🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Ново поколение при малките магазини

Тенденция е отварянето на обекти, които предлагат разнообразие, обслужване и по-директна връзка с производителите

Отношението на търговците към клиента и продукта се допълва и с внимание към детайлите в интериора
Отношението на търговците към клиента и продукта се допълва и с внимание към детайлите в интериора
Отношението на търговците към клиента и продукта се допълва и с внимание към детайлите в интериора    ©  Надежда Чипева
Отношението на търговците към клиента и продукта се допълва и с внимание към детайлите в интериора    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

През последните години специализираните магазини в България се развиват успешно, отбелязвайки двуцифрен ръст на похарчените средства на българските домакинства от 26% общо за последните три години - до юни 2016 г.

Растежът се движи от привлечените нови купувачи, от значимия ръст на средствата, похарчени в тях, и от по-честото им посещаване от потребителите, казват Весела Калчишкова и Димитър Начев от GfK България в анализ на сп. "Регал".

Данните потвърждават развитието в сегмента на малките независими магазини, което се вижда и с невъоръжено око. Първо в центъра на София, а вече и по кварталите и пазарите започнаха да изникват малки магазини от нов тип. Много от тях предлагат широко портфолио в един сегмент, но определението "специализирани" не изчерпва явлението. Някои е по-точно да бъдат наречени занаятчийски. В тях основните продукти са на един производител, който надгражда със стоки в други категории. Такива са много месарници, млекарници, хлебарници. Някои се позиционират като деликатесни магазини, други са био и еко, трети – за фермерски продукти. Голяма вълна са магазините за качествени български храни - продукти на малки производители, които не са представени в големите вериги.

Различни по профил са и собствениците им. Едни са професионални търговци, други - производители и вносители, които търсят директна връзка с потребителите. Трети - външни за сектора играчи, уловили актуален тренд, примерно био или фермерска мода.

Търсенето диктува нещата

Всеки от собствениците ще ви каже, че неговото развитие е в отговор най-вече на търсенето. "Стандартът на живот се подобрява. Хората търсят по-качествени продукти, по-вкусна и здравословна храна", казва Ани Радулова, собственик на магазините "Деликатесен" в София. "Хората станаха по-грамотни, по-взискателни към здравето си", смята д-р Ярослав Димитров, собственик на магазин "От фермата". "Разумните хора се интересуват от здравословното хранене, замислят се с какво хранят децата си", казва Асен Цеков, създател на "Вино Оренда". И добавя: "Освен това се увеличиха производителите на истински храни, както ги наричам. Наблюдава се развитие на фермерски пазари. Има и доста онлайн търговци на фермерски храни. Всичко това засилва интереса у потребителите. А и идва донякъде като противовес на масовото навлизане на големи вериги магазини, които обезличиха малкото българско производство."

Клиентите на малките магазини от нов тип по една или друга причина не припознават хипер- и супермаркетите като своето място.

Приносът на "Карфур"

Косвен принос за развитието на явлението имаха също сривът на "Карфур" и проблемите на "Пикадили" - две от веригите, ориентирани към по-платежоспособните и взискателни потребители. "Масовият клиент не знаеше, че точно тези вериги имат вътрешни проблеми. Той виждаше липса на стоки и влошено качество. И започна да се съмнява не само в "Карфур", но и в хипермаркетите изобщо", казва търговският консултант Димитър Мандов.

От веригите "за ценители" на пазара остана "Фантастико", но магазините й са само в София. И понеже нямат сериозна алтернатива, в пиковите часове са претоварени с хора и се чака на опашки. "Отпадането на един голям играч във Варна, Бургас, Търново, Пловдив отвори пазарна ниша и възможност, от която се възползваха малките български локални вериги", казва арх. Гергана Милушева от архитектурното бюро Cityscape в интервю за "Регал". Те инвестират в дизайн и се опитват да внедрят в своите магазини най-доброто от модела на големите търговци.

По една или друга причина нишата, овакантена от "Карфур" и частично от "Пикадили", не беше припозната от "Билла" и "Кауфланд". Наистина за миналата Коледа и двете вериги лансираха свои собствени марки в луксозния ценови сегмент. Тези практика обаче не получи особено развитие. По-упорити усилия в тази посока полагат от "Лидл". От веригата отдавна налагат луксозната си линия от собствени марки.

Производителят като гарант

В българските условия обаче потребителите трудно приемат, че качеството може да е на анонимен производител, какъвто е случаят със собствените марки на веригите. Купувачите искат да знаят името му, неговата история, къде произвежда и пр. В това отношение по-адекватни са малките магазини. "Хубавото при тях е, че изчезва анонимността на клиента, изчезва и анонимността на производителя. Производителят застава с лицето и с името си", казва Ани Радулова. "Клиентите търсят този тип магазини, защото в тях има по-голяма вероятност да намерят връзка с производителите, а това им дава гаранция за качествена храна", добавя д-р Ярослав Димитров. "И в тези малки обекти се запазва директната връзка на продавача и клиента, има пряка обратна връзка и има разцвет. В тях инструментът за продажби е човекът, а не рафтът", казва Христо Станев от "Профи мърчандайзинг".

Сървиз и разнообразие

"На хората им липсваше това да те обслужват с внимание, да те познават и да те консултират като в аптека. По-находчивите търговци го осъзнаха и започнаха да го предлагат", казва Димитър Мандов. Според него това е нещо от загубеното минало, което се завръща, и това е тенденция в международен мащаб. А при нас се случва много по-лесно, защото тук нямаме толкова дълга история на хипермаркетите, колкото има в Западна Европа, добавя той.

"Друг ключов момент е, че тези магазини предлагат разнообразие", добавя консултантът. В такъв магазин няма ограничения в асортимента, каквито на практика има в големите вериги покрай необходимостта да се предлагат най-оборотните артикули. Освен това в него има различни типове цени за различните категории хора. Там има сирене от 4.50 лева за килограм до такова за 15-20 лева за килограм. И често оставяш в един специализиран магазин толкова пари, колкото би оставил за едно пазаруване в супермаркета. Но те са вложени в покупка на едро на качествени храни в определена ниша, различни от масовото предлагане, добавя Мандов.

А времето

Недостатък на малките магазини е, че пазаруването в тях отнема повече време, отколкото това в супермаркета. Те обаче полагат усилия да надграждат портфолито си, като наред с основния продукт - колбаси или мляко, предлагат също хляб, сладка, вина, сокове и пр. Освен това малките магазини като че ли се привличат помежду си и образуват своеобразни клъстери. "Появи ли се един, скоро около него изникват и други, които продават стоките, които той не предлага. Стават както е било по пазарите, но в по-съвременен вариант", казва Христо Станев.

Времето ще покаже също дали новата тенденция ще се сведе до иновация в канала на малките магазини, или ще рефлектира по-съществено и върху дела на модерната търговия в страната. Дали пазарът наистина "не отива към малки удобни магазини и пазаруване онлайн и големите магазини вече не са толкова актуални за хората", както предвиждат някои наблюдатели в сектора.

Всичко по темата четете в новия брой на сп. Регал.

Още теми от списанието:

- Базовата потребителска кошница в три вериги е под средата на пазара

- Водката е най-продаваният високоградусен алкохол в България

- Каролин Еверсън, Facebook: Мисията ни е да свържем целия свят

Можете да го поръчате на [email protected] или на + 359 2 4615 349.
6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    uli01310814 avatar :-|
    Winter Mute
    • - 21
    • + 4

    Да, чаша чай - 4-5 лв. докато чакаш хлебаря да изпече 1 кг. хляб за 7-8 лв пред теб. Бутикови магазинчето за сноби.

    Нередност?
  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • + 11

    Добра стъпка напред са подобни магазинчета. Въпреки че много от тях откровено се гаврят с готовността на хората "да инвестират в здравето си", има и такива, които предлагат качество на разумни цени. Фермерските пазари са чудесна инициатива. Никога няма да забравя как открих евтина и чиста (без червеи) кладница на един квартален плод-зеленчук, който си я доставяше директно от производителя. След като ми приключи стажа пътувах 40 минути в едната посока, за да си купувам оттам.

    Нередност?
  • 3
    v_l avatar :-|
    v_l
    • + 10

    А от другата страна на везната масовите вериги се надпреварват да продават боклуци на възможно най ниски цени ... е толкова ли няма някой да продава нормално нормално. Не искам нито да издигам в култ здравословното хранене нито да ям боклуци. Поне в кюфтетата да има месо ако може ... па нека и не е от щастливи прасета.

    Нередност?
  • 4
    rip_russia avatar :-|
    Рашистката федерация е империя на злото
    • - 5
    • + 10

    Големите вериги са боклук и мошеници. Изнудват производителите, пробутват боклуци на клиентите, правят картели, правят данъчни измами(например кухитете фирми по веригата). Това са субекти които лъжат и държавата и хората. Ще спомена някои от "дребните" дразнещи неща: Кауфланд: ходиш из магазина и отгоре кънти "толкова стотинки, еди колко си стотинки", над щандовете за месо прожекторите са с чевени лампи, за да изглежда месото по-свежо; Била: мошеничествата с Била картата. Лидл е някакво подобие на дискаунтър, в който не можеш да разбереш произхода на стоката. Най-големия виц е че Фантастико е магазин за ценители. Тази долнопробна дупка ли е за ценители? Ха-ха! Малките търговци са още по-зле. В големите вериги поне не общуваш с персонал който да те издразни. В малките магазини обслужването е лошо, трагично, някои стоки са залежали, "качеството" е посредствено и съмнително, няма къде да се паркира кола, укриват данъци чрез всевъзможни схеми, като крадат и от персонала чрез осигуряване на минимална заплата вместо реална, ваучъри за храна и повече часове работа. За тия по сергиите нямам думи. Тях трябва да ги затворят. Нагли, мръсни, лъжат в кантара, не издават касови бележки. Тия са утайката на обществото. За тях важи "търговците да напуснат храма". Изключително нечистоплътни - буквално и преносно.
    Ветровете духат от Западния свят. Големите магазини с паркингите съществуват отпреди повече от 70г . В малките магазини има качествени продукти и обслужване. Щастливо отгледаните животни и продуктите от тях, био продуктите, онлайн магазините(За мен са бъдещето. Дават ми такава мобилност, каквато и колата не може да ми даде.), споделеното пазаруване, хидропониката, аеропониката, аквапониката, вертикалното фермерство и др. са все неща които идват от развития свят. Ние сме някаква треторазрядна европейска държава със силна миризма на Ориент, на която повече и отива да се намира в третия свят. Некъв журналист се е напънал срещу заплащане да спише некви рекламни глупости, да налее некъв оптимизъм.
    Най-важното което искам да кажа на търговците. Не ми говорете на "ТИ". Обиждате ме. Не сте ми приятели и никога няма да бъдете! Говорете ми само на "ВИЕ", защото аз съм вашият Господ.

    Нередност?
  • 5
    m_style avatar :-|
    m_style
    • - 1
    • + 2

    Тенденции, трендове, дрън-дрън! Кой нормален човек има време за един хляб да ходи в КауфландО? Кой мечтае да паркира пред мега-, хипер- и не знам какъв си маркет? Никъде в Европа не съм виждал такава инвазия на "вериги", както и на несанирани панелни мегакомплекси. Дано да започнем да излизаме от тая комплексарщина!

    Нередност?
  • 6
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    Имам две забележки към авторката на статията. Описани са само тенденциите в София, сякаш останалата част от страната просто не съществува. Не знаех, че София е град-държава. И второ - "В такъв магазин няма ограничения в асортимента, каквито на практика има в големите вериги покрай необходимостта да се предлагат най-оборотните артикули." - нима е възможно в малките магазинчета да има повече и по-разнообразна стока, отколкото в големите, въпреки ограниченията в пространството за излагането им? Моите впечатления не са точно такива.

    Иначе е хубаво да има различни по размер и специализация търговски обекти - така всеки вкус е задоволен, а и има силна конкуренция. Същото важи и за онлайн магазините за храни.

    Нередност?
Нов коментар