🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Най-големите търговци на храни: още магазини в периода на растящите цени

Мениджърите на топ 6 вериги за бързооборотни стоки за очакванията и инвестициите през 2023 г.

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Война в Украйна, затруднения във веригата на доставките, скок на цените на енергията и суровините, галопираща инфлация. Потребителите стават все по-чувствителни към цени и все по-пресметливи в разходите си. Но големите вериги за храни откриват още нови обекти, а и заради инфлацията приходите им растат с невижданите 15-20%.

Каква беше изтеклата година и какви са нагласите за 2023 г. според мениджърите на топ 6 вериги, подредени по приходите им за 2021 г.: "Кауфланд", "Лидл", "Метро", "Билла", "Фантастико" и "Т-маркет"? Ето въпросите, които "Капитал" им зададе:

  • 1. Колко обекта открихте през 2022 г., какви финансови резултати очаквате за 2022 г.?
  • 2. Кой е водещият тренд за 2022 г.? Какъв очаквате да е през 2023?
  • 3. Как се отразява инфлацията на продажните цени - кои продуктови групи са с най-висок ръст и колко е този ръст?
  • 4. Какъв е делът на онлайн продажбите в общите приходи на компанията за 2022 г., каква е целта за 2023 г. (ако не предлагате - как/кога ще предложите онлайн поръчки)?
  • 5. Колко обекта планирате да откриете през 2023 г. и къде? Какви други инвестиции планирате за 2023 г.? В бюджета за догодина какъв ръст/спад на приходите залагате?
  • 6. Кое ще е ключовото събитие, което ще движи сектора? Какво потребителско търсене очаквате?
  • 7. На колко се оценява целият пазар на бързооборотни стоки за 2022 и какъв дял държи вашата компания?

Иван Чернев - главен изпълнителен директор на "Кауфланд България"

Ръстът на оборота ни за 2022 г. е близо 20%

1. Независимо от предизвикателствата за "Кауфланд България" годината беше много добра. Разкрихме два нови хипермаркета в София и модернизирахме 11 други в цялата страна. Затвърдихме позицията си на One Stop Shopping ритейлър и започнахме трансформация на нашите хипермаркети в посока още повече стоки и услуги на едно място и на един паркинг. Към това разширихме асортимента си и той вече надхвърля 20 хил. артикула.

Нетният оборот на компанията ще достигне близо 2 млрд. лв. в края на финансовата година през март, а служителите ни доближават 7000. Разширихме асортимента на собствената си марка "Брей!" и той надвишава 100 артикула в основните категории. Разширихме и броя на земеделските производители, с които имаме договори за предварително изкупуване на продукцията им, и увеличихме броя на българските плодове и зеленчуци в нашите магазини с 30%. Направихме огромни инвестиции за намаляване на въглеродния отпечатък от дейността ни, включително през пролетта на 2022 преминахме на 100% зелена енергия, намалихме емисиите от хладилниците си, започнахме разполагане на фотоволтаични инсталации на покривите на магазините и преминахме на изцяло LED осветление, 48 от нашите магазини притежават EDGE сертификат "Зелена сграда".

Ако трябва да обобщя - ръстът на оборота ни за 2022 г. е близо 20%, клиентите ни надвишават 1 млн. седмично, а заради работодателските ни политики за поредна година спечелихме приза "Топ работодател".

2. Две са водещите пазарни тенденции. На първо място е удобството за клиентите - постепенно превръщаме Kaufland в мултифункционален търговски център. Към днешна дата в търговската ни мрежа имаме над 500 обекта и 120 активни наемателя - вътре в магазините ни и в паркинг зоните.

Втората тема е устойчивото развитие. През 2022 г. стартирахме редица политики в посока "озеленяване" на магазините си и подобряване живота на местните общности.

3. Българският потребител продължава да е силно ценово чувствителен, особено сега, в ситуацията на по-висока инфлация.

4. Колкото и големи и удобни да са магазините ни, има един сегмент от клиенти, които предпочитат да пазаруват онлайн. Плановете ни за 2023 г. включват обогатяване на асортимента и разширяването на услугата ни в нови градове.

5. Ще продължим с експанзията - планираме разкриване на три нови и реновиране на 10 съществуващи магазина в цялата страна. Ще продължим да разширяваме броя на продуктите в магазините ни, както и на допълнителните услуги.

6. Очакванията ни са за още по-висока ценова чувствителност на българския потребител. Както и за още повече изисквания за качество.

Милена Драгийска - главен изпълнителен директор на "Лидл България"

През 2023 г. ще отворим двойно повече магазини - почти 10

1. "Лидл България" продължава да развива своята търговска мрежа в страната. През изминалата 2022 г. отворихме пет нови магазина - в София, Пловдив, Хасково, Шумен и Ботевград. Така търговската ни мрежа към края на 2022 г. достигна 115 магазина в 51 града в страната.

Конкретни данни за финансовите резултати ще можем да предоставим през юни 2023 г., когато публикуваме одитираните си отчети, тъй като нашата финансова година приключва в края на февруари. Очакванията ни са да запазим тенденцията на положителен ръст въпреки кризите.

2. Основната тенденция, която наблюдаваме тази година със силен фокус върху последните месеци, е все по-големият интерес към промоционалните стоки. Клиентите са още по-внимателни в разпределянето на бюджета си и търсят изгодните цени. Повече се търсят големите опаковки, които излизат по-изгодно на килограм/литър и т.н.

3. Комплексни са факторите, които допринасят за ръста на продажните цени - високите цени на енергията и горивата, растящите цени на суровини, торове, фуражи и др., растящите заплати. Освен това много от тях са и дефицитни, което още повече покачва цените. Затова ще продължим да предлагаме на нашите клиенти все повече и различни възможности за бюджетно пазаруване - XXL предложения, 2 продукта на цената на 1, отстъпка на серия продукти, кампании, в които намаляваме цените на десетки продукти с до 50% в продължение на цял месец.

4. Онлайн продажбите са тенденция, която все повече навлиза в нашия сектор, особено последните две години. Имаме предвид тази тенденция, но ще стартираме онлайн продажби, когато имаме 100% готовност да предложим онлайн същото качество на продукти и обслужване.

5. Планираме сериозен ръст в нивото на инвестиционния ни ангажимент през 2023 г. Ако последните години откривахме средно по пет нови обекта на година, плановете ни за 2023 г. включват близо двойно повече нови магазини. Сред тях със сигурност и поне един нов град, в който ще стъпим за първи път.

6. На макроикономическо ниво веригите на доставка ще продължат да зависят в голяма степен от цените на суровините и енергията. Влияние неминуемо ще окаже и прогнозираната след април 2023 г. рецесия в еврозоната. Като свързана икономика ние също можем да очакваме последствията с отложен ефект и при нас, което много вероятно ще доведе до спад в потреблението. Ключова роля през 2023 г. ще продължат да оказват войната в Украйна и политическата нестабилност в страната, а в допълнение - и промяната в нивата на лихвите, която вече започна.

7. В момента по данни на Progressive пазарът на бързооборотни стоки в България зa 2021 г. възлиза на около 12.3 млрд. лева. По различни източници на Lidl се определят близо 14% пазарен дял.

Никола Готрон - главен изпълнителен директор на "МЕТРО България"

През 2022 г. продажбите ни са почти 1 млрд. лева

1. Не сме отваряли нови обекти през 2022 г., тъй като този тип експанзия не е част от стратегията ни. Ние сме търговец на едро и фокусът ни е да обслужваме нуждите на професионалните си клиенти (от сектори хорека и традиционна търговия).

Ускорихме растежа си и през 2022 г. достигнахме продажби за почти 1 млрд. лв. в абсолютна стойност. В процентно съотношение пораснахме с 18% спрямо 2021 г. (нашата финансова година е между 1 октомври и 30 септември). Успяхме да увеличим и дела си в B2B пазара.

2. Основният тренд сред клиентите ни е свързан с възстановяването на хорека бизнеса след тежките години на COVID пандемията. През 2023 г. очакваме нашите клиенти да оптимизират разходите си в контекста на по-трудната икономическа ситуация.

3. Наблюдаваме инфлация в почти всички категории и артикули. Най-висока е при млечните продукти, месо, основни храни, хляб.

4. Фокусът на нашите онлайн продажби са професионалните ни клиенти, за които осигуряваме услуга доставка. Стремежът ни е да ги увеличаваме в следващите години. Отделно за крайни клиенти работим и с външен партньор - "Количка.бг".

5. Планираме инвестиции в нашите магазини за над 10 млн. лева през следващата година.

Залагаме реален ръст 5% (без инфлацията). В крайна сметка той ще зависи от актуалните нива на инфлацията.

6. От една страна, очакваме негативно влияние върху потребителските разходи, причинено от инфлацията и по-високите лихви. От друга страна, не очакваме този ефект да бележи цялата 2023 г. Освен това хорека секторът все още се възстановява след пандемията и очакваме това да продължи и през следващите години.

7. Според пазарната информация пазарът на бързооборотни стоки през 2021 г. се изчислява на около 12 милиарда лева (по продажни цени). Делът на традиционната търговия (част от която са и голяма група от нашите професионални клиенти - малки и средни търговци) е около 40%. Според информацията ни печелим дял както в хорека, така и в традиционната търговия.

Вигинтас Шапокас - изпълнителен директор на "BILLA България"

През 2023 г. планираме близо 35 млн. лева за експанзия

1. През 2022 г. открихме осем нови магазина, като фокусът ни за експанзия в страната бяха малките и средно големите населени места и ритейл паркове. "BILLA България" остава веригата с най-много магазини в страната - 148 на брой.

2. Водещата тенденция, която наблюдавахме в потребителското поведение през 2022 г., беше клиентите да планират по-прагматично и внимателно семейния бюджет, а оттам и своите покупки. Някои от тях се преориентираха към стоки от по-ниския ценови сегмент в рамките на същата категория продукти. Повиши се значително и търсенето на продукти от собствените ни марки. Предвид нестабилната икономическа ситуация и високия процент на инфлация очакваме тези тенденции да се запазят и през 2023 г.

3. Веригата на доставки се разпростира далеч отвъд границите на България, ето защо всяко увеличение на цените на суровини, продукти и услуги в Европа рефлектира директно върху нашия пазар. Затова оптимизираме вътрешните си процеси и транспортните си разходи, увеличаваме обхвата на промоционалните си предложения и водим ежедневен диалог с нашите доставчици.

Ръстът на цените е най-осезаем при основните хранителни продукти - хляб (25.6%), олио (41.3%), млечни продукти (19.1%), яйца (27.1%). Тъкмо при основните продукти обаче наблюдаваме и най-голям ръст в потреблението през 2022 г. Покачва се още търсенето на прясно месо и месни деликатеси, като тенденцията е семействата все по-често да приготвят вечерята си у дома. Същевременно с нарастващ тренд са закуските от пекарна, което отдаваме на завръщането на хората в офисите в по-големите градове.

5. През 2023 г. планираме да разширим търговската си мрежа с 12 нови магазина в страната. Сред градовете, в които BILLA ще отвори своя пръв магазин, са Троян, Видин, Чирпан, Силистра и Созопол. Общата инвестиция на веригата за експанзия в България за следващата година е близо 35 млн. лв. Бюджетът, който сме планирали за реконструкция на магазините ни през 2023 г., надхвърля 32 млн. лв. През следващата година ще инвестираме 13 от общо 49 млн. лв. в изграждане на новия ни склад до Стара Загора, който ще влезе в експлоатация през 2024 г.

6. Нашите очаквания и надежди са свързани с приключване на военните действия в Украйна в началото на 2023 г. и стабилизиране на икономическата ситуация в Европа. При това положение прогнозираме, че инфлацията ще забави своя ръст, докато не падне под 10%, и покупателната способност ще започне плавно да се подобрява. Все по-сериозно предизвикателство пред бизнеса ще бъде наемането и задържането на персонал.

7. Пазарният дял на BILLA към ноември 2022 г. е 19.2%, като данните, които ние използваме, са на Nielsen и обхващат пазара на модерната търговия. Можем с радост да обявим, че през 2022 г. пазарният ни дял бележи ръст с 0.8% спрямо миналата година.

Светослав Гаврилов - изпълнителен директор на "Фантастико груп"

Работим по три нови магазина

1. През 2022 г. реновирахме два обекта - един в столичния квартал "Младост 4" и супермаркета ни на бул. "Симеоновско шосе", който се превърна в търговски център с редица допълнителни услуги. Инвестициите са за около 40 млн. лв. Изградихме 12 фотоволтаични инсталации с обща инсталирана мощност 1600 kWp, с които ще произвеждаме около 1800 MWh електроенергия годишно.

За периода 1 ноември 2021 г. - 31 октомври 2022 г. имаме ръст на оборота около 15%. За същия период регистрираме и ръст на клиентите около 10%.

2. 2022 г. премина под знака на войната в Украйна и последствията от нея - сериозното увеличение на електроенергия, горива и суровини, което доведе до двуцифрени нива на инфлация. Затова нашите приоритети бяха оптимизиране на процеси и намаляване на разходи за електроенергия. През годината увеличихме възнаграждения, ваучерите за храна, разширихме пакета от социални придобивки.

Каква ще бъде 2023 г. зависи от най-вече от развоя на събитията в Украйна и Русия, респективно от ефекта върху цените на суровините. Важен фактор е и развитието на политическата криза в България.

3. Цените, на които ние закупуваме стоките, бяха променяни по няколко пъти през годината от производителите в резултат на по-високите им разходи. Това естествено се отрази и на продажните цени. Най-сериозно увеличение на цени има при яйцата, основните стоки, печатните издания, млечните и месните продукти.

4. Осъществяваме онлайн продажби чрез партньорите ни DelivMe и Glovo. На този етап онлайн продажбите са малък дял от общия обем продажби и нашият фокус е върху развитието на физическите обекти на веригата.

5. През 2023 г. планираме да продължим с инвестициите във фотоволтаични системи и енергоспестяващо оборудване. В момента работим по няколко ключови проекта - нов супермаркет в кв. "Левски Г", чието строителство ще започне догодина, на етап проектиране са нов супермаркет в столичния квартал "Орландовци", търговски център в Благоевград, изграждане на логистична база за стоки с температурно съхранение в гр. Елин Пелин.

6. Войната в Украйна и кризата в Европа, както и политическата стабилност в страната ще са ключови за бизнеса. По отношение на потребителското търсене не очакваме значими промени.

Петър Павлов - генерален директор на "Максима България" (T market)

През 2023 г. планираме да увеличим нашите обекти с между 15 и 20

1. През 2022 година открихме 14 нови обекта, с които общият брой става 112 в 62 града в цялата страна. Разширяваме търговската си мрежа както в големи населени места, така и в по-малки.

През изминалата година оборотът ни е нараснал с 23%. Продължава и трендът в увеличаване на оперативната печалба. Toва е възможно до голяма степен поради оптимизиране на вътрешните процеси и намаляване на оперативните разходи.

2. В условията на тази висока инфлация и несигурност, която усещат хората заради редица преплитащи се кризи, ясно е, за нас поне, че основният тренд ще бъде една предпазливост на клиента какво, как и кога купува. Клиентът през 2023 г. ще бъде по-предпазлив, много рационален и по-малко емоционален.

3. Има осезаем инфлационен натиск във всички продуктови групи. Всички знаем какво се случва с цените на производителите на слънчогледово олио, на месни продукти, на млечни продукти, на различни групи от категория "Основни храни", които са силно зависими от цените на енергоресурсите и на транспортните услуги.

4. Делът на онлайн продажбите в общите приходи на компанията за 2022 г. е 1%. Движи се с постоянна положителна посока в увеличаване на броя на поръчките и новите клиенти. "Т маркет" първи от веригите пусна онлайн магазин в София още през 2020 г., а съвсем скоро след това и в Пловдив.

За 2023 г. сме си поставили цели в посока разширяване на локациите за доставка и добавяне на нови региони за обслужване.

5. През 2023 г. планираме да увеличим нашите обекти с между 15 и 20 в цялата страна и да разширим логистичните си бази.

Надяваме се ръстът в оборота за 2023 г. да е сравним с тазгодишния.

6. В момента има преплитане на няколко кризи - икономическа, геополитическа, криза на световната верига на доставки на храните, наближаваща рецесия в Европа.

Интервютата взе Мара ГЕОРГИЕВА