Българският бизнес изостава с употребата на технологии

Едва 26% са постигнали базово ниво на цифровизация на дейността си при 56% средно за ЕС

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Три четвърти от българските компании (74%) все още не са достигнали базово ниво на цифровизация на дейността си към 2021 г., показват публикувани от европейската статистическа служба Евростат данни. Така страната ни е на опашката в ЕС, като по-слабо се представят единствено дружествата в Румъния (77%).

Изчисляваният от Евростат индекс на цифров интензитет (Digital Intensity Index, DII) включва 12 индикатора, свързани с употребата на цифрови технологии, и подрежда предприятията в зависимост от това колко от тях покриват в дейността си. В селекцията влизат различни критерии от това поне 50% от служителите да ползват компютри с интернет за работата си, през внедряването на ERP системи, използването на IoT (интернет на нещата) технологии и устройства или пък на изкуствен интелект, до това поне 1% от оборота да идва от дигитални канали. За базово ниво на цифровата наситеност се приема покриването на поне 4 от индикаторите.

Данните за 2021 г. сочат, че средно за ЕС 56% от дружествата са постигнали това базово ниво, като за големите компании делът достига впечатляващите 88%, а при малките и средните предприятия (МСП) числото е 55%.

Внедряването на цифровите технологии в дейността на компаниите има потенциала да подобри предлаганите от тях продукти и услуги и да повиши конкурентоспособността им, отбелязват от Евростат, като допълват, че породената от COVID-19 криза е показала ключовото значение на цифровизацията за подобряване на икономическата устойчивост на бизнеса.

Една от целите на ЕС за десетилетието според т.нар. "Цифров компас" (Digital Compass) пък предвижда към 2030 г. над 90% от европейските МСП да са постигнали поне базово ниво на цифровизация на дейността. Резултатът към 2021 г. обаче е с 35 процентни пункта под заложеното според Digital Compass.

Към края на изминалата година едва 3% от МСП в ЕС са постигнали много високо ниво на цифров интензитет (покрити 10 - 12 индикатора от DII), а при 18% нивото е високо (покрити 7 - 9 индикатора). Шампиони са компаниите от Финландия, Дания и Малта, където по 10% от компаниите са постигнали много високо ниво на цифров интензитет.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bamama_mu avatar :-|
    ръмжо

    Манията по ненужните разходи облечена под формата на иновация и развитие и уж печалби. В повечето случаи дигитализацията е една ненужна мания.

    Нередност?
  • 2
    miroslav12122 avatar :-P
    miroslav12122

    До коментар [#1] от "ръмжо":

    Нямаш си представа, колко си нямаш представа. :)

    Нередност?
Нов коментар