🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Гледаме на България със смесени чувства

Главният изпълнителен директор на Telekom Austria Ханес Аметстрайтер

Ханес Аметстрайтер е роден през 1967 г. Завършил е Университета на Залцбург. Защитава доктурантура и получава MBA от университета Pepperdine в САЩ. Завършил е и програми за обучение в университета Stanford в САЩ и INSEAD във Франция. Започва кариерата си като бранд мениджър в Procter & Gamble, а през 1996 г. се присъединява към mobilkom в Австрия. През 2001 г. става главен директор маркетинг там, а от 2005 до 2006 г. заема същата позиция в "Мобилтел". През 2007 г. става главен директор маркетинг в Telekom Austria, а от 1 януари 2009 е главен изпълнителен директор на групата.
Ханес Аметстрайтер е роден през 1967 г. Завършил е Университета на Залцбург. Защитава доктурантура и получава MBA от университета Pepperdine в САЩ. Завършил е и програми за обучение в университета Stanford в САЩ и INSEAD във Франция. Започва кариерата си като бранд мениджър в Procter & Gamble, а през 1996 г. се присъединява към mobilkom в Австрия. През 2001 г. става главен директор маркетинг там, а от 2005 до 2006 г. заема същата позиция в "Мобилтел". През 2007 г. става главен директор маркетинг в Telekom Austria, а от 1 януари 2009 е главен изпълнителен директор на групата.
Ханес Аметстрайтер е роден през 1967 г. Завършил е Университета на Залцбург. Защитава доктурантура и получава MBA от университета Pepperdine в САЩ. Завършил е и програми за обучение в университета Stanford в САЩ и INSEAD във Франция. Започва кариерата си като бранд мениджър в Procter & Gamble, а през 1996 г. се присъединява към mobilkom в Австрия. През 2001 г. става главен директор маркетинг там, а от 2005 до 2006 г. заема същата позиция в "Мобилтел". През 2007 г. става главен директор маркетинг в Telekom Austria, а от 1 януари 2009 е главен изпълнителен директор на групата.    ©  Капитал
Ханес Аметстрайтер е роден през 1967 г. Завършил е Университета на Залцбург. Защитава доктурантура и получава MBA от университета Pepperdine в САЩ. Завършил е и програми за обучение в университета Stanford в САЩ и INSEAD във Франция. Започва кариерата си като бранд мениджър в Procter & Gamble, а през 1996 г. се присъединява към mobilkom в Австрия. През 2001 г. става главен директор маркетинг там, а от 2005 до 2006 г. заема същата позиция в "Мобилтел". През 2007 г. става главен директор маркетинг в Telekom Austria, а от 1 януари 2009 е главен изпълнителен директор на групата.    ©  Капитал
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

В условия на силна конкуренция, от една страна, от силно решените да напреднат на пазара в България Telenor, а от друга,  от намиращата се в трудно положение, но поддържаща агресивна търговска политика БТК, "Мобилтел" засега запазва лидерската си позиция при мобилните комуникации. Делът му на пазара обаче намалява през последните години, като по последни официални данни "Мобилтел" има 4.1 млн. клиенти при 3.97 млн. на "Глобул". По приходи пък най-голяма на пазара като цяло е БТК.

За да спре този процес, "Мобилтел" се стреми да се позиционира като комплексен доставчик, залагайки на пакетни услуги. С тази цел операторът стартира от четвъртък и доставка на сателитна телевизия. За тв разпространението, очакванията към "Мобилтел", европейските регулации и бъдещето на сектора разговаряме във Виена с главния изпълнителен директор на Telekom Austria.

В Telekom Austria имате нов акционер - Карлос Слим. Има ли промени в компанията в резултат на влизането му?

Новият ни акционер е America Movil - един от най-мощните телеком оператори в света, всъщност - номер четири в световен мащаб. Той генерира огромен поток финансови средства и е силна и важна компания. Влизането му в Telekom Austria ни прави всъщност истински глобален играч. Фактът, че имаме пълна подкрепа от America Movil, ни дава добри възможности за бъдещето.

А промени ли се нещо в компанията?

До момента - не, и не очакваме промени в близко бъдеще. Работим по няколко общи проекта, с които да постигнем синергии между America Movil и Telekom Austriа. Става въпрос за сътрудничество, с което да се възползваме от техните огромни възможности.

Дайте пример за такава синергия?

Например заедно с America Movil и KPN в момента създаваме backbone (базова свързаност на мрежата), който е един от най-големите в света - от Истанбул до Москва, до Лисабон, до Маями, до Бразилия. Съответно ние като телеком сега ще имаме възможност да предлагаме тази свързаност на бизнес клиенти. Отделно от това ще можем до голяма степен благодарение вече и на общите ни  възможности да предлагаме нови услуги в сферата на медиите и телевизията. Както правим и в България, стартирайки сателитна телевизия. Проекти като този имат дългосрочни цели. Ще подсилим инфраструктурата си, ще подсилим международното си сътрудничество.

Телевизията в България от кой сателит ще идва, ще бъде ли използван и такъв на Слим?

Имаме възможност да използваме и осемте сателита на America Movil. Осмият впрочем току-що е изстрелян в орбита и разбира се - ще използваме сателитната платформа, която притежаваме в Австрия. Тук имаме една от най-добрите и най-големите наземни станции. Тази комбинация ни позволява да предложим доста конкурентна услуга.

Какво очаквате да постигнете на тв пазара в България? Той вече е доста пренаселен и ценово ерозирал.

Зависи колко са ти дълбоки джобовете. Обичаме пренаселени пазари, защото, когато има конкуренция, получаваш шанс да покажеш, че си по-добър от останалите. Всичко е въпрос на пакети и комбинации - ние имаме фиксирани възможности, мобилни възможности, сателитни, широколентови - ние сме от най-широко представените компании, доста силни в международен план, и смятаме, че можем да дадем най-добрите услуги на абонатите си.

Каква е оценката ви за представянето на "Мобилтел" на българския пазар?

България е труден пазар. Има колебания в самата среда там, което не е добре за нито една индустрия и за развитието й, и се надявам да спре. За страната е важно да има стабилност, за да има силна индустрия и добри услуги за населението. Така че  гледам на България със смесени чувства. От една страна, сме доволни от "Мобилтел", защото той е много добра компания, и инвестираме в нея много - 50 млн. евро за първата половина на тази година, което е над два пъти повече спрямо същия период на миналата година. От друга страна, не е лесно. Ако погледнете Източна Европа като регион, макроикономическата обстановка е трудна. Но ние искаме да допринесем за развитието на страната. Затова въвеждаме нови технологии и правим инвестиции. Това е важно и за него смятам, че имаме подходящата рамка.

Тоест оценката ви е, че имате добра рамка за инвестиции в България?

Винаги може да бъде по-добре. Развитието ни досега не е лесно. Но вярвам и в "Мобилтел", и в България. И мисля, че всички разбират, че страната има нужда да разполага с добра инфраструктура, за да има добри възможности за бизнеса в страна и за хората там.

Тоест Telekom Austria не би продал "Мобилтел"?

Това изобщо не е на дневен ред.

А оглеждате ли се за покупки?

Както винаги сме казвали, разглеждаме всички възможности в региона. Всъщност съвсем наскоро, преди няколко месеца, купихме македонски оператор.

Той беше част от българския Blizoo. А защо не купите него?

Сметнахме, че това не е правилният момент да навлезем на пазара по този начин.

Моментът не беше правилен, а не цената, така ли?

Изобщо не сме имали дискусия по въпроса.

Какви са очакванията ви за "Мобилтел" за 2014 г. като пазарен дял и финансови резултати?

Не мога да давам такива изявления, защото имаме ограничения като публична компания.

Предвиждате ли промени в "Мобилтел"?

Наскоро правихме такива промени, сменихме мениджмънта, и сега виждаме доста добро развитие на компанията и на позициите й на пазара. Смятам, че тенденцията, която виждаме в "Мобилтел", е добра.

Как ще намалите изтичането на абонати към конкуренцията?

Като предлагаме добри продукти. От нас зависи да дадем на клиентите най-доброто на пазара, имаме огромен международен опит, от Австрия до Мексико. Мисля, че имаме цялата необходима мощ зад гърба си и няма да ни е трудно. В добра позиция сме за в бъдеще.

Има ли опция Telekom Austriа да купи БТК? Имали ли сте разговори за това?

Нямаме такива разговори. Мисля, че би било трудно.

А друг оператор в региона?

Както ви казах, ние през цялото време разглеждаме всякакви възможности. Въпрос на бъдеще е.

Как оценявате конкуренцията в България на мобилния пазар?

Всичко зависи от това какви планове имаш и колко са ти дълбоки джобовете. Ние сме доволни от развитието си в България.

Готови ли сте да влезете в споразумение за споделяне на мрежата си с някой от операторите?

Може да бъде направено с Telenor или с БТК. Въпросът не е решен. Той стои отворен. Но към момента няма планове в тази посока.

В миналото имаше такива планове.

Имаше разговори за това.

Защо нищо не се получи?

По няколко причини, в които не искам сега да навлизам. Но за такива споразумения трябват два участника, не един. Все още сме отворени за това, но то не е наложително за нас.

А какво става с националния роуминг? Има информации, че сте пред подписване на споразумение за такъв с един от новонавлизащите на пазара играчи.

Това е продължаващ процес, който е поверен на мениджмънта в България. Не сме дискутирали това във Виена. А това означава, че процесът не е в особено напреднала фаза. Ако беше така, щяхме да сме го обсъждали тук.

Каква е позицията ви за новия пакет регулации за телекомите, които Европейската комисия предстои да наложи може би в края на годината?

До голяма степен е в ръцете на Европейската комисия да помисли за бъдещето тук. Европа изостава драматично от САЩ в сектора ни. Преди Европа беше най-силна в полето на телекомуникациите, но сега, ако не подсилим инфраструктурата си, ако не се фокусираме върху това, ще продължим да изоставаме. Надявам се по-голям процент от вземащите решения в Европейския съюз да разбират това - че е време за дерегулация. Че трябва да помислят да приемат такава регулация, която да донесе добри резултати в бъдеще. Досега тя е провал. А това е лошо за индустрията и за Европа, защото имаме нужда от инвестиции, от работни места, и от съвременна, високоефективна инфраструктура. А това, което виждаме, са недостатъчно инвестиции в инфраструктура на континента.

Мислите ли, че изобщо някой в европейската администрация мисли по този начин?

Надявам се. Те са умни хора и следователно разбират какво е необходимо, за да се движим към бъдещето. За да има модерно общество, опиращо се на знанието, това знание трябва да се базира на телекомуникационна инфраструктура. Иначе Европа бързо ще стане неконкурентна спрямо САЩ и други региони.

В новия пакет регулации на Европейската комисия обаче изобщо не се говори за дерегулация. Точно обратното е.

Нека имаме търпение. Ако хората там са умни, а те са, ще разбират какво е необходимо да бъде направено. Ако не искаме да изоставаме, трябва да бъдат направени определени вложения и да се създадат работни места. Навсякъде по света хората избират своите правителства, за да развият те тяхната страна, техния регион. Ако няма такова развитие, ги сменят. Аз наистина вярвам в демокрацията, в това, че хората са умни, и вярвам, че в крайна сметка трябва да държим сметка за това, че в момента се съревноваваме на глобалната сцена. Вече не сме в ситуация да се съревноваваме тук помежду си. Това трябва да бъде осъзнато, за да бъдат направени съответните промени.

Няма да ви питам дали сте имали разговори по тази тема. А мислите, ли че предстои консолидация в Европа? Още повече - в резултат от регулациите?

Убеден съм в това. Ако погледнете ситуацията в различните региони, какво се вижда? В САЩ имат четири мобилни оператора, в Китай има три, а в Европа - 180. Тези числа сами отговарят на въпроса ви. Националните правителства се опитват да съберат пари, издавайки лицензи. Просто ги принтират и раздават, но допускането на толкова много оператори е неустойчиво явление. Така че - да, консолидация ще има.

А очаквате ли и съответните нови регулации за сливанията и поглъщанията?

Определено ще трябва да има промени там. В регулациите и в условията на органите за защита на конкуренцията. Защото тази консолидация ще е базирана на това кои са най-силните и най-бързите. За да оцелееш на този пазар, трябва не само да си умен, но и да си подготвен за бъдещето. Това е и нещото, което правим в Telekom Austria.

Каква е прогнозата ви за оператори, които нямат големи групи зад гърба си?

Трябва да помислят какво да предприемат. Биха могли да се слеят помежду си, да продадат дейността си, да се опитат да купят друг - има различни възможности. Всеки оператор е в различна ситуация и сам трябва да вземе решението. Но ако не предприемат нищо, няма да оцелеят.

Интервюто взе Паулина Михайлова

12 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    forest avatar :-|
    Forest
    • - 9
    • + 20

    опитва се да ни внуши, че Мтел която за 15 години имаше печалби след данъци от по 400-500 млн лв годишно - тоест общо около 7-8 млрд лв не може да си позволи инвестиции в мрежата (примерно 1 млрд лв) и да предложи по-добър продукт и заради това са виновни регулациите в ЕС. не, виновна е само и единствено алчноста.

    Нередност?
  • 2
    toshiro avatar :-|
    Lazar Petrov
    • - 8
    • + 12

    Е нашите чувства не са смесени, а лоши

    Нередност?
  • 3
    toshiro avatar :-|
    Lazar Petrov
    • - 8
    • + 6

    Към мтел

    Нередност?
  • 4
    sto67nes avatar :-(
    sto67nes
    • - 7
    • + 7

    Все се чудя,защо все още имат абонати......

    Нередност?
  • 5
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити
    • - 5
    • + 2

    Много много не са начсно с това какво правят...

    Нередност?
  • 6
    x3m avatar :-|
    x3m
    • - 3
    • + 4

    Абонат съм на предплатената услуга на Мтел. Зарежда си ваучър от по 6лв. по веднъж месечно горе-долу.

    Преди 1 месец получих смс, че трябва да заредя минимум 10лв. до еди коя си дата за да запазя сим картата и номера си. Отделно на това, имат една услуга СОС смс, който ти зарежда 1лв. и ти го взема от следващото зареждане. Винаги когато заредя след като съм ползвал, ваучъра ми се стапя на около 3лв от 6.

    Драги некадърни мениджъри на Мтел, този тип действия няма да ви спасят от кризата която ви е обхванала. Такива действия ви докараха до тук. Ще гледам със задоволство как се сгромолясвате все повече всяка година. Моят принос за последните 2 седмици е ~2хил. лв./месец. Малко, но от сърце.

    Нередност?
  • 7
    cuam4o avatar :-|
    Ангел
    • + 2

    До коментар [#6] от "x3m":

    Всъщност Глобул и те са същите цигани. Вече не може да си подновиш предплатената услуга за 1 година, а само за до 3 месеца, без значение колко зареждаш

    Нередност?
  • 8
    fff04368548 avatar :-|
    Dejan Dimeski

    50 милиони не е нито четвърт от капиталните инвестиции които Телеком Австрия прави на пазара в Хръватска и Австрия. Страхувам се даже че, в тези 50 милиона е включено и удължаване на лицензът

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 9
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker
    • - 2
    • + 3

    Mtel напълно заслужава да губи приходи и клиенти в България, но това е само и единствено по тяхна вина. Щом като не знаят как да задържат своите клиенти с добри оферти на приемливи цени, ще ги загубят. Същата е и ситуацията с новостартиралата DTH услуга - постни пакети от най-смотаните канали, на най-високите цени. Как по дяволите очаквате да задържите клиентите си, ако не желаете да им предложите нещо по-добро от конкуренцията?!?

    Нередност?
  • 10
    trakerbg avatar :-|
    TrakerBG

    "постни пакети от най-смотаните канали, на най-високите цени"
    +++
    Да, царят е гол, но плановете са велики, велики...

    Нередност?
Нов коментар