Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Австрийските пощи и българската "МиБМ Експрес" подписаха официално договора, с който чуждестранната компания придобива 26% дял в българския оператор. С това Австрийските пощи стават първият външен инвеститор на пазара на пощенски услуги в България. През следващата година те ще станат и мажоритарни собственици на компанията. Договорът предвижда участието им в "МиБМ Експрес" да се увеличи на два пъти – през 2013 и 2014 г., с по 25%.
Представителите и на двете компании отказаха да коментират каква е цената на сделката, както и какви конкретни пазарни цели си поставят за в бъдеще.
Австрийските пощи са смесено дружество: 52.8% от акциите са на държавната компания Oesterreichische Industrieholding Aktiengesellschaft, а останалите 47.2% са на частни акционери. Компанията е листвана на борсата от 2006 г. През миналата година оборотът й е над 2.3 млрд. евро. Към септември 2011 г. австрийските пощи имат участие в 23 дъщерни компании, девет от които - в Австрия. През есента на 2011 г. те придобиха 26% от румънската PostMaster, а през тази едновременно с навлизането си на българския пазар дружеството сключи сделка и с полски пощенски оператор.
Българската "МиБМ Експрес" е основана през 2005 г. като звено за куриерска дейност на групата M&BM. Тя е една от петте частни пощи на пазара. В компанията работят 2500 служители, а офисите й в страната са 69. Основите на групата през 1991 г. полага собственикът и управител Павел Петров, който преди това от 1986 г. работи за държавното предприятие "Информационно обслужване".
Характерно за Австрийските пощи е, че при експанзията си се насочват към алтернативни на държавните пощенски оператори. "Целта ни е да бъдем номер едно след националния оператор", заяви Андреас Драгоситс, директор за Централна и Източна Европа. Той заяви още, че не са имали никакъв интерес към държавния мастодонт "Български пощи". Плюсовете на България, както и на други страни от Югоизточна Европа, са, че има възможности за растеж и за внедряване на иновации. От началото на 2011 г. българският пощенски пазар е напълно либерализиран и частните компании вече могат да развиват дейност и в доскоро резервирания пощенски сектор (писмата). Така частната "МиБМ Експрес" успя да привлече някои от традиционните клиенти на "Български пощи" като НОИ и др.
Андреас Драгоситс, директор за Централна и Източна Европа в Австрийските пощи, и Павел Петров, основател и управител на "МиБМ Експрес"
Водихте ли преговори и с други български компании?
А.Д.: Преди да влезем на даден пазар, винаги правим проучване и анализи, но не сме водили паралелни преговори. Преговаряхме само с една компания.Защо решихте да продавате?
П.П.: Не е свързано с наши финансови затруднения. Но сме на нивото на максимума, който може да постигнем сами. Заедно с тази кооперация, която правим с тях, ние ще скочим на втора плоскост.На кои други пазари смятат да навлязат Австрийските пощи?
А.Д.: В момента предлагаме пощенски услуги в шест страни от Централна и Източна Европа, както и колетни услуги в Сърбия, Черна гора и Босна и Херцеговина. Винаги сме отворени – ако погледнете картата, има още бели петна. Ако има добра възможност, бихме я обсъдили. Но за момента сме доволни от дейността си в тези шест страни – общият ни пазар в тях всъщност е десетократно по-голям от размера на Австрия.Защо купувате точно сега, когато кризата отново се изостря?
А.Д.: Преди 2-3 години, през 2008-2009 г., когато кризата започваше, спряхме развитието си за известно време, тъй като никой не знаеше какво ще се случи. Но все пак си имаме стратегия, която изпълняваме – това е основният ни бизнес и ще го развиваме въпреки кризата. Пазар на пощенски услуги ще има както в България, така и в региона, и няма да си заравяме главите в пясъка.П.П.: Никой не е казал, че по време на криза не може да се инвестира. Но кризата дава и допълнителни възможности – за оптимизиране на състава, на структурите.
3 коментара
Ами честито, ползвал съм услуги от тази фирма и съм доволен. Свършиха ми работа в една ситуация, в която търсех информация за стара доставка. Желая им успех и занапред.
Стара история държавна компания придобива част от частна. На това му се казва национализация.
Смешно :))) Сещам се за още една австрийска компания Е.ОН. Ма майче тя се "измъкна' по терлици от България.
А и Австрийските пощи не са мерило за пощенски оператор в Европа.
И иновациите в пощите ще са интересни - носене на чантата с писма на лявото рамо е по-иновативно от носенети й на дясното. Може и да ползват ръчни колички с 3 колелца, вместо с 2 :))))
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.