🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Иран отваря пазара си за европейските компании

Първите договори ще бъдат подписани при визитата на президента Рохани в Италия и Франция тази седмица

Преди да замине за Европа, иранският президент Рухани се срещна с китайския си колега Си Цзинпин.
Преди да замине за Европа, иранският президент Рухани се срещна с китайския си колега Си Цзинпин.
Преди да замине за Европа, иранският президент Рухани се срещна с китайския си колега Си Цзинпин.    ©  Reuters
Преди да замине за Европа, иранският президент Рухани се срещна с китайския си колега Си Цзинпин.    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Техеран преговаря за 114 пътнически самолета Airbus

Иран планира да подпише договор с европейския аерокосмически концерн Airbus за покупка на 114 самолета при посещението на президента Хасан Рохани в Рим и Париж тази седмица, съобщава Financial Times. Това ще е само една от големите сделки, които се очаква Техеран да сключи след вдигането на международните санкции, отбелязва изданието. След като през миналата седмица споразумението за ядрената програма на страната беше приложено и много от ограниченията бяха отменени, правителството на Рохани се стреми да покаже на иранците реалните ползи от този дипломатически успех.

Голям пазар

Европейските правителства също са доволни от отварянето на такъв голям пазар. Представители на италианските власти са коментирали пред FT, че компании от страната могат да подпишат договори за 17 млрд. евро при посещението на Рухани, което започва в понеделник. Само компанията Saipem, произвеждаща оборудване за тръбопроводи, очаква ирански поръчки на стойност 5 млрд. евро. Други фирми, които се очаква да сключат сделки при визитата на иранския президент, са производителят на металообработващи машини Danieli, компанията за водна инфраструктура Condotte, строителната фирма Coet, както и корабостроителите Gavio и Fincantieri.

Визитата на Рухани ще е първото посещение на ирански президент в Европа от повече от десетилетие и отразява затоплянето на отношенията със Запада след години на конфликти. При срещата си с китайския президент Си Цзинпин в неделя Рохани заяви, че се надява страната да започне да привлича по 50 млрд. долара чуждестранни инвестиции годишно.

Европейският банков и корпоративен сектор ще са ключови за осъществяване на тези амбиции, тъй като компаниите от САЩ все още са ограничавани от други санкции срещу Иран, налагани от Вашингтон. Според източниците на FT от италианското правителство сделките при това посещение на Рохани ще са "само началото". Представители на компании като Eni, Enel, Finmeccanica и Ferrovie dello Stato също ще участват в срещите с иранската делегация, за да обсъждат потенциални сделки.

След срещите си с италианския премиер Матео Ренци и представители на местния бизнес Рохани ще отпътува за Франция. Там той ще се срещне с президента Франсоа Оланд и френски инвеститори. Френските компании бяха сред най-агресивните в стремежа да се върнат на иранския пазар още преди вдигането на санкциите. Първата френска бизнес делегация в Иран от повече от едно десетилетие посети страната още в началото на 2014 г.

Изпълнителният директор на Renault-Nissan Карлос Госн коментира през миналата седмица, че автомобилната компания вече е готова да действа в Иран и прогнозира, че присъствието й на този пазар ще е много по-силно отпреди. Конкурентът Peugeot Citroеn, който продаваше по 1 млн. автомобила в Иран, преди да се оттегли заради налагането на санкциите през 2012 г., обсъжда създаването на ново съвместно предприятие с бившия си партньор Iran Khodro. Представители на петролния гигант Total също вече предприеха посещения в Иран, за да обсъждат връщането си в страната.

Обновяване на флота

Представителите на иранския държавен превозвач Iran Air са предпочели да не коментират детайли около преговорите с Airbus. От Airbus също са отказали коментар. Наскоро обаче ръководството на компанията заяви, че вдигането на санкциите ще превърне Иран в "потенциално огромен пазар" за авиационния сектор.

Министърът на транспорта на Иран Абас Ахунди заявява, че доставките на новите самолети могат да започнат още през март. По думите му преговорите с Airbus се водят от 10 месеца, но подписването на сделка не е било възможно преди вдигането на санкциите. Според него страната ще се нуждае от 400 самолета за средни и далечни полети и още 100 за обслужване на регионални линии. Техеран планира и обновяване на летищната си инфраструктура. Според Ахунди Техеран е заинтересуван и от самолети на американската компания Boeing.

Флотът от пътнически самолети на Иран има спешна нужда от модернизация, тъй като средната възраст на машините е 25 години. Някои от все още летящите самолети дори са отпреди ислямската революция през 1979 г. Авиационни катастрофи, голяма част от тях дължащи се на остаряло оборудване, са отнели живота на 1200 иранци след 1980 г.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    plamenhristov5 avatar :-|
    plamenhristov5
    • + 11

    Иран има капацитета да балансира дефицита от китайския спад.

    Нередност?
  • 2
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider
    • + 5

    Айде честито, който е умен и предпреимчив ще спечели, който не е, пак досега ще стои и ще гледа...

    Нередност?
  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Икономическите ползи бледнеят при евентуалните щети от допълнителното нарушаване на баланса в Близкия Изток. И изобщо не говоря за атомните бомби, които Иран искат да произвеждат. Въпросът трябва да бъде струва ли си риска, а не колко ще спечелим.

    Нередност?
Нов коментар