🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Новият ред при снабдяването с ток

Правилата за свободния пазар на електроенергия влизат в сила от 1 юли, но малко фирми са подготвени за тях

Темата накратко
  • Крайният срок за либерализацията на фирмите наближава, но все още малцина са избрали свой доставчик на ток.
  • Проблемът не е единствено в липсата на интерес от страна на бизнеса, но и в отсъствието на ярка разяснителна кампания защо това е важно.
  • Подаването на хиляди заявления в последния възможен момент ще затрудни енергодружествата и може да забави процеса, а потребителите да загубят пари.

Броени дни остават до крайния срок - 1 юли, в който фирмите в България трябва да излязат окончателно на свободния пазар на ток. Те имаха почти година да сторят това, но много малко от тях се решиха да направят тази крачка. И сега това може да се превърне в проблем, тъй като времето за свободен и безболезнен избор изтича - за да преминат към нов снабдител от 1 юли, фирмите трябва още до 10 юни да подадат съответното заявление.

А когато става дума за десетки хиляди търговски обекти, промяната в последния момент може да блокира или най-малкото да забави процеса. Което пък ще се отрази на разходите за енергия на фирмите.

Липсата на държавна кампания и масовата неосведоменост за ползите от свободния пазар и рисковете от бездействието обаче водят до известна апатия сред бизнеса.

Изгубени във времето

Свилен например има магазин на два етажа в центъра на София, непосредствено до Халите. В него има петнайсетина наематели с малки щандове, но въпреки че крайният срок наближава, Свилен все още не е избрал доставчик на ток за обекта си. Казва, че ще реши скоро и не се притеснява от повишаването на сметките му за електричество след 1 юли, тъй като консумацията в обекта не е чак толкова голяма - помещението е добре осветено и електричество се използва предимно вечер.

Доставчик на ток не е избрал и Петър - собственик на друг магазин в центъра на София, който отдава под наем и в момента там се помещава магазин за бои и мазилки. Казва, че сметките за ток в момента не са кой знае колко високи, поради което не е особено мотивиран да смени доставчика си на електричество. Признава обаче, че не е много запознат с целия процес, както и какво точно го очаква, ако не предприеме действия, поради което и смята, че е трябвало държавата да проведе по-активна кампания, а не да оставя всичко в ръцете на бизнеса.

Магазините на Свилен и Петър са само част от онези близо 300 000 небитови клиенти с половин милион обекта в страната, които бяха задължени още от 1 октомври 2020 г. да преминат от регулирания към свободния пазар на ток.

Тогава бе даден и гратисен период до 30 юни 2021 г. за тези, които не успеят да сключат договор с доставчик на ток или искат да изчакат и да се ориентират по-добре в новата ситуация. Всички тези бизнес потребители бяха автоматично прехвърлени по т.нар. типови договори към настоящите си електроснабдители (дружествата на ЧЕЗ, ЕВН и "Енерго-про"), но вече в качеството им на търговци на ток.

Тези типови договори обаче изтичат на 30 юни 2021 г. и ако някой е останал без споразумение с нов снабдител след тази дата, ще бъде прехвърлен към доставчик от последна инстанция, при който обаче цените на тока са значително по-високи.

Основната причина повечето предприемачи като Свилен и Петър да не бързат е, защото смятат, че реформата на пазара на ток няма да ги засегне кой знае колко. Донякъде това е така - те не се занимават с производство и на практика електрическата енергия при тях не е ценообразуващ фактор, както в един цех за хляб и тестени изделия например.

Има обаче и друга причина за слабия интерес към либерализацията на електроенергийния пазар. У нас има много помещения, собственост на фирми, които стоят празни и не се ползват. За тях се плащат единствено основните такси към съответното енергодружество, но без да има реална консумация. Няма как да очакваме от тях някакъв интерес към реформата, признават неофициално от дружествата.

Защо е важно

Сегашната реформа е част от процеса по либерализацията на енергийния пазар, който предвижда до 2025 г. с ток на пазарни цени да се снабдяват всички потребители, включително домакинствата. Сега, за да се поддържат ниски цени на регулирания пазар, много често се налага кръстосано субсидиране от свободния. Миналата година пък беше изключение, тъй като борсовият ток поевтиня значително заради ковид-19, докато битовите потребители продължиха да плащат същите цени.

Тази промяна трябваше да се случи още преди няколко години, но заради политическия страх от това как ще се приеме тя от хората бе отлагана многократно. Сега обаче реформата е повече от необходима и всяко ново отлагане би струвало прескъпо - либерализацията е поставена от Брюксел като едно от задължителните условия за въвеждането на т.нар. механизъм за капацитети - това е схемата, чрез която държавата ще може да поддържа въглищните централи и най-вече ТЕЦ "Марица-изток 2", която на практика е в технически фалит. За да заработи такъв механизъм обаче, е нужда и промяна в Закона за енергетиката, която ще може да бъде направена най-рано през есента, след като се сформира новият парламент.

Полза ще има и за самите фирми. При конкурентни оферти за снабдяване с ток бизнес потребителите ще могат да изберат най-подходящата за тях - според начина на работа, натовареността на мощностите и т.н. Някои пък могат да решат да се снабдяват само със зелена енергия, други - да заложат изцяло на борсовия риск при цената, а трети- да получат цялостни системи за енергийно управление (виж текста на стр. 4). Това са все неща, които липсват на регулирания пазар на ток.

А трудно ли е?

В последната година (а и преди това) държавата не направи нищо, за да събуди интереса на фирмите и да им обясни какво точно е либерализацията и защо тя е важна. Хилядите магазини, малките цехове, производства, адвокатски кантори, зъболекарски кабинети, фризьорски салони и други не разбраха какво могат да спечелят от промяната и все още са с впечатлението, че изборът и смяната на доставчик на електроенергия е нещо сложно и времеемко.

Всъщност обаче това съвсем не е така - за да премине на свободен пазар, клиентът трябва просто да се свърже с избрания от него доставчик (на пазара има около 50 търговеца на ток) и да сключи договор. Оттам заявлението за смяната се подава до съответния мрежов оператор от новия доставчик на енергия и въобще цялата процедура минава "служебно", без клиентът да разбере.

Няма и никакви технически промени, освен ако не е поръчан смарт електромер и други устройства за управление на енергийното потребление. Мрежата, по която токът идва, остава същата - тази на ЕРП-то (на ЧЕЗ, ЕВН и "Енерго-про"), към което се заплащат и съответните такси за пренос и достъп.

За много от клиентите обаче дори това се оказва сложно и те признават, че не могат да се ориентират какво точно трябва да гледат в предложенията и за какво трябва да внимават.

Според ЧЕЗ дори последните месеци активността на небитовите клиенти за сключване на договори по свободно договорени цени с лицензирани доставчици на електроенергия остава слаба. "Предполагаме, че административно определеният краен срок, както и алтернативата след 1 юли 2021 г. да бъдат снабдявани с електроенергия от доставчик последна инстанция, при който цената на електроенергията е с близо 25% по-висока от тази на свободния пазар, ще активизират небитовите клиенти", допускат от компанията.

И допълват, че тяхната информационна кампания продължава - чрез срещи, по телефона, по мейла или пък по пощата и с разяснения на гърба на фактурите и др. "Осигурихме възможност за дистанционно сключване на договор за доставка чрез универсален електронен подпис, както и възможност за безплатно за клиента заявяване на куриерска услуга за изпращане на подписан от клиента договор с дружеството за доставка на електроенергия на свободния пазар", казват още от ЧЕЗ.

От ЕВН дават детайлна разбивка за това какво се случва с техните небитови клиенти - 71 600 клиента от общо 95 000 небитови клиента в Югоизточна България към момента купуват енергията си по силата на типов договор (виж таблицата), а от "Енерго-про" също акцентират върху своята разяснителна кампанията. Експерти на компанията дори са провели срещи с кметовете на областни градове в Североизточна България, на които са били разяснени стъпките и ползите от либерализацията.

Очакванията на дружеството са, че до 30 юни 2021 г. по-голяма част от небитови клиенти ще са преминали на свободния пазар с избирането на нов доставчик на електроенергия.

Адаптация през цените

Един от най-безболезнените и мотивиращи начини за излизане на свободния пазар бе чрез ниските борсови цени. Според експерти бизнесът обаче е изпуснал момента от м.г., когато заради пандемията и дългите ограничения в отделните държави пазарните цени на електроенергията бяха много по-ниски от обичайните. Още с гласуването на промените в Закона за енергетиката от м.г., с които се въведоха крайните срокове за либерализацията, тогавашният председател на енергийната комисия в парламента Валентин Николов (ГЕРБ) прогнозира, че фирмите бързо ще се адаптират заради ниските борсови цени.

Същото мнение тогава изрази и бившият енергиен министър Теменужка Петкова, според която бе предвидено достатъчно време, включително за институциите, които си избират доставчик чрез обществени поръчки, да проведат процедурите. Сега обаче се оказва, че този шанс е пропилян, а все по-често борсовите цени на електроенергията в България (а и в Европа) са значително по-високи спрямо тези от началото на годината. За сравнение - ако през февруари борсовата цена на тока в България бе 46.8 евро/мВтч, то за май е 56.5 евро/мВтч, при все че през пролетта енергията винаги е по-евтина поради това, че няма нужда от отопление или охлаждане.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • + 2

    Либерализирането на пазара на електроенергия наистина е много важно и хубаво нещо, но в България сякаш много малко хора все още знаят, че това предстои да се случи много скоро. Капитал, разбира се, отново са единствените "в час".

    Нередност?
Нов коментар