🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Залезът на пощата

Държавното дружество трябва спешно да предприеме мерки, за да не потегли към фалит

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Да те сравнят с БДЖ е гадно. Паралелът с разпадащия се железопътен превозвач сполетя друг един държавен мастодонт - "Български пощи", и беше направен от принципала и на двете компании министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски. И докато всички гледат към стачкуващата железница, обратното финансово броене в "Български пощи" също върви с пълна пара. Просто по-тихо.

Приликите са доста. "Български пощи" в момента са компанията с най-ниска производителност, най-голяма мрежа и най-много губещи клонове", коментира министър Московски. Заменете думата "клонове" с "влакове" и изказването на министъра става универсално при описването на подопечните му дружества.

Пощите са третият поред най-голям работодател в страната с 11 854 служители през 2010 г. след ... двете държавни жп фирми Национална компания "Железопътна инфраструктура" и БДЖ. Имат близо 3000 станции. В Германия (голяма държава в Централна Европа, на второ място по брой на населението на континента след Русия) клоновете на пощите са около 2000. Примерът за ефективност на мрежата даде самият изпълнителен директор Деян Дънешки. Мащабът не би бил проблем, ако се извличаха ползи от него. Точно обратното, най-голямата пощенска компания губи пазарни дялове и клиенти, както и оборот и ликвидност.

Загубите и задълженията на пощите, разбира се, не могат да се мерят с тези на железницата, но пък следват ясен негативен тренд. От печалба от 446 хил. лв. през 2010 г. в началото на 2011 г. нещата тръгват на зле и загубата на компанията постоянно нараства. За първото тримесечие тя е 1.2 млн. лв. Към края на септември отрицателният резултат вече е 6.25 млн. лв., като очакванията са до края на годината той да достигне 10 млн. лв.

Министърът обвини за "хлътването" премахването на монопола на "Български пощи" от предишните управляващи. От началото на тази година не само държавната компания ще може да разнася най-леките писма до 50 грама. Така няколкото частни куриерски фирми могат да се конкурират с "Български пощи" за поръчките на общините, НОИ, НАП и т.н. Проблемът идва оттам, че компанията е трябвало да бъде преструктурирана години преди отварянето на пазара. "Това, което заварихме, е едно нереформирано дружество, което по никакъв начин не е подготвено за участие на либерализиран пазар", коментира Дънешки.

Другата истина обаче е, че само 15% от спада в приходите на дружеството идват по линия на падналия монопол. Свиването всъщност е навсякъде. Затова по-сериозният проблем от това, че всички ще разнасят леки писма, е, че пощенският, куриерският и паричният бизнес са изключително динамични и постоянно се променят с напредването на технологиите. Така една бавно изменяща се държавна компания в дългосрочен план е обречена на неуспех.

Подобен ход на нещата няма да бъде само неин проблем и ще си позволим едно последно сравнение. За разлика от БДЖ пощите през последните няколко години не ползват държавни субсидии. На база на тазгодишните си загуби обаче в момента дружеството се опитва да докаже пред Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), че има нужда от държавна финансова подкрепа. Така колкото по-нестабилна ще става компанията, толкова по-лошо за всички. За промяна обаче е необходимо политическо решение. И не е лошо да се помисли за помощ отвън под формата на свежи пари и чужд мениджърски опит.

Въртележка от 10 млрд.

Преди месеци, при встъпването си в длъжност като министър, Московски решава да наеме консултант, който да изработи план за развитие на дружеството. Консултантът предлага три възможни сценария за стабилизиране: да се запази естественият ход на развитие на компанията, дружеството да се приватизира или да се намери стратегически партньор, който да получи миноритарно участие. Виждането на консултанта, а и на Деян Дънешки е, че най-удачният вариант би бил да се търси стратегическо партньорство. За целта компанията трябва да бъде извадена от забранителния приватизационен списък, каквато идея вече имаше. Крайният избор, разбира се, ще се взема на политическо ниво.

До тогава компанията може единствено да провежда своите по-краткосрочни мерки, за да запълни липсата на оперативни пари и да повиши леко конкурентоспособността си. Така например от продажбата на неоперативни активи (най-вече неизползвани сгради) дружеството се надява да получи около 13 млн. лв. Поради невъзможност да се разплаща с част от кредиторите си в началото на годината компанията емитира петгодишни облигации за 15 млн. евро. Бързите пари са необходими и за да се минимизират неустойките, които дружеството плаща, когато бави пари.

Около половината от приходите на компанията идват от комисионите, които тя получава за събирането на задълженията на крайните потребители към доставчиците на ток, вода и други и от плащането на пенсии. (Другата половина се разпределя между писмата и неуниверсалните услуги като куриерска дейност и т.нар. хибридна поща - сметките за ток, вода и т.н.). За година през компанията преминават около 10 млрд. лв., за което тя получава комисионна или между 50 и 70 млн. лв. на година. При ненавременно инкасиране на сумите някои от договорите предвиждат сериозни неустойки от порядъка на 2% на ден. "Дружеството не е реформирано и да събираш пари от 3000 точки е много сериозна работа. Така се получава забавяне и то трупа лихви", обясни Дънешки.  

С отварянето на пазара на леките писма пък компанията започна да губи поръчки на някои от ключовите си клиенти като НОИ, НАП, някои общини и др. Трудностите за държавната поща идват основно по отношение на фиксираната цена на услугата й. "Когато ние участваме по процедури за обществени поръчки с отворена ценова оферта няма как да ги печелим. Нашите цени за универсална пощенска услуга са регулирани и са публични", коментира Дънешки.

Така частните компании имат възможност да излизат с по-ниски ценови оферти и да използват държавната компания за подизпълнител за малките населени места впоследствие. "Странното е, че се печелят поръчки с цени, по-ниски от тези, които те биха платили за ползването на нашата мрежа, или това означава да дотират клиента си", изчисляват от "Български пощи".  Възможен вариант, за да има пълна равностойност в конкурсите, е КРС да даде ценова свобода и на държавната компания.

Пенсионерите не са това, което бяха

Истината обаче е, че компанията започва да губи позиции и договори още преди отварянето на пазара поради естествената промяна на пазарните реалности. Тя вече не разпространява винетките. "Метро" и "Рийдърс дайджест" намалиха разпространяваната от тях пряка пощенска реклама, а инкасираните суми от сметки за стационарните телефони също падат. Основен конкурент на пощите обаче е Easy Pay, както и банките. С годините пенсионерите няма да са това, което бяха и все повече от тях ще ползват дебитни карти, с които могат да извършват плащанията си за комунални услуги. НОИ все още остава най-сериозният клиент на пощите, като осигурява една-четвърт от приходите, като така компанията поставя всичките си яйца в една кошница, коментират представители на сектора. Най-малък оборот компанията отчита от най-печелившите дейности на този пазар - куриерските услуги и хибридната поща. Приносът на пощите там през 2010 г. е под 20 млн. лв. при 184 млн. лв. общо. 

През последните няколко години компанията прави леки опити да се оптимизира като персонал и структура, но промените са недостатъчни. "Предвиждаме оптимизация, но пощите са едно социално чувствително дружество и такива действия ще се предприемат със съответното съгласуване с нашия принципал и нашите партньори", обяснява Дънешки. Той самият не отрича нуждата от някои промени още повече след резултатите от последното преброяване на населението. "Има повече от 1200 станции в населени места с население под нормата, зададена от КРС от 800 души", обясни Дънешки, като губещите станции струват на компанията 5-10 млн. лв. на година. Дружеството реално има законовото право да ги закрие, но това е по-скоро политическа задача. "Едно от основните обещания на кметовете в селата преди избори е да се запази пощата", коментира Дънешки.

Основната промяна в компанията обаче трябва да дойде по линия на технологиите, ако иска да следва постоянно променящия се пазар и да остане на него. "Ако информационните технологии бяха вкарани преди пет години, пазарът на пощенски услуги нямаше да изглежда по този начин. Вместо с 24-25% български пощи щяха да имат поне 80%", смята и Дънешки. Основните IT въведения започват едва наскоро. Все още само половината от пощенските станции са свързани електронно. Компанията едва сега разработва софтуер за интегрирано гише, както и решение за електронен обмен на документацията и данните, за да се премахне хартията, която се разменя между звената в структурата и пътува с автомобили.

След като тази изостаналост пречи дори на самата компания, какво остава за клиентите й. Но явно социалната функция често е приоритет при държавните фирми. Вместо качествената и ефективна услуга. Така че колкото по-скоро се потърси чужд оператор с идея как се прави пощенски бизнес, толкова по малък е шансът, прощавайте за повторението, за следващи аналогии с БДЖ.

26 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ivoapostolov avatar :-|
    ivoapostolov
    • - 7
    • + 16

    ИзиПей просто удрят пощите с клонова мрежа, работно време, качество на услугата и удобни мрежови интеграции за компаниите.
    Общо взето все неща, които Български Пощи не предлагат.

    Нередност?
  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 3
    • + 38

    Да се запази пощата. Неотдавна кметове недоволстваха, че пощите премахнали услугата "телеграма". Един пощенски камион със свирка на покрива стига, да обикаля по веднъж на ден 30-тина села и кой каквото има, да го дава/взема. Такъв пощенски ретроавтобус има в музея на Мерцедес в Щутгарт и е някъде от 20-те години на 20 век. В него имаше даже телефонни кабини. Значи в Зап. Европа още тогава са го минали този етап на развитие, с пощата между всеки 3 керемиди. А за запазването на пощата има и друг фактор - че вътре работят по няколко братовчедки, което прави сигурно 30% от заетостта в селото. И както казва шефът на БДЖ днес, те нямат работа, защото работа няма. Те само взимат заплати

    Нередност?
  • 3
    gost22 avatar :-P
    gost22
    • - 1
    • + 11


    Чудех се аз, как изглеждал "мобилния щракс", а то какво било:
    [quote#2:"cinik"]пощенски камион със свирка на покрива стига, да обикаля по веднъж на ден 30-тина села и кой каквото има, да го дава/взема. [/quote]
    :)

    Нередност?
  • 4
    dragozow avatar :-|
    Кум Вълчан
    • - 7
    • + 37

    Те много отдавна са в кома. Пощите не са нищо стратегическо за да са собственост на държавата. Ако тръгне някой да обновява нещо такова ще му излезе по-евтино да го изгради наново. Понеже взимам много пратки от чужбина от кварталната поща имам наблюдения. Всеки път ми записват ЕГН-то на собственоръчно направена тетрадка. Тя е прошнурована с канап и служителките са и начертали редовете. Не искам да се карам с тях за това, защото виждам че правят невъзможното за да обслужват хората. Реално всяка куриерска фирма работи по-ефективно и качествено, вярно е че е малко по-скъпо, но това е реалността. Въобще не и трябва нещо подобно на държавата.

    Нередност?
  • 5
    nqma_zna4ka_koi avatar :-|
    nqma zna4ka koi
    • - 4
    • + 18

    Не знам какво е това "Изипей", но от доста време мога да платя от банкомат повечето неща за смешната такса от 1.25 месечно за подръжка на разплащателна сметка. Дори и на този етап да не може (да ме прощавате ако не съм прав) да плащам от телефона си, в следващите години телефонът или някакъв негов еквивалент ще може да разплаща и информира собственика си - това е незибежно! Плануването в таква сфера, в която технологиите навлизат ударно е просто невъзможно.
    На този етап пощите са на поносима загуба, но моето предположение е за скорошно стъпаловидно увеличаване на загубите...

    Нередност?
  • 6
    volrath avatar :-?
    volrath
    • - 25
    • + 21

    Защо свързвате пощенския клон само с плащане на сметки?

    Пощите са си ОК.Малко оптимизация, няколко договора с по-големи фирми и са в играта на пълни обороти.Ако ви кажат нещо друго - значи ви лъжат и се опитват да смъкнат цената за да дойде добрия чичо Костов да ни покаже как се прави приватизация.

    Същото важи и за БДЖ.

    Но, естествено никой няма полза от това да се оптимизират тия дружества, защото така няма да могат да ги продадат и да хванат тлъстата комисионна и рушвети.

    Нередност?
  • 7
    nqma_zna4ka_koi avatar :-|
    nqma zna4ka koi
    • - 2
    • + 12

    До коментар [#6] от "vojdek":

    Аз го свързвам с това по простата причина, чекато вляза в районния клон от 4те гишета, 3 са за сметки... Това някак ме навежда на мисълта, че сметките са едно от основните им пера. Също така пощите са и социален фактор. Подържат услуги в селища, където е нерентабилно. В друга подобна тема дадох примери и за цените на услугите, които са неколкократно по-евтини, а международните десетки пъти по-евтини.

    Нередност?
  • 8
    caiko avatar :-|
    Цайко
    • - 2
    • + 10

    Каквото и да си говорим има международни споразумения, по които България трябва да има поне един задължен оператор, който да предоставя универсалната пощенска услуга. Тъй като се предполага, че тази услуга е възможно да се предоставя на загуба е предвидена възможност държавата да я покрива. Така че, дали ще бъде Български пощи или някой друг, загуба от предоставянето на услугата ще има и тя ще се покрива от държавата. Приватизацията на Български пощи ще няма да реши проблема, само плащането ще става на частно дружество, а не на държавно. Съвсем друг е въпросът, че пощите трябва да се модернизират и работата им да се оптимизира, това наистина е крайно необходимо.

    Нередност?
  • 9
    077888888888 avatar :-P
    077888888888
    • - 8
    • + 17

    Пощите изтърваха Интернет....
    В кварталната поща сякаш влизам в епоха преди 50 години.
    Нищо не е мръднало напред.
    2 стари РС и мастилено-струен принтер и
    две лелки,които търсят къде е запетайката на киборда.

    И..въпреки всичко съм за тяхното оставане,
    но модернизирани, реорганизирани.
    Разполагат и с огромен сграден фонд.
    Стига вече разрушаване на Родината.

    Нередност?
  • 10
    egalitarian avatar :-|
    Дядо Йоцо
    • - 2
    • + 9

    Класическата Българска лакомия на политиците ни през последните 20 години: 2000-2003 имаше интерес не от приватизация а от концесия към БП (съвместно дружество, което да оперира с Пощенската мрежа без да се приватизират активите) - НО лакомите предни (сини, червени, жълти и ДПСари) не позволиха това да се случи!!!

    Е ха познайте сега, когато към земята ни проявяват интерес само Китайците и световната криза удари и западните пощенски оператори - кой ще се върне пак в Бедна БГ да ни даде подобна оферта.....

    Нередност?
Нов коментар