ББР и полетът на "Ер Виа" към фалита

Казусът с несъстоятелността на авиокомпанията показва рисковете от модела на управление на държавната банка

Паралелно с отнемането на лиценза на "Ер виа", собственикът й Денис Бареков стартира нова авиокомпания с едва два самолета, които предоставя на мокър лизинг
Паралелно с отнемането на лиценза на "Ер виа", собственикът й Денис Бареков стартира нова авиокомпания с едва два самолета, които предоставя на мокър лизинг
Паралелно с отнемането на лиценза на "Ер виа", собственикът й Денис Бареков стартира нова авиокомпания с едва два самолета, които предоставя на мокър лизинг    ©  Красимир Юскеселиев
Паралелно с отнемането на лиценза на "Ер виа", собственикът й Денис Бареков стартира нова авиокомпания с едва два самолета, които предоставя на мокър лизинг    ©  Красимир Юскеселиев
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Докато чартърният превозвач на Денис Бареков е зарит с искове за несъстоятелност, ББР отпуска нови 9.5 млн. евро на нова авиокомпания в групата му.
  • Паралелно с това банката купува от бизнесмена дружеството концесионер на Пешеходния мост в Пловдив за 5 хил. лв. и го оставя под управлението му и като обезпечение за заемите му.
  • Чак след обявяване на неплатежоспособността на "Ер Виа" банката договаря с Бареков и допълнително обезпечение.

Кой е Денис Бареков

Денис Бареков има бизнес в областта на въздушния транспорт, финансовото консултиране, туризма и др. Известен е с това, че преди години купи активи на фалиралите "Плама" - Плевен, и стъкларския "Диамант" - Разград. Името му нашумя и покрай концесията на пешеходния мост в Пловдив, която получи през 2001 г. Бареков беше също начело на група инвеститори, които бяха кандидати за балканския бизнес на австрийската финансова група Hypo Alpe Adria, но в крайна сметка купувач стана инвестиционният фонд Advent.

Ако има една история, която нагледно описва многообразието от проблеми, до които може да доведе моделът на банкиране на ББР, то това е казусът "Ер Виа". Дружеството на Денис Бареков, занимаващо се с чартърни полети, загуби лиценза си през 2016 г. А след това влезе и в процедура по несъстоятелност (която се обжалва), обявена в края на 2018 г., и вече има назначен синдик.

През целия този период банката кредитор не показва заинтересованост в съдебните дела, инициирани от други контрагенти на "Ер Виа". Вместо това тя, вече под ръководството на Стоян Мавродиев, финансира ново авиационно дружество на Бареков, където по твърдения на работници е пренесена дейността на превозвача. Междувременно, докато срещу компанията вече валят искове за несъстоятелност, ББР влиза и в нови взаимоотношения с Бареков - купува от него дружество с имоти в Пловдив, което неясно на какво основание дори и след сделката продължава да служи като обезпечение по кредитите на фирмите на Бареков. А след обявяването на неплатежоспособността банката явно продължава да преговаря с кредитополучателя си и да приема допълнителни обезпечения от него.

От ББР не пожелаха да коментират пред "Капитал" логиката на действията си. Явната цел на такава операция е банката да не трябва да провизира цялата си експозиция към свързани с Бареков дружества. Не е ясно обаче доколко това отговаря на закона и би се приело от регулатора, тъй като при несъстоятелност на една фирма от група, би трябвало всички свързани лица да минат в по-висока рискова категория.

Банка в нужда се познава

Делото за несъстоятелност на "Ер Виа" е сложно и оплетено (виж допълнителния текст). Но като цяло в него има няколко видимо недоволни от мениджмънта и собственика на компанията страни. На първо място, това са служители, стигнали в опитите си да получат дължимото и до омбудсмана Мая Манолова. Техните твърдения до голяма степен се потвърждават и от НАП, която според списъка на кредиторите има просрочени вземания за данъци и осигуровки за над 6 млн. лв., датиращи още от 2014 г. И, разбира се, има и други кредитори.

Основният от тях, ББР, обаче като че ли не е в редиците на недоволните. Напротив, банката на вид всячески подпомага кредитополучателя. Най-фрапантно - чрез нови кредити за новата авиокомпания на Денис Бареков - "Виа Еъруейс". На срещата с Манолова работниците са заявили, че докато тече делото, собственикът на "Ер Виа" прехвърля активите си именно към тази компания - "Виа Еъруейс".

"Капитал" е част от проекта "Европа говори", който цели да насърчи диалога между хора с различни политически възгледи от цяла Европа. За да участвате, попълнете краткия въпросник долу:

Денис Бареков пред "Капитал" нарече тези твърдения "абсолютно безпочвени, необосновани и злонамерени". Въпросната компания е регистрирана през 2013 г., но получава лиценз за въздушен превозвач през декември 2016 г. (когато на практика "Ер Виа" губи своя), а първата година, през която отчетът й показва някаква дейност, е 2017. По информация на сайта й компанията се занимава само с мокър лизинг (предоставяне на самолети с екипаж). Всъщност в края на януари 2019 г. името на компанията е сменено на "Флай2Скай". Мажоритарен собственик с 98% е "Айм стандард", в което равни дялове държат трето дружество на Бареков - "Виа Ер" и руският гражданин Апанди Лахиялов. Неговата регистрирана в Дубай авиокомпания Aerovista FZE на сайта си посочва "Виа еъруейс" като част от своето бизнес семейство.

Междувременно, докато тече делото за несъстоятелност на "Ер Виа", ББР финансира свързано с нея предприятие - регистрираното в началото на 2018 г. "Айм капитал", в което съдружници отново са Бареков и Лахиялов, а новият превозвач "Виа Ейъруейс" е вписан като солидарен длъжник. Заемите са за общо 9.5 млн. евро и са отпуснати в средата на миналата година.

Самата "Ер Виа" и прекият й мажоритарен собственик "Виа кепитъл партнърс" също имат заеми от банката - за общо около 15 млн. евро, но те се изплащат редовно и към началото на 2019 г. дължимата по тях сума е 3.6 млн. евро. От държавната банка не коментираха дали финансирането на свързани дружества, едното от които е пред процедура по несъстоятелност, е рискова операция и дали кредитите към "Ер Виа" и другите фирми се водят с влошено качество.

Операция: самообезпечаване

Любопитна операция от средата на 2018 г. има и около друга компания на Бареков - "Търговски център Марица". Докато банката финансира новата му авиокомпания, финансовата институция купува от него дружество, чийто основен актив е концесия на Пешеходния мост в Пловдив. Сделката повдига въпроси първо с цената си - според публикувания договор банката е платила 5 хил. лв. за компания с активи от близо 5.5 млн. лв. Освен това след продажбата управител на дружеството става Димитър Апостолов, който е в управлението на още няколко компании на Бареков. Включително и е бил управител на "Виа Ейъруейс". Така че не става особено ясно защо банката придобива актив от свой длъжник, който той продължава ефективно да управлява.

Но може би най-фрапиращата част е, че преди ББР да го купи, "Търговски център Марица" е заложено пред самата ББР като обезпечение по кредитите на "Ер Виа" и "Виа кепитъл партнърс". След сделката обаче непонятно по каква логика дружеството остава обезпечение по кредитите на Бареков. Така се оказа, че ББР обезпечава отпуснати от нея заеми с нейни собствени активи, което противоречи на всякаква банкова логика. Образно казано, ако "Ер Виа" и другите съдлъжници спрат да плащат излиза, че банката ще трябва да пристъпи към изпълнение спрямо самата себе си и да прибере собствения си актив.

От ББР не отговориха защо компанията продължава да се води залогодател по дълговете на "Ер Виа". Бареков също категорично отказа да коментира отношенията си с банката и сделката за "Търговски център Марица", като каза, че в договора им има клауза за конфиденциалност.

Дори фалит не ни дели

След като при висящите съдебни дела ББР не предприема на вид никакви действия, все пак скоро след решението на съда от 13 декември за откриване на процедура по несъстоятелност за "Ер Виа" ББР започва да подсигурява допълнително вземанията си. В началото на януари са подписани договори, с които като съдлъжник по заемите на "Ер Виа" и "Виа кепитъл партнърс" встъпва ново дружество - "Виа Ер" с управител Бареков. Така, докато едната компания от групата изпада в несъстоятелност и оставя служители и НАП да се редят на масата на несъстоятелността, ББР получава допълнителна сигурност, че ще си вземе парите.

Интересният момент при тях е, че за целта са нужни подписи от всички съдлъжници, което включва и несъстоятелното "Ер Виа". То след съдебното решение пък е със сменен управител, като на мястото на Бареков влиза Георги Илиевски. Името му е вписано като управител в Търговския регистър в последния работен ден на миналата година. Илиевски е управител също и на "Виа глас" (също собственост на Бареков), което трябваше да изгради нов завод за стъкло на мястото на някогашния "Диамант" в Разград заедно с китайска компания.

Бареков обясни, че новоназначеният управител е човекът, който се занимава с оперативната дейност и управление на дружеството от почти две години и е нормално той да има и официални правомощия. "Управителят е сменен по напълно оперативни причини и това е направено с ясното съзнание, че това не ме освобождава от отговорност", каза той.

Според синдика на дружеството Ана Миленкова също няма проблем с това, че управителят е сменен, след като е излязло решението на съда. "Дружеството не е лишено от управителни права. Само когато сключва нови сделки, трябва да бъде със съгласието на синдика", каза Миленкова.

Крайната равносметка от всички тези операции за ББР поне засега е, че банката се нарежда като първи по ред кредитор в несъстоятелността на "Ер Виа" заради обезпеченията си. Там има да си търси близо 7 млн. лв. редом с НАП, която също претендира за 3.8 млн. лв. обезпечени вземания (от общо 6.5 млн. лв. задължения за данъци и осигуровки). Същевременно обаче благодарение на новите заеми банката остава с все по-голяма и явно зле обезпечена експозиция към групата компании на Бареков.

Една странна несъстоятелност

Делото за несъстоятелност на "Ер Виа" е заведено през октомври 2017 г. по искане на "Варна мениджмънт и консултинг", която претендира, че има да получава 112 хил. лв. от "Ер Виа". Вземанията й са по договори за наземно обслужване на стоки за безмитна продажба на борда и кетъринг услуги. Авиопревозвачът от своя страна твърди, че варненската фирма държи негово оборудване (колички), което струва повече, и отказва да плати сумата. Така се стига до крайната мярка - завеждане на дело за фалит.

Към онзи момент "Ер Виа" вече не лети, тъй като през ноември 2016 г. лицензът й е временно спрян, а няколко месеца по-късно е отнет от Гражданска въздухоплавателна администрация (ГВА). Причината за това е, че ръководният състав, който е лицензиран от ГВА, напуска и се прехвърля към новосъздадена конкурентна авиокомпания. А без лицензиран ръководен състав превозвачът не може да изпълнява полети. Специално за делото по несъстоятелност спорът от тук нататък е дали с това "Ер Виа" спира да работи въобще или не, тъй като това определя дали евентуални затруднения при погасяване на задълженията са временни или трайни.

Преди това обаче производството трябва да установи дали дружеството е неплатежоспособно. За целта е възложена експертиза, която обхваща периода от 2012 г. до края на септември 2018 г. и която трябва да покаже дали компанията може да погасява краткосрочните си задължения с текущите активи. Заключенията сочат впечатляващи резултати. Освен че през целия този период коефициентът за ликвидност на дружеството е над 1, текущите активи постоянно нарастват, докато краткосрочните задължения намаляват (за сметка на дългосрочните) и така в края на 2016 г. показателят достига 3.37 (и цели 32.13 към края на септември 2018 г.). Както посочва и вещото лице, това сочи изключително добра ликвидност, която не предполага каквато и да било опасност за кредиторите.

Заключението на съдията Радостина Данаилова обаче е друго, а причината е, че краткосрочните активи се изчерпват почти изцяло от вземания, голяма част от които спорни. Това включва както недоказани или несъбираеми суми, така и вземания от свързани лица, които "Ер Виа" е придобила с договори за цесия от други свързани лица в края на 2016 г. Без тези вземания картината е съвсем различна, като общият коефициент за ликвидност пада до 0.33 към края на 2016 г., което е индикатор за неплатежоспособност.

От "Ер Виа" не приемат тези аргументи. "Съдът не пожела да назначи допълнителна експертиза, за което настоявахме и ние, и молителят. Вместо това сам си направи изчисления и прие, че почти всички вземания са несъбираеми, без да ги изследва и при условие че те се погасяват, а някои от тях са напълно погасени към настоящия момент", каза собственикът на компанията Денис Бареков. Той не е съгласен и със заключението, че другата търговска дейност на компанията е прекратена с отнемането на лиценза й за извършване на въздушни превози. "Дружеството успешно развива различни инвестиционни проекти и през изминалите две години е генерирало значителни по размер приходи, събирало е вземания и е извършвало плащания към свои контрагенти и кредитори в размер на почти 4 млн. лв.", уточни той.

Отчетът на компанията за 2017 г. показва, че приходите й, естествено, рязко спадат - от 80 млн. лв. до под 1 млн. лв., но пък при завидна рентабилност - нетната й печалба е 760 хил. лв. Текущите задължения са 6.7 млн. лв., а текущите активи според собствения й баланс са 35.3 млн. лв.

Според назначената от съда за временен синдик Ана Миленкова дружеството не е за пренебрегване и е много възможно да има оздравителна програма. "То има много вземания, редовно е плащало задълженията си към ББР и ми изглежда такова, което може да бъде оздравено", каза тя.

Взискателят по делото "Варна мениджмънт и консултинг" обаче не вярва, че "Ер Виа" е в добро финансово състояние. "Бяхме изненадани от фалшивите финансови отчети, които бяха представени в съда. При всички положения процедурата трябва да отиде докрай и те да бъдат обявени в несъстоятелност. Макар че ние едва ли ще получим нещо, полза може би ще имат работниците, които очакват решението, за да могат да си вземат поне част от сумите", казаха от компанията.

Работниците всъщност станаха причината казусът да стигне и до омбудсмана Мая Манолова. През октомври те се срещнаха с нея да търсят съдействие за ускоряване на процедурата за откриване на производство по несъстоятелност, тъй като до изтичане на 3-годишния срок, в който те могат да получат пълните си заплати от Фонд "Гарантирани вземания на работниците и служителите", остава по-малко от година. Според последния отчет на компанията за 2017 г. дълговете към персонала са 664 хил. лв.

Доколко ангажирането на Манолова е повлияло на съда е трудно да се каже, но е факт, че делото след това приключва за по-малко от два месеца. Промяна в поведението на съда отчитат и от "Ер Виа", макар че според тях и съдът, и омбудсманът са били подведени. "В началото съдът допускаше всички доказателствени искания, направени от страните, но в последните две заседания, които бяха насрочени през 20 дни, отхвърли всички такива искания, без да изясни фактите по делото, което е недопустимо за едно такова дело", каза Бареков.
Все още няма коментари
Нов коментар