Годината на големите
Двата най-големи мола в страната се очаква да отворят до края на 2013 г.
Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.
Над 200 хил. кв.м нови търговски площи ще излязат на пазара тази година с отварянето на поредната вълна молове, показва проучване на консултантската компания GVA Sollers Solutions. Това ще доведе до значителен ръст в предлагането на този пазар, което към момента е малко над 640 хил. кв.м.
Основно в София
Новите попълнения на пазара на търговски площи ще са концентрирани в София, като сред тях са и двата най-големи мола в страната – Paradise Center с 80 000 кв.м търговска площ и Sofia Ring Mall със 70 000 кв.м. Първият проект е разположен на кръстовището на ул. "Сребърна" и бул. "Черни връх" и трябваше да отвори в края на миналата година. Заради голямата му площ и свития наемен пазар обаче бе отложен за март тази година. Другият голям проект на юг в София – Sofia Ring Mall, трябва да отвори тази есен. Строи се в съседство до IKEA на околовръстното шосе и ще разчита на синергия с популярната марка за привличане на купувачи. Заради локацията си той не е типичният градски мол, а залага на комбинация от магазини, места за развлечение и площи от типа big-box (супермаркети) за техника, мебели, стоки за дома.
От началото на декември в южните райони на София вече работи един мол – Bulgaria Mall на бул. "България". Очакванията са новите два комплекса значително да увеличат конкуренцията не само в тази част на града, но и като цяло на софийския пазар, където нивата на незаетите площи са още в рамките на 8%. Според GVA Sollers Solutions в по-малките градове тези нива варират между 30 и 65%.
Останалите два проекта, чието отваряне предстои през есента, са "Мегамол Люлин" (24 000 кв.м) в западната част на София и The Strand (30 000 кв.м) в Бургас.
Статистически
С откриването на новите молове през 2013 г. се очаква да нарасне и концентрацията на търговски площи на пазара. Към момента средно на 1000 души в страната се падат 87 кв.м търговска площ в молове, докато към края на годината числото вече ще е 125 кв.м. Според GVA Sollers Solutions тази стойност все още е много под средната за Европа, където тя е около 200 кв.м на 1000 души население. В същото време обаче и брутният вътрешен продукт на човек у нас е едва 46% от средния за ЕС и нараства с по-бавни темпове спрямо предлагането на търговски площи.
Пренаситеният пазар, високата безработица и ниската покупателна способност извън София станаха причина и за влошените финансови резултати на редица молове. Сред примерите през 2012 г. бяха Varna Towers, Central Mall във Велико Търново, както и търговски център "Екселсиор" в Пловдив.
15 коментара
два обречени проекта ако не са строени с цел превъртането на едни обороти !
Интернет моловете, които дават онлайн магазини под наем са бъдещето.
Собствениците на магазини в бетонените молове, които нямат онлайн магазини са като бизнесмени без телефони в Ню Йорк през 20-ти век.
Лека -полека ставаме специалисти:)
Значи наемите на офиси в жилищни сгради и апартаменти, ще паднат още.. Няма лошо..
[quote#0:"Статията"]Строи се в съседство до IKEA на околовръстното шосе и ще разчита на синергия с популярната марка за привличане на купувачи. Заради локацията си той не е типичният градски мол, а залага на комбинация от магазини, места за развлечение и площи от типа big-box (супермаркети) за техника, мебели, стоки за дома.[/quote]
-лифт-слиза-до-“икеа”-зара и-метрото-news199269.html
Тука малко не сте си направили сметката - до този МОЛ се планира да има метро под претекст да се стига до ски лифта:
http://www.mediapool.bg/симеоновският
Дори и плевнята се изцепи за проекта:
http://www.bnews.bg/article-46973
Замислете се чии са имотите и защо е важно да има правилен главен прокурор, след като общината с пари от данъци финансира частни икономически интереси и строи метро накъм нищото (т.е. накъм 2 МОЛа) - ако толкова искат да карат ски, защо не се пуснат чартърни бусове от летището?
Сещам се за филма "Войната на Мърфи" с Питър О'Тул.С моят абсолютен бойкот на търговските вериги ще заприличам на него.
Голямото село расте, а там се произвежда основно политика и бизнес в сферата на услугите, вече живеем във времена където кетчупа е червен прах смесен с вода, кренвирша е др. цвят прах смесен в вода, майонезата ... са също „продукти" с основна съставка прах. Увеличава се главно броя продавачи на прахообразни изделия.
Освен да пожелаем успех на моловете в контекста на „раздуване" на голямото село, то др. май не остава, то разбира се това ще е до точката на насищане.
То хубаво се нароиха една камара молове, а сега, ако има и кой да пазарува в тях ще е голямо постижение...
До коментар [#5] от "epoc":
Само дето метрото до там е проектирано още по соц.време. И причината е че големия парцел отдясно е общински и ще става нова южна автогара и голям буферен паркинг на южната дъга на околвърстното.
До коментар [#5] от "epoc":
И точно понеже няма особен смисъл метрото да отива до лифта се предполага да стане обратното - метрото да стигне до околовръстното с което да поеме трафика от околните квартали. А лифта евентуално ще му преместят началната станция в ОБЩИНСКИЯ парцел от дясно на мола.
Но и да не му я преместят, разтоянието е 1 км, ще пуснат автобус.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.