🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Могат ли необанките да задържат популярността си и след пандемията

Интересът към финтех компаниите нарасна по време на локдауните. Остава да изкарат печалба от него

"За какви ни мислите, за банка?", иронично се пита в реклама на необанката Current в нюйоркското метро. Осмиването продължава с представянето на банковите клонове, лошото обслужване на клиенти и таксите за овърдрафт като реликви от миналото. Компанията е една от повече от сто необанки, състезаващи се да разтърсят банкирането на дребно в Америка и нараснали по размер и брой през последната година. На 13 август Chime, най-голямата необанка в страната, събра финансиране 25 млрд. долара - приблизително колкото 13-ата най-голяма банка.

Откъде идват приходите

Както рекламата подсказва, повечето необанки технически не са банки. Те предлагат дебитни карти и онлайн банкови услуги чрез атрактивни приложения. Но вместо да получат банков лиценз, който е скъп, отнема време и има много изисквания, те обикновено договарят партньорство с малки регионални кредитори, които съхраняват депозити на клиенти и ги застраховат. Стартъпите се гордеят със своята скорост: те обикновено извършват преводите на заплати няколко дни по-бързо от големите банки и благодарение на улеснена система за проверка на самоличността отварят сметки за минути, дори за клиенти с лоша кредитна история.

За разлика от традиционните банки, които печелят пари и от такси за овърдрафт и други продукти, необанките изкарват голяма част от приходите си, ако не и всички, от такси за транзакции между дебитни карти. Регулаторите позволяват малките банки да таксуват поне два пъти по-високи обменни такси в сравнение с големите; предимството се предава на финтех компаниите, които работят с тях. В замяна партниращите банки увеличават запаса от депозити, от който дават кредити.

Пандемията отчасти обяснява успеха на необанките. Локдауните накараха клиентите да отварят онлайн банкови сметки от вкъщи. Бързото превеждане на антикризисни плащания вероятно също е помогнало. Според източника на данни Apptopia броят на активните месечни потребители на апликациите на необанки се е удвоил за периода между юли 2019 г. и юни 2021 г., докато тези на приложения на традиционните банки леко са се свили. Топ необанките са отчели почти 20 млн. изтегляния само за първата половина на тази година.

В основата на възхода

В основата на възхода обаче стоят дългосрочни фактори. Много потребители са били лошо обслужени от финансовата система, ако не и изцяло изолирани. (Фед изчислява, че през 2018 г. един от петима възрастни не са ползвали банкови услуги или те са били недостатъчни.) По-големите необанки се стремят да помагат на живеещите от заплата до заплата; други се фокусират върху определени групи като мигранти. Освен социалните цели това има смисъл и от гледна точка на бизнеса, обяснява Макс Фльотото от консултанта McKinsey. Джаред Фишър от необанката Dave се надява, че веднъж влезли в системата, клиентите ще се научат да използват по-изгодни услуги. За тази цел неговата фирма помага на клиентите си да намират работа на повикване.

Оптимистите казват, че действащите банки трудно ще се състезават с необанките, имайки предвид тежкия процес на модернизиране на технологиите и клиентското обслужване, както и риска от канибализиране на бизнеса, основаващ се на такси. Освен това акционерите на банките са по-малко склонни към иновации от рисковите капиталисти, казва Скот Галоуей от New York University.

Но претендентите също срещат препятствия. Бизнес, базиран на транзакционни такси, е възможен само ако разходите се поддържат ниски, а количествата високи. На всички необанки им се налага да жертват средства, за да получат доверието на избягващите традиционните банки, както и да изкушат клиентите им чрез безплатни бонуси, но особено тежко е за малките, които преследват тесен пазарен сегмент. С изключение на Chime малко фирми работят на печалба. Проучвания показват, че неголяма част от клиентите на банки се отнасят към финтех компаниите като към своя основна банка. В същото време гиганти като Google и Walmart също навлизат в сферата на дигиталните финанси.

Много необанки са осъзнали, че ако искат да постигнат устойчиви печалби, трябва да започнат да дават кредити, казва Джеф Тийсен от консултантската компания Bain. Някои фирми издават кредитни карти и други дългови продукти, изправяйки се срещу традиционните банки. Така те рискуват да бъдат погълнати от предшествениците си, а могат в крайна сметка и сами да получат банков лиценз.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар