Потребителите в България са настроени да харчат повече през тази година

Изследването "Обсерватория" на БНП "Париба Лични финанси" показва стремеж към по-висок жизнен стандарт

Управителят на БНП "Париба Лични финанси" Жосе Сайоло коментира, че тенденциите при потребителското поведение са положителна новина за икономиката, тъй като вътрешното потребление заедно с износа е основен двигател на ръста на БВП
Управителят на БНП "Париба Лични финанси" Жосе Сайоло коментира, че тенденциите при потребителското поведение са положителна новина за икономиката, тъй като вътрешното потребление заедно с износа е основен двигател на ръста на БВП
Управителят на БНП "Париба Лични финанси" Жосе Сайоло коментира, че тенденциите при потребителското поведение са положителна новина за икономиката, тъй като вътрешното потребление заедно с износа е основен двигател на ръста на БВП    ©  Надежда Чипева
Управителят на БНП "Париба Лични финанси" Жосе Сайоло коментира, че тенденциите при потребителското поведение са положителна новина за икономиката, тъй като вътрешното потребление заедно с износа е основен двигател на ръста на БВП    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Въпреки че са сред най-песимистично настроените към състоянието на държавата си, българите са в топ 3 на нациите от Европейския съюз, които възнамеряват да харчат най-много през тази година. Намеренията им са свързани основно с пътуване и почивка, покупка на черна и бяла техника, ремонт на дома. Това показва изследването на потребителските нагласи "Обсерватория" на БНП "Париба Лични финанси", проведено в 17 държави с допитване до 14 хил. души. За трета година то включва и преглед на тенденциите в България, а изводите са, че потребителите тук вече не са толкова рационални в поведението си, а се влияят силно от емоционални и ценностни импулси.

От желание за по-висок стандарт

На въпрос дали през следващите 12 месеца смятат да харчат повече, отколкото досега, 62% от българите, участвали в допитването, са отговорили положително. Това отрежда на страната челно място след Словакия и Румъния. Изброявайки нещата, които биха купили, анкетираните показват стремеж към по-висок жизнен стандарт, което е логично предвид стремежа за догонване на средноевропейското ниво, анализират резултатите експертите на БНП "Париба Лични финанси".

По-любопитното е, че склонността към повече покупки идва на фона на значителен песимизъм за състоянието на държавата и осъзнаване, че собствената покупателна способност не се е повишила чувствително, че да позволява по-голямо потребление. По скала с 10 точки българите оценяват състоянието на държавата си с 3.7 точки при средно за Европа 5.4 точки. Едва с 2% е нараснал процентът на анкетираните, които посочват, че покупателната им способност се е увеличила спрямо миналата година. Такъв отговор са дали 30% от анкетираните.

Националисти в покупките

В тазгодишната "Обсерватория" БНП "Париба Лични финанси" е изследвала отношението на потребителите към локалните продукти и е открила, че има разделителна ивица между онова, което виждат в тях живеещите в развитите европейски държави, и хората от периферията. Най-общо на Запад приемат локалното за регионално, докато за потребителите в държавите в Източна Европа, Великобритания и Дания локално е равнозначно на национално. Причината да посягат към локалните продукти за 75% от анкетираните българи е била, защото с покупката помагат на местната икономика. Това според анализаторите е проява на патриотизъм, макар че запитани колко повече биха платили за локален продукт, отговарящите са посочили от 5 до 10% върху цената.

В същото време за потребителите в Западна Европа покупката на локални продукти е свързана с желанието да бъде подкрепено устойчивото развитие на региона и да се подпомогне опазването на природата.

Все още няма коментари
Нов коментар