🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Боряна Радева, "Евромаркет груп" АД: Може да си талантлив, може да имаш идеи, но ако нямаш хъс да се пребориш за тях, времето ти ще бъде пропиляно

Компаниите, които застават зад инициативата на PwC "Твоите 25 причини да избереш България", и тяхната мотивация да го направят

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Боряна Радева е един от главните мениджъри на "Евромаркет груп" АД - най-голямата българска компания за строителна и индустриална техника в страната. Основана през 1992 г., днес фирмата е водеща на пазара в своята област и има офиси в девет града на страната - София, Пловдив, Варна, Бургас, Стара Загора, Русе, Плевен, Велико Търново, Благоевград, както и задгранични дружества в няколко европейски държави. Представител е на редица световни лидери, сред които Komatsu, Toyota Material Handling, Lincoln Electric, Doosan Machine Tools, Mitutoyo, Gedore, Bosch, Gardner Denver и др. Към момента "Евромаркет груп" е работодател на повече от 650 души, голяма част от които с повече от 10 години стаж в компанията.

"Евромаркет груп" е една от компаниите, заставащи зад инициативата на PwC "Твоите 25 причини да избереш България".

Какво провокира вашата компания и вас в частност да се включите в проекта на PwC "Твоите 25 причини да избереш България"?

Когато започнахме бизнеса си, все търсехме специалисти - икономисти, юристи, търговци, инженери и т.н. Впоследствие разбрахме, че всеки неопитен служител може да бъде обучен, а по-важни са добрите морални устои и общочовешки качества като доброта, коректност, лоялност.

Провокира ни това, че сме българи и искаме младите хора да работят за България, а не да напускат страната в търсене на по-добър живот. Искаме те да бъдат добре образовани, мотивирани, успешни, със самочувствието, че знаят и могат. Смятаме, че това, което правим в "Евромаркет" - да пренасяме последните технологии в областта на индустрията и строителството до българския бизнес - е изключително интересно. Можем да бъдем полезни, като споделим своя опит. Искаме да запалим пламъка у тях, да ги възпитаме в дисциплина и борбеност и да им покажем, че бизнесът е игра за пораснали, която се подчинява на свои правила, а победата в нея е голямо удоволствие.

Защо смятате, че този проект е важен?

Защото мислим за бъдещето. Вярваме в интелекта и възможностите на младите и смятаме, че те трябва да останат в България и да се посветят на нейното развитие. Много бихме се радвали, ако тази кауза се превърне в държавна политика. Участието на "Евромаркет" в кампанията на PwC, както и на всички колеги, е само първата стъпчица в тази насока. И тъй като това е наша колективна отговорност, мисля, че верният път е да подкрепим държавата с ежедневната си работа, като поканим младите да работят в най-добрите компании в България.

Какви са най-ценните качества, които трябва да притежават служителите във вашата компания?

Когато започнахме бизнеса си, все търсехме специалисти - икономисти, юристи, търговци, инженери и т.н. Впоследствие разбрахме, че всеки неопитен служител може да бъде обучен, а по-важни са добрите морални устои и общочовешки качества като доброта, коректност, лоялност. Най-необходимото е обаче човек да иска да работи и да иска да се докаже. Това е голямото предизвикателство - може да си талантлив, може да имаш идеи, но ако нямаш хъс да се пребориш за тях, времето ти ще бъде пропиляно.

Какъв смятате, че ще е най-ценният опит, който студентите, които кандидатстват за стаж, биха могли да натрупат в компанията ви?

Най-ценното, което може да предложи "Евромаркет", е своята изключително динамичната и предизвикателна среда. Студентите могат да придобият знания за реалната българска икономика, да работят с най-големите предприятия в страната, да натрупат професионални контакти. За мен това е начинът един млад човек да израсне както като професионалист, така и като личност, и в крайна сметка да бъде победител в живота.

Какви трудности срещате при набирането/задържането на персонал във вашата индустрия?

Ние срещаме същия проблем, който среща целият бизнес в България - липсата на хора, особено такива, които да са истински мотивирани да се изправят пред предизвикателствата в работата си и да ги преодоляват. Все по-често виждаме такива, които искат просто да дойдат в началото на работния ден и да си тръгнат в края му, без да са дали нищо от себе си. Липсват ни мечтатели и ентусиасти, хора, които се раздават. Ние сме изградили "Евромаркет" именно с мечти и ентусиазъм и искаме да припознаваме това в колегите, чиито лица виждаме всеки ден в офиса. Искаме да виждаме хора, които са се подготвили, знаят какво искат, а ние да им подадем ръка и да ги водим напред.

Приблизително колко от служителите ви са учили/работили в чужбина и са избрали да се върнат и да се развиват в България?

През последните години и в семейството, и в обществото комуникацията някак се изгуби и се наложи едно ужасно негативно, пораженческо мислене, тотална липса на интерес към развитието и успеха.

Конкретно число не мога да посоча, но е факт, че много от служителите ни са възпитаници на чужди университети, в това число хора, на които сме доверили ключови позиции в компанията. Мога да дам личен пример с това, че и аз самата, и Димитър Илчев, моят съдружник, и Ивайло Борисов, нашият изпълнителен директор, сме живели и учили в други държави, борили сме се там и сме се прибрали в България - всеки по различно време. Щастливи сме, че днес компанията е привлекателна не само за нашите собствени деца, които се върнаха от чужбина и започнаха работа при нас, но и за децата на колегите, които също посрещаме с огромно удоволствие. Горди сме с всички тях - при нас работят изключителни, интелигентни млади хора, които имат възможност да се учат от едни от най-добрите специалисти в сектора.

Какво липсва на младите хора, за да остават в България?

Нещо, което несъмнено липсва на младите хора в България, е подходяща среда – и в семейството, и в обществото, и в образованието, и в бизнеса. А средата и като цяло хората, с които човек общува, са изключително важни за личното и професионалното израстване. В семейството е необходимо да има някой, който правилно да насочи младия човек към подходящо образование и професия - 18 години е прекалено млада възраст за толкова големи решения. Никой не може да обвини един 18-годишен, че не може да направи избор за бъдещето си, особено в свят с толкова широки възможности. Нужно е да попаднеш и на преподаватели - и в училище, и в университета, които да запалят искрата в теб. Спомням си за себе си как съм стояла с часове в залата за лекции и не съм си помисляла дори да изляза за почивка просто защото ми е било наистина интересно. Днес твърде често се говори за реформи в образованието, без да се взима предвид ролята на учителя. А той е човекът, който може завинаги да те увлече по своя предмет и да развие таланта ти. Ролята на бизнеса пък е да предложи подходяща почва за реализацията на този талант. Тук възниква проблемът, че през последните години и в семейството, и в обществото комуникацията някак се изгуби и се наложи едно ужасно негативно, пораженческо мислене, тотална липса на интерес към развитието и успеха. Може би затова на младите нямат мотивация - било то заради липсата на информация за българските фирми и възможностите в тях, заради липсата на постоянна политика от страна на бизнеса, на държавата и т.н. Длъжни сме да обединим усилията си за решаването на този проблем.

Как смятате, че те могат да бъдат стимулирани да се развиват тук? Как вашата компания работи в тази посока?

Нужно е да създадем по-добра среда, по-добро общуване с младите. Именно комуникацията показва, че работодателят те разбира, подкрепя те, вижда личните ти качества и иска да те подкрепи в развитието ти. Така един млад човек не само ще работи с удоволствие, но ще гради кариера, ще създаде своята финансова независимост, ще има куража да продължи да учи и да създаде семейство, да предаде мотивацията на децата си и така да затвори кръга.

Немалка е ролята на личния пример - успехът днес в голяма степен се счита за привилегия, а всъщност ние днес сме успешни, защото вчера сме били отдадени и не сме се щадили. Моето лично човешко верую е, че ако днес се справя добре, за мен ще има и утре, и утре, и утре... А младите хора са нетърпеливи, което в никакъв случай не може да се нарече недостатък. Просто трябва да приемат, че успехът е въпрос на постоянство и много усилия. Когато усвоят този принцип, те всеки ден ще ходят на училище или на лекции с желание, учителят също ще даде от себе си, ще бъдат не просто слушатели, а ще искат да вземат най-доброто. И впоследствие ще отидат в някоя компания със същата нагласа, за да покажат и устоят своите качества. Няма горна граница. Ела, претендирай за позиция, докажи се със качества, докажи се с всекидневна работа, извоювай си органически уважението на колегите. Така удоволствието от постигнатото ще бъде още по-сладко. Нужни са борба, отдаденост и нагласа, че трябва да даваш, за да получиш, да бъдеш взискателен към себе си. Ако това се случи - обречен си на успех.

Излезте навън, инвестирайте в образованието си, работете, а после се върнете тук. Опитайте, за да видите какво означава да успяваш в България. Донесете с вас опита и културата на големия свят и ги инвестирайте в България, защото тук ще бъдете два пъти по-полезни.

Мога да дам за пример всички колеги на ръководни позиции в "Евромаркет", които са тръгнали от най-ниското стъпало и развитието им се дължи в 99% на тяхната собствена упоритост. Разбира се, ние им помагаме, като провеждаме различни обучения - и търговски, и сервизни, и лидерски. Преди години пък създадохме вътрешна търговска академия и т.нар. мастерска програма, с която по-опитните колеги бяха ментори на новопостъпилите. И едните, и другите печелеха от комуникацията по между си, затова планираме през тази година да наблегнем върху тази програма.

Бихте ли посъветвали децата си да останат и да се развиват тук?

Моите деца отдавна направиха своя избор – учиха и работиха в чужбина, а после се прибраха в България и започнаха работа в "Евромаркет". Вече немалко години са в компанията, натрупали са опит и са извоювали свой собствен авторитет. Но нито аз, нито съпругът ми сме ги карали да правят това – не че не искахме да останат тук, просто знаехме, че сами трябва да изберат бъдещето си и да се развият със собствени сили по естествен път. Днес вече съм баба на две прекрасни внучки и ако трябва да им дам съвет за това дали да останат, или да заминат, бих казала: "Излезте навън, инвестирайте в образованието си, работете, а после се върнете тук. Опитайте, за да видите какво означава да успяваш в България. Донесете с вас опита и културата на големия свят и ги инвестирайте в България, защото тук ще бъдете два пъти по-полезни."

Кои са вашите причини вие да сте останали и да се развивате в България?

Причините ми са чисто емоционални – аз чувствам България като моята родина. Израснала съм в Куба и си спомням колко се вълнувах, когато се прибирах през ваканциите, защото чувах родна реч около себе си - в Куба говорехме основно на испански и на руски. В Хавана пък сградата, в която живеехме, гледаше към пристанището. Плакала съм, когато виждах българският флаг да се вее на някой пристигащ или отплаващ кораб. Това е някакво учено родолюбие – да си някъде там по света и да се развълнуваш от нещо малко, но българско. Има такъв тип хора, чергари по душа, които искат да пътуват и навсякъде се чувстват добре. Аз съм от другите – които обожават да пътуват, но искат да имат дом, родина, която винаги да ги посрещне обратно. Това за мен е България. Силно вярвам, че с общи усилия можем да накараме повече хора да намират дома си тук.

За кампанията

"PwC България", водеща консултантска компания и работодател с над 168-годишна история, организира кампанията "Твоите 25 причини да избереш България" в подкрепа на младите и амбициозни студенти. По повод 25 години от създаването й "PwC България" заедно с водещи компании партньори ще подкрепи 25 български студенти със стипендии по 6000 лв., стажове в престижни компании и менторство.

Близо 1300 студенти, обучаващи се в страната или чужбина, изпратиха есета на тема "Твоите 25 причини да избереш България" и кандидатстваха в конкурса. Победителите ще бъдат избрани от независимо жури и ще бъдат обявени официално на 1 март.