🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Окрилени от потребителския бум

Небанковите компании за кредитиране възстановиха бизнеса си отпреди кризата и продължават да растат

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

В сравнение с рекордните постижения на банките и на лизинговите компании на пръв поглед изглежда, че 2018 г. не е била толкова благосклонна за дружествата за небанково финансиране. Тук числата показват съществено свиване в общите активи на сектора и също толкова осезаемо намаляване в общия обем на предоставените кредити.

Тази наглед странна картина обаче има своето съвсем логично обяснение – в началото на изминалата година от сектора излезе един от основните играчи. От 1 февруари 2018 г. "БНП Париба Лични финанси" се преобразува в банкова институция, като дейността на съществуващото дотогава дружество беше влята в тази на новорегистрирания "БНП Париба Пърсънъл файненс" - клон България, който е част от френската банка BNP Paribas Personal Finance. Това очаквано изкривява и общата статистика на небанковия финансов сектор, която Българската народна банка (БНБ) събира и публикува.

Растеж минус един

За разлика от доста по-детайлната статистика за дейността на банковия сектор, която на тримесечна база дава поглед и върху индивидуалните резултати на отделните банки, публикуваните от БНБ данни за случващото се на пазара на небанковото кредитиране са агрегирани общо за сектора и не представят информация за резултатите на отделните дружества на пазара. Така на практика е трудно да се каже до каква степен публикуваните за 2018 г. данни са повлияни от изваждането на "БНП Париба Лични финанси" от статистиката. Упражнението се усложнява допълнително и от факта, че последният публикуван финансов отчет на дружеството в Търговския регистър е от 2016 г. Към онзи момент нетният обем на предоставените от него кредити на клиенти е близо 390 млн. лв., което, съпоставено с данните на БНБ за периода, му отрежда пазарен дял от порядъка на 15-16% по показателя. Новият клон на BNP Paribas Personal Finance пък влиза в банковата статистика от март 2018 г. с 550 млн. лв. активи, а в следващите тримесечия те се увеличават до 615 млн. лв.

Същевременно публикуваните от регулатора данни към края на 2018 г. показват номинално свиване в общия обем на заемите, отпуснати от небанкови дружества, с 302 млн. лв. в сравнение с година по-рано – до 2.45 млрд. лв. С други думи, без еднократния ефект от изваждането на "БНП Париба Лични финанси" от общата статистика картината и за изминалата година би показала това, което показваше и през предходните две – стабилен растеж на сектора.

Всъщност дори и така обемът на кредитирането вече е над нивата си отпреди кризата – в началото на 2008 г. размерът на пазара беше 2.3 млрд. лв., като към края й достигна 2.8 млрд. лв., след което в продължение на пет години се наблюдаваше свиване. От 2013 г. насам данните на БНБ показваха ръстове, като в периода 2016-2017 г. бяха отчетени седем поредни тримесечия с двуцифрени темпове на растеж на годишна база на небанковите заеми. През последното тримесечие на 2017 г. и първото на 2018 г. ръстовете забавиха темпа си до едноцифрени стойности (но над 9%), а от второто тримесечие на изминалата година, след преобразуването на "БНП Париба Лични финанси", изменението е с отрицателен знак. Иначе през последните две тримесечия на годината статистиката отново показва макар и минимални ръстове в обема на тримесечна база, което свидетелства, че както при банките и лизинговите компании, инерцията в небанковото кредитиране също не е загубена.

Ожесточена конкуренция

Основен фактор за доброто представяне на небанковите финансови дружества, разбира се, е растящата през последните години икономика, която дава тласък на потреблението като цяло, а оттам и на бизнеса в сектора. От друга страна, конкуренцията на пазара, на който през последните години оперират 150 - 160 играча, също се засилва. В годишния си финансов отчет за 2017 г. от лидера в сектора "Уникредит кънсюмър файненсинг" например описват годината като изминала под знака на "растяща икономика и пазар на потребителско кредитиране, както и на силно конкурентна среда", като конкретно по отношение на сегмента на стоковото кредитиране посочват, че той е бил "арена на ожесточена конкуренция между основните участници". В тези условия компанията, през която минава огромната част от потребителското финансиране на едноличния й собственик Уникредит Булбанк, е приключила 2017 г. с нетен портфейл кредити и вземания от клиенти в размер на 1.1 млрд. лв., или около 40% от общото за пазара на небанково финансиране.

И докато "Уникредит кънсюмър файненсинг" може да разчита на подкрепата и на собственика си, за да укрепва лидерските си позиции на пазара, то за останалите играчи в сектора конкурентното уравнение се усложнява допълнително от растящия интерес на банките към т.нар. бързи кредити. През последните година и половина-две в условията на изпилени почти до нулата лихви и свити до минимум маржове все повече финансови институции започнаха да поглеждат към този сегмент, който традиционно е с най-високи лихви, в търсене на по-добри текущи спредове и повече доходност.

"Общо взето, с всички се конкурираме, българският пазар е доста ограничен", коментира Павел Панайотов, старши финансов мениджър в компанията "Кредисимо", която също е сред по-големите играчи на пазара. В тези условия небанковите компании все още обаче печелят с по-бързите си процеси и по-голямата си гъвкавост и не чак толкова затегнатите (в сравнение с банките) регулации, което им позволява по-скоростно да внедряват и нови технологични решения.

"През последните 1-2 години стремежът на всички е тази т.нар. дигитална трансформация, чрез която и разходите за отпускането на един кредит доста намаляват, а и самият процес е по-бърз - което е нашето основно предимство в момента", посочва Панайотов. "Напоследък доста банки започват да отварят свои офиси за бързо кредитиране, но там става въпрос за срокове от порядъка на няколко дни или поне на няколко часа", отбелязва той.

Движени от икономическото оживление и ниската безработица, дружествата в сектора са разчистили и голяма част от лошите си кредити.

Прочистването на портфейлите

Иначе извън основната им дейност – отпускането на кредити, небанковите компании за потребителско финансиране се оказват един вид конкуренти с банките и по друго направление – привличането на вниманието на колекторските агенции. През последните години и двете групи финансови институции са особено активни в използването на услугите на специализираните в това дружества, за да събират просрочените си вземания.

По данни на Асоциацията на колекторските агенции в България (АКАБГ) през 2018 г. 19% от всички необслужвани дългове, възложени за събиране на колекторите, са били по продукти на небанкови компании. Всъщност делът намалява осезаемо спрямо отчетените година по-рано 31%, като от АКАБГ обясняват този спад с факта, че небанковите дружества предпочитат да пакетират и продават на по-ранен етап просрочените си вземания, вместо да ги възлагат за събиране.

Това намира отражение и в данните на БНБ за просрочията в сектора. Според статистиката на централната банка към края на 2018 г. техният дял спрямо общо отпуснатото небанково финансиране намалява до 8.6% в сравнение с 12.5% година по-рано и стойности от по около 30% в периода 2013-2014 г. В номинално изражение през последната година обемът на нередовно погасяваните задължения в портфейлите на небанковите кредитни институции намалява със 131.1 млн. лв. до 210.5 млн. лв.

Все още няма коментари
Нов коментар