Нов застраховател на MFG ще се цели в допълнителни услуги за sub-prime сегмента

КФН даде лиценз на "МФГ инс", което е част от групата зад "Изи кредит" и планира да заработи от пролетта

Неделчо Спасов    ©  MFG
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Дружество на холдинга за финансови услуги "Мениджмънт файненшъл груп" получи лиценз за общо застраховане
  • "МФГ инс" ще започне работа до 3-4 месеца и ще предлага полици за злополука, финансови загуби, помощ при пътуване, защита на дома
  • Продуктите ще са насочени основно (но не само) към вече съществуващи клиенти, на първо време само на българския пазар

Холдингът "Мениджмънт файненшъл груп" (MFG), познат с бранда за потребителски заеми "Изи кредит", навлиза и на пазара на застрахователни услуги. През изминалата седмица Комисията за финансов надзор (КФН) издаде лиценз на едноличното му дружество "МФГ инс", което още е в процес на учредяване.

Дружеството ще излезе на пазара до 3-4 месеца и ще работи в сферата на общото застраховане, като предстои да бъде обявен и конкретният бранд, под който ще работи, съобщават от групата. То ще се управлява от съоснователя и съсобственик на MFG Неделчо Спасов и главния финансов директор на холдинга Петър Дамянов.

Застрахователният портфейл ще включва пет различни продукта по четири класа незадължителни застраховки - "Злополука", "Пожар и природни бедствия", "Разни финансови загуби" и "Помощ при пътуване". От компанията изрично посочват, че не възнамеряват да навлизат в сегмента на автомобилното застраховане.

Нова крачка за MFG

Стъпването на застрахователния пазар е поредната финансова услуга, която MFG добавя към портфолиото си. Освен Easy Credit групата, която е собственост на Неделчо Спасов и Станимир Василев, включва и още няколко дружества за т.нар. бързи кредити - "Аксес файнанс" ("Бяла карта" и AXI Card) и "Вива кредит" (Viva Credit). В холдинга влизат и различни небанкови финансови дружества - за кредитиране на бизнес клиенти, платежна институция, компания за събиране на вземания, наскоро излезлият на борсата фонд за ангелски инвестиции "МФГ инвест" и т.н. Преди време групата направи опит да навлезе и в пенсионното осигуряване, но се отказа и върна лиценза си.

"През годините MFG постоянно иновира и надгражда широко портфолио от финансови продукти и услуги, които носят добавена стойност на клиенти, които традиционно са пренебрегвани от други финансови институции - т.нар. sub-prime сегмент. Това е таргет група, която е в по-голям риск от финансово несправяне в различни критични ситуации като загуба на имущество, злополуки или заболявания", разказа пред "Капитал" Неделчо Спасов. По думите му, тази група хора са по-слабо информирани за същността и ползите от застрахователните продукти, но пък от друга страна за близо 18-годишната си история MFG е изградила "отношения на доверие, разбиране и прозрачност" с тези клиенти. "Логична стъпка за нашето развитие е добавянето на застрахователни продукти към популярните услуги в групата на MFG, което ще донесе значителна добавена стойност за вече съществуващите продукти и клиенти", посочва мениджърът.

Гергана Георгиева, която е PR мениджър на групата, уточнява, че към момента различните компании в състава й обслужват над 200 000 клиенти физически лица от т.нар. sub-prime сегмент. "Близо 90% от тях са със средно или по-ниско образование. Това са хора, които разчитат да получават информация чрез директните канали за продажба на финансови услуги и така непосредственият контакт с нашите консултанти би гарантирал по-висока степен на клиентска ангажираност при разясняване на ползите от застраховането", отбелязва тя.

На първо време продуктите на "МФГ инс" ще се предлагат само в България, а на следващ етап ще бъдат развити и останалите пазари, на които MFG присъства - Румъния, Полша, Хърватия, Испания. Спасов допълва, че в някои от тези страни групата и в сега предлага застрахователни продукти в партньорство с местни застрахователни компании. В България пък до момента са си сътрудничили с "Евроинс", като предстои да се обсъди как би могло да продължи това партньорство.

Пазар с потенциал

Слабото проникване на застрахователни продукти извън тези от сегмента на автомобилното застраховане едва ли е тайна за някого в България. Реално пазарът се доминира от изискваната по закон полица "Гражданска отговорност", както и от "Автокаско", която макар да не е задължителна, е изисквана при покупката на нови автомобили на лизинг. При животозастраховането аналогично огромна част от продажбите са в пакет с жилищен кредит - като обезпечение към заема.

Потенциалните клиенти на "МФГ инс" не правят изключение от това правило - напротив, при по дефиниция по-неплатежоспособния sub-prime сегмент продажбата на допълнителни застрахователни услуги може да е още по-трудна. Затова и оценката на MFG е, че влизането на застрахователния пазар дава големи възможности - поради ниската база, от която се тръгва, но също така е свързано и със значителни предизвикателства, породени от "невисоката финансова култура и ограничените финансови възможности на тези потребители".

Според последните публикувани от КФН статистически данни за пазара, към края на октомври 2022 г. общият обем на записаните премии по четирите класа застраховки, включени в лиценза на "МФГ инс", е 454.5 млн. лв. Съпоставено с целия общозастрахователен пазар, чийто размер към същия период е 2.4 млрд. лв., това прави малко под 19%. Над половината от сумата (почти 260 млн. лв.) обаче е по полици в клас "Пожар и природни бедствия" - от които близо 140 млн. лв. по застраховки срещу индустриален пожар. Полиците за помощ при пътуване са периода са за общо 130 млн. лв., а тези за злополука - за 52 млн. лв. А постъпленията на целия застрахователен пазар по продукти за защита срещу "Разни финансови загуби" са за едва 12.5 млн. лв.

От MFG споделят, че благодарение на сътрудничеството си с различни застрахователи разполагат с емпирични данни за това към какъв тип продукти имат или биха имали интерес потенциалните им клиенти. "До момента по линия на тези партньорства сме предлагали застрахователни продукти като допълнителни услуги към потребителски кредити и те покриват рискове, именно свързани с намалена работоспособност, загуба на доходи, отнасящи се до платежни услуги, покриващи рисковете от загуби поради кражба или загуба на платежен инструмент или на стоки, закупени с него", обяснява Гергана Георгиева. И допълва че голяма част от кредитополучателите на групата избират като допълнение и застрахователно покритие на рискове, свързани със здравето и работоспособността им, а ползвателите на платежни карти все по-често се възползват от покритие на свързани с картата рискове. "Затова и фокусът при нас ще са застрахователни продукти, свързани непосредствено с рискове за здравето, трудовите правоотношения и личното материално благосъстояние", разказва тя.

Логично, именно вече съществуващите клиенти на холдинга са и първите, към които ще бъдат насочени усилията на новото дружество. "За целта ще използваме съществуващата инфраструктура и ноу-хау в групата MFG в страната и в чужбина", посочва Неделчо Спасов. И подчертава, че технологиите също ще играят важна роля в бъдещата дейност на новото дружество.

"Дигитализацията на застрахователния пазар изостава сериозно от тази на други сектори от финансовата сфера. Това се отразява сериозно на предоставяните услуги, а оттам и на по-масовото навлизане на застрахователните продукти в ежедневието на гражданите", отчита мениджърът. Ето защо, по думите му, MFG ще използва потенциала на технологичното си звено Smart IT, в което работят над 120 ИТ експерти, в посока дигиталната трансформация на сектора.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар