Банките в България дигитализират все повече процеси, продукти и услуги

Консолидацията в сектора ще продължи, прогнозираха банкери и финансисти по време на Fintech Summit 2022

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Дигитализацията ще обхваща все по-широк спектър от процеси в банковия сектор, като целта е по този начин институциите да оптимизират дейността си. В самите продукти и услуги, които банките предлагат, обхватът й също ще се разширява, за да включи и повече предложения за корпоративните им клиенти. Това са част от тенденциите, които очертаха банкери и финансисти по време на годишната конференция Fintech Summit 2022, организирана от "Капитал" в партньорство с компанията за дигитална трансформация F27.

Представителите на сектора очакват още консолидацията да продължи, като обединенията да включват не само сделки между кредитни институции, а и придобивания на технологични компании. И още - на фона на все по-дигитализирания съвременен свят, физическите офиси няма да изчезнат съвсем, тъй като имат важната роля на точка, в която клиентите могат да осъществяват непосредствен контакт с обслужващите ги банки.

От сектора отчитат и повишаване на кибератаките от началото на войната в Украйна, но по думите на изпълнителния директор на БОРИКА Мирослав Вичев системата е добре подготвена, а защитите постоянно се подобряват.

Ползата от данните

Като съществено предизвикателство представителите на сектора очертаха привличането на специалисти, които могат да работят с големи бази данни - т.нар. data scientists. Банките разполагат с огромно количество информация за клиентите си, а развитието на новите технологии им дава възможност да използват тези данни, за да опознаят по-добре клиентите си и да им предложат по-добри продукти и услуги, отбеляза главният изпълнителен директор на Уникредит Булбанк Цветанка Минчева. "Няма как да пренебрегнем това и да не инвестираме в тази посока", каза тя, като допълни, че институцията работи съвместно с висши учебни заведения за подготовката на такива кадри.

Инвестициите в анализ на данни имат и друг важен смисъл - оптимизиране на вътрешните процеси в самите банки. В тази връзка изпълнителният директор на Банка ДСК и председател на Асоциацията на банките в България Диана Митева подчерта важността на опростяването на организацията на работата, така че тя да бъде по-гъвкава. Това би помогнало на финансовите институции да са по-бързи в извършването на различни дейности, което пък би им позволило да намалят времето за предоставяне на услугите към клиентите.

Поглед към корпоративния сегмент

От своя страна изпълнителният директор на Пощенска банка Димитър Шумаров коментира, че в тази посока банките и финтех компаниите имат добра симбиоза, но фокусът като цяло остава върху решенията за индивидуални клиенти, по-конкретно в областта на разплащанията.

"Осъзнавайки това, започнахме да търсим решения в областта на корпоративните банкови услуги, като в момента работим по мобилен факторинг, имаме изцяло дигитален процес по издаване на корпортивни кредитни карти, активно се работи и по електронно подписване от страна на компаниите", посочи той.

Финанси навсякъде

Участниците в панела, модериран от съоснователя и управляващ директор на F27 Филип Генов, коментираха и друга съществена тенденция в сектора на финансовите технологии, която ще оказва влияние и върху дейността на банките в следващите години - т.нар. embedded finance (буквално "вградени финанси"). Става дума за възможността компании, чиято основна дейност не е в сферата на финансовите продукти и услуги, да предоставят такива на клиентите си. Пример за това са телекомите, които предлагат свои дигитални портфейли. В България такива имат Vivacom и A1.

"Това е най-големият единичен тренд, на който нашето банково поколение става свидетел - и трябва да се присъединим към него", каза главният изпълнителен директор на TBIF (TBI Bank) Питр Барон. По думите му тази тенденция, която е движена от желанието на потребителите да спестяват време, на практика ще доведе до това, че в бъдеще банките във все по-голяма степен ще работят в посока развитие на финансови екосистеми.

Какво още казаха участниците в панела от Fintech Summit 2022, посветен на ускоряването и трансформацията на банковия сектор, може да гледате във видеозаписа:

Все още няма коментари
Нов коментар