Владимир Дичев: Някои енергийни търговци обещават неизпълними неща
Изпълнителният директор на "ЧЕЗ трейд" пред "Капитал Daily"
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Визитка
Владимир Дичев е роден през 1977 г. Завършва езикова гимназия и магистърска програма в УНСС. Кариерата си започва в IT сектора през 1999 г., след което в периода 2001 - 2004 г. работи в щата Ню Джърси, САЩ.През 2004 г. продължава кариерата си в "АЕЦ Козлодуй" ЕАД като част от екипа за участие на свободния пазар, след което през 2006 г. се присъединява към ЧЕЗ, като в момента е изпълнителен директор на "ЧЕЗ трейд".
С него разговаряме за развитието и предизвикателствата пред българския електроенергиен пазар.
В последните месеци се наблюдава трайна тенденция в намаление на цената на електроенергията на регионално ниво. Какви са основните причини за този спад?
- Намалението на регионалната цена се наблюдава осезаемо от януари-февруари тази година. Както знаем, цената на петрола отбеляза рекордни спадове през този период, а тя пряко рефлектира върху цената на електрическата енергия. Това е и основната причина за спада на износа в България. Допълнителен фактор за понижението на цените е и сравнително меката зима, която доведе до по-ниско търсене. Комбинацията от тези фактори доведе до 50% намалeние на износа за първото тримесечие на годината. Към днешна дата обаче се забелязва възстановяване, петролът вече е на нива около 50 долара за барел, освен това температурите се покачват и започва да се наблюдава възстановяване на износа. Цените на най-голямата борса в Германия стигнаха дъното през февруари, когато годишните продукти се търгуваха на цени от 20-21 евро за мегаватчас. Ако отворим днес интернет страницата на ЕЕХ, ще видим, че тези продукти се търгуват с осезаема разлика от 7-8 евро до нива 27-29 евро.
Може ли да се очаква възстановяване на износа през втората половина на годината?
- Износът принципно страда през второто тримесечие на годината заради ниското потребление и увеличеното производство от ВЕЦ. Сега навлизаме в активния сезон и мисля, че ще има възстановяване. Това зависи и до каква степен българските производители – АЕЦ "Козлодуй", НЕК и ТЕЦ "Марица-изток 2", ще реагират на регионалните цени и дали ще могат да предложат конкурентни условия. В момента пазарът на едро е доста ликвиден и има до 500 мегавата търговия дневно между България и Румъния. Търговците имат много опции, от които да избират. Те са много гъвкави и ако условията са изгодни, купуват от България и изнасят, ако не са изгодни, купуват от Румъния и транзитират.
Може ли да се каже, че търговете, които трите български централи организират за продажбата на енергия, вече са прозрачни?
- Да, определено. С въвеждането на онлайн платформите за продажба на електроенергия първо се постигна повече прозрачност, на второ място, търговията стана по-бърза и по-ликвидна. Всички си спомняме как допреди няколко години трябваше да се пътува на огромни разстояния с хартиени пликове и да се присъства на тръжните процедури. Това вече е история, в днешно време се следят интернет страниците, изпращат се офертите и резултатите излизат в рамките на деня.
Има ли продажба на електроенергия "под масата"?
- Нямаме такава информация, но мисля, че днес пазарът е много по-прозрачен и правилата са пазарни.
Защо търговците са против дългосрочните договори за продажба на електроенергия да се прехвърлят към енергийната борса?
- Като търговци подкрепяме създаването и функционирането на борсата, тъй като това е необходим инструмент за гарантиране на повече прозрачност и управление на позициите и портфолиото на дневна база. Подкрепяме въвеждането на дългосрочни продукти на борсата, но не и да е задължително. Така както беше представено предложението за сключването на дългосрочните договори на борсата, има известен риск от монополизиране на свободния пазар. Търговските участници трябва да имат свобода на избора откъде и как да купят. Така функционират 99% от пазарите в Европа. Там има конкуренция между различните платформи за търговия и самите платформи се конкурират помежду си за пазарен дял. Това гарантира независимост и свобода на избор. Когато търговците се задължат да купуват от борсата, те ще бъдат ценово приемащи - каквото излезе като цена, това ще платят. Така че изкушението за изкуствено определена пазарна цена ще е голямо.
Как се отразява на пазара увеличената конкуренция между търговците на електроенергия?
- Като на всеки един пазар, отразява се здравословно и от това печелят потребителите. На пазара се появиха доста търговци, като има над 150 издадени лиценза. Това е добре, защото вкарва повече и разнообразни играчи на пазара, но, от друга страна, все пак трябва да се спазват лицензионните изисквания за технически ресурс, финансова обезпеченост и човешки ресурси. Един лиценз струва сравнително евтино - около 15 хил. лв. Има доста сериозни новопоявили се фирми, в това число и български, които развиват по професионален начин пазара, но има и доста фирми, които "скачат в дълбокото" без достатъчна оценка на риска и на практика с един лаптоп започват да изпращат оферти. Ние много пъти сме апелирали към регулатора и Електроенергийния системен оператор да затегнат контрола по спазването на лицензионните изисквания.
Това значи ли, че имате информация, че някои фирми не ги спазват?
- По-скоро ги пренебрегват и ентусиазирано се хвърлят в свободния пазар, без да оценяват достатъчно рисковете, като обещават неизпълними неща и създават грешни очаквания.
Според някои търговци свързаните с ЧЕЗ, ЕВН и "Енерго-про" дружества, които продават на свободния пазар, са привилегировани по отношение на достъпа до информация за потенциалните клиенти?
- Исторически пазарът в България е бил преобладаващо регулиран. Съвсем логично е компаниите да нямат равен старт. Едни започват от позиция на монопол, а другите започват от позиция на атакуващи, така че винаги ще има усещане за дисбаланс. Разбира се, на атакуващите търговци им се иска по-бързо да им се увеличава портфолиото, но това е постоянен процес и те трябва да осъзнаят, че търговията с електрическа енергия е бизнес, който се прави с хоризонт от 5-10 години. Инвестират се страшно много средства в системи, обучение и развитие на персонала, в изграждането на доверие с централите и крайните клиенти.
Кога може да се каже, че пазарът на електроенергия е достигнал точката на пълно либерализация?
- За голяма част от бизнес клиентите вече е достигната тази точка. Пазарът е либерализиран над 50% ефективно като количество. По последни данни на ЕСО има около 15 хил. бизнес клиенти на свободен пазар, които купуват по свободно договорени цени и активно сменят своя доставчик. Останалите 45% включват по-малките фирми и битовите потребители. Към днешна дата за последните е икономически неизгодно да сменят своя доставчик, освен ако нямат разпределение на потреблението 90% дневна и 10% нощна и по-сериозна консумация, за да постигнат някаква разлика в цената. Но не цената трябва да е движещият фактор според мен, а качеството на обслужването, предлаганите услуги и новите решения.
Защо "ЧЕЗ трейд" фокусира своето внимание върху по-големите бизнес клиенти?
- Чисто исторически и стратегически, защото ние сме първите, които започнахме на свободен пазар. Нашият лиценз е от 2005 г. В началото този пазар стартира с големите индустриални клиенти и е нормално да се насочим там, където има бизнес. Постепенно започнахме да разширяваме портфолиото и с други бизнес клиенти.
Тепърва смятате ли да разширите портфолиото си и с по-малки клиенти?
- Всичко е въпрос на бизнес модел и регулации, които да създават дългосрочна предвидимост на средата. Навлизането в ритейл пазара е въпрос на доста инвестиции в системи и персонал, разходи за обслужване. Не трябва да се забравя и че електрическа енергия в България може да се купи максимум до една година, докато ритейл пазарът трябва да се гради за период от 3 до 5 години минимум, така че винаги има един момент на риск дали ще можеш да закупиш енергия, при какви ценови нива и как ще се променят регулациите. От друга страна, много компании се хвърлиха в ритейла, където поради големите големи ценови разлики успяха да привлекат доста малки клиенти.
Интервюто взе Ралица Николова
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.