лв. Увеличение има и при разходите в графа "инспекция на газопровод", гражданските договори, абонаментния сервиз и др. Намаление обаче има при харчовете за автомобили и реклама.

Инвестиции и заеми

Миналата 2019 г. е рекордна за инвестиции на "Булгартрансгаз". Дружеството е придобило активи за почти 462 млн. лв. - различни газопроводни връзки, отклонение и компресорни станции, включително разширението на тръбата от станция "Страшимирово" до ТЕЦ "Варна", за която от компанията бяха съобщили пред "Капитал", че ще се финансира от собственика на централата, Ахмед Доган. Сега от отчета се вижда, че разходите от над 1 млн. лв. са поети от държавното дружество.

Освен това 250 млн. лв. са платени като аванс на саудитския консорциум "Аркад" за изграждането на "Турски поток" през България. Общата стойност на проекта е 2.15 млрд. лв., но по-голямата част от финансирането ще бъде осигурена от строителя и "Булгартрансгаз" ще я изплаща в следващите 10 години от транзитните такси, които "Газпром" ще плаща.

Други 140 млн. лв. са платени като аванс на обединението "Ферощал Балкангаз", в което водещ партньор е ГБС. То изгражда компресорните станции "Расово" и "Нова Провадия", без които няма да може да се транспортира газ от Турция към Сърбия.

За да има средства за всички тези харчове, богатата по принцип държавна компания (с над 50 млн. лв. по сметките си допреди година) изтегли кредит в размер на 200 млн. евро. Това стана през октомври 2019 г., като финансиращите институции са Ситибанк Европа, ИНГ банк, Уникредит Булбанк, както и с Международната банка за икономическо сътрудничество.

COVID-19

Въпреки че отчетът е за 2019 г., от дружеството изтъкват, че поради разпространението на COVID-19 в световен мащаб в началото на настоящата година са се появили затруднения в бизнес и икономическата дейност на редица предприятия и цели икономически отрасли.

От компанията посочват, че ситуацията и мерките, предприети от властта, са изключително динамични и дружеството не може да оцени влиянието на пандемията върху бъдещото финансово състояние и резултатите от дейността му.

В края на април стана ясно още, че дейностите по строителството на отсечката на "Турски поток" през България се бавят заради ограниченията, породени от COVID-19. Спазването на мерките затруднява осигуряването на квалифицирани кадри и пречи на строително-монтажните работи на обекта.