🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Ако не можеш да ги таксуваш, купи ги

Mastercard и Visa искат да извлекат максимума от бума на онлайн транзакциите

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Най-голямото признание, към което една платежна система може да се стреми, е тя да бъде невидима. "Хората не искат да се занимават с плащания, казва Даяна Лейфийлд, мениджър на екипа за разплащания в Google. Те искат лесни разплащания." Затова и най-големите битки в сектора често се случват в сянка. Последната борба между системите за картови разплащания, технологичните компании и правителствата да се установи контрол върху виртуалните канали за дигитални пари не е изключение. Последните маневри между тях, включително и основната система за мeждубанкови плащания SWIFT, показват как се променя бойното поле.

Системите за електронно плащане в миналото приличаха на пощенската услуга за изпращане на пари. Много страни имат евтина национална платежна мрежа, упълномощена от правителството, която трансферира средства между банките. Подобно на пощата, трансферът на парите може да отнеме дни, докато пристигне, проследяването на паричния поток също е сложно. Така че автоматизираните клирингови къщи (automated clearing-houses), както са известни националните системи, се използват най-вече за извършване на повтарящи се плащания като заплати или обезщетения, които не се нуждаят от незабавна ауторизация. За еднократни транзакции, например при пазаруване, хората използват частни картови мрежи, които позволяват незабавни проверки чрез технология, вградена в терминалите.

Модернизиране на каналите

С развитието на цифровата икономика обаче много правителства модернизираха каналите си, за да могат да уреждат онлайн транзакциите за секунди. Днес 55 държави от Канада до Сингапур разполагат с платежни системи между банките в реално време. Още половин дузина са близо до пускането на свои. В допълнение към парите, "бързите клиринги" също така позволяват пренасянето на големи масиви от данни, така че подателите и получателите могат да следят целия процес, като така потенциално предотвратяват измами. Централните банки смятат, че системите днес са по-надеждни и по-устойчиви на заплахи от миналото. Технологичните компании като Google са изградили свои собствени приложения за разплащания върху такива "релси". И потребителите се радват да движат и да проследяват парите си безпроблемно.

Компаниите за кредитни карти обаче усещат заплахата. Mastercard и Visa, които заедно обработват 90% от глобалните плащания с карти извън Китай, намериха своя отговор - да се включат в борбата. На 29 септември Mastercard заяви, че ще си сътрудничи с ACI Worldwide, която произвежда софтуер за платежни системи в реално време, за да предоставя такива услуги в световен мащаб. Това потвърждава стратегията на Mastercad да се отдалечи от пластиката, която предприе през 2016 г., когато купи Vocalink, софтуерна фирма, която изгражда и управлява клирингови къщи както във Великобритания, така и в други държави. От своя страна Visa създаде своя собствена алтернатива на бързата услуга, наречена Visa Direct, и предлага услуги като инструменти за сигурност, с които да помогне за укрепването на мрежите за разплащане в държавите.

Засега националните платежни системи си остават точно такива - национални. Въпреки че са изградени по сходни принципи, повечето не могат да работят съвместно (европейските системи са изключение). Това оставя място за други. Някои специализирани фирми са създали свой собствен набор от инструменти, които помагат на банките в една държава да се свържат с местните платежни мрежи на друга. SWIFT, която отдавна е критикувана заради бавната си скорост и високата си цена, се подобрява сравнително. На 17 септември тя разкри стратегия за "улесняване на незабавни, безпроблемни, сигурни плащания", използвайки облачните технологии. Това би било като прехода от скъпия и тромав процес на изпращане на писмо в чужбина до удобствата на имейла.

Стратегията на SWIFT

Плановете на SWIFT могат бързо да наберат скорост, асоциацията ѝ се състои от повече от 11 000 члена, повечето от които са банки. Но компаниите за кредитни карти подготвят своя отговор. Миналата година и Mastercard, и Visa придобиха компании, които обработват банкови преводи чрез директно свързване в местни клирингови системи. Пластиката става все по-малко основен бизнес на двете компании: тази седмица Mastercard се нарече "глобална компания за мултиплатформени разплащания". Пол Стодарт, който отговаря за новите платформи за разплащане в компанията, отбелязва по-голямата свобода, която предоставя на клиенти си. През последните години плащанията с карти и клиринговите разплащания нарастват с двуцифрени проценти, което означава, че бумът в дигиталните плащания трябва да носи дебели печалби. За всеки случай обаче компаниите за кредитни карти предпочитат да заложат на всички коне.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    beky avatar :-?
    1999
    • - 3

    В никой друг сайт не съм срещала такава масирана реклама на проститутки! Тези тук стоят под всяка статия от снощи. А може би е сенчест бизнес на Капитал?

    Нередност?
Нов коментар