🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Търговците на храни: План за нова силна година

Мениджърите на шестте най-големи вериги в сектора за резултатите и инвестициите през изтеклата и за започналата 2020 г.

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

След като достигна върхова точка в развитието си в края на 2017 г., българският пазар на бързооборотни стоки премина във фаза на намаляващ темп на растеж, отчита "Нилсън България". По последни данни от третото тримесечие на 2019 г. стойността на продажбите на бързооборотни стоки е нараснала с 4.9% спрямо същия период на миналата година. Едва 0.6% обаче от този ръст се дължи на повече продадени стоки в обем. Част от скока е резултат от промяна на потребителското търсене в посока към по-скъпи продукти или по-малки опаковки, но основно влияние има инфлацията, показва анализ на "Нилсън България".

Шест големи вериги от години диктуват пазара на храни и други бързооборотни стоки в страната. Каква беше изтеклата година и какви са нагласите за 2020 г. сред мениджърите на топ 6 вериги, подредени по приходите им за 2018 г.? Ето въпросите, които "Капитал" им зададе:

1. Каква беше 2019 г. за компанията, колко обекта открихте, какви новости предложихте, каква е годишната промяна в приходи и печалба?

2. Колко обекта планирате да откриете през 2020 г., в кои градове, какви инвестиции планирате за 2020?

3. Какви са очакванията ви за ръста на приходите от продажби през 2020?

4. Как се променя потребителското търсене през последната година? Усещате ли свиване на потреблението през последните месеци и бюджетирате ли такова за следващата година?

5. Какви са прогнозите ви за развитие на ритейл пазара през 2020 г.?

Иван Чернев, главен изпълнителен директор на "Кауфланд България":

Клиентите търсят по-високо качество и български продукти

1. Финансовата 2019 г. за нас приключва в края на март, но първите ни разчети са стабилни. Открихме първия си обект във Велико Търново, новия ни логистичен център в с. Стряма, модернизирахме филиали в различни градове, разработихме и тествахме локални концепции в обекти в София (например с биопродукти, екзотични плодове, вино сектор, детски кът, каси за бързо обслужване и др.). Във всички хранителни категории делът на българските продукти е над 50%, а месо и месни продукти, млечни, плодове и зеленчуци в сезонните си пикове отбелязват близо 80% български дял.

2. Откриваме петия си хипермаркет във Варна в края на януари. Инвестицията ни там възлиза на 33 млн. лв. Приоритет за експанзията ни са София и големите градове. Планираме и постоянни модернизации в съществуващата ни мрежа.

3. По-доброто качество на по-добра цена следва да доведе до по-висок приход. По отношение на асортимента 2020 г. ще бъде белязана от два основни фокуса: още по-високо качество и български продукти.

4. Не отчитаме свиване на потреблението. Отчитаме повишени критерии за качество, като същевременно се запазва чувствителността към цената.

5. Здравословното хранене, специализираните и българските продукти ще засилват значението си за клиентите.

Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България":

Ще растем в София и по Черноморието

1. През изминалата година отворихме общо 6 нови магазина, като част от тях бяха в напълно нови локации като Св. св. Константин и Елена, Поморие и Царево. В София открихме 3 обекта в по-централни райони. Започнахме строежа и на 100-ия си магазин в страната, който ще отвори в началото на 2020 г. в кв. "Княжево" в столицата. През 2019 бяха реновирани и последните 18 обекта от общо 60, които бяха включени в програмата за обновяване.

Служителите ни към момента са вече малко над 2900 души. Съвсем наскоро обявихме и увеличение на заплатите - от 14% до 21% - за позициите касиер-продавач и младши заместник-мениджър филиал, което важи за магазините ни в цялата страна.

Отчетохме 100% ръст за финансовата 2018 г. на износа на продукти от български производители в мрежата на Lidl в Европа - над 30 млн. лв., реализиран от 36 български компании.

При финансовите ни резултати за 2019 година имаме очакване за много добър ръст спрямо предходната година.

2. През следващата година планираме да открием поне още 5 магазина, които ще са съсредоточени основно в София и по Черноморието - например Варна.

3. Балансът между реинвестирането в модернизиране на търговската мрежа, справедлив ръст на заплащането, ангажираност в полза на обществото, от една страна, и ръст на приходите, от друга, е много крехък. Нашите очаквания са да се справим много успешно с постигането на този баланс и през 2020 г.

4. Не отчитаме свиване на потреблението, което е нормално при икономически ръст и увеличаване на заплащането във всички сектори. Планираме подобна ситуация и през 2020 г. и затова не бюджетираме с очакване за свито потребление. Промените са по-скоро в потребителското търсене - по-високи са изискванията за качество и разнообразие на стоките, търсят се нови продукти и вкусове и по-интересни промоции.

5. В светлината на изострената конкуренция очакваме да продължи интензивното съревнование в нехранителния сектор, включително и по отношение на цени. Ще наблюдаваме все повече опити и проекти за подобряване на клиентското изживяване на място в магазините, но най-голямата битка ще е за лоялността на клиентите.

Атила Йенисен, главен изпълнителен директор на "Метро България":

За 2020 г. планираме 4% ръст на приходите от продажби

1. През 2019 г. "Метро България" постигна над 3% ръст в продажбите в сравнение с предходната година. Този успех дължим на лоялността на нашите професионални клиенти, както и на отдадеността на всички наши колеги. Възстановяването и връщането на автентични български продукти на трапезата бе една от основните ни мисии и през 2019 г.

През последните две години само за магазините "Метро София 1" и "Метро Русе" компанията инвестира над 6.5 млн. лв. за последно поколение хладилни системи, работещи изцяло с природно неутрални газове. Продължаваме да развиваме и мрежата си от зарядни станции за електроавтомобили, като разполагаме с 18 зарядни точки в 9 от нашите магазини.

През 2019 г. "Метро" стана първата компания от сферата на модерната търговия, която изгради своя фотоволтаична инсталация - на покрива на "Метро Благоевград", която ще произвежда електричество, задоволяващо значима част от нуждите на магазина с изцяло зелена енергия.

2. Ще продължим с развитието на проекта си за зелени магазини, като ще изградим фотоволтаични системи, подобни на тази в "Метро Благоевград", в още поне два наши търговски обекта - в Плевен и Велико Търново.

3. За 2020 г. планираме 4% ръст на приходите от продажби.

5. Очакваме, че и през 2020 г. компаниите от модерната търговия ще продължат да поставят фокус върху качеството и обслужването на своите клиенти.

Албена Георгиева, главен оперативен директор на "Билла България":

Ще отваряме нови магазини, може и да купим

1. 2019 г. беше успешна за "BILLA България". За четвърта поредна година компанията ни бе избрана за любима търговска верига на българите в единствената потребителска класация в страната "Любими марки". Всяка седмица над 1.5 милиона души пазаруват в нашите супермаркети. Ръстът ни за 2018 г. е 5.9% спрямо 2017 г., така че очакваме растеж в приходите от продажби и за 2019 г., но точните резултати ще разберем през април.

През 2019 открихме 8 нови магазина, което затвърди позицията ни на търговската верига с най-много обекти в страната. Мрежата на BILLA вече включва 130 супермаркета в 38 града. През 2019 г. с новооткритите обекти екипът на BILLA се разрасна с над 380 служители, като общият брой служители в страната е над 4500.

2. BILLA ще продължи да разширява мрежата си и през 2020 г., като ще се фокусира както върху органична експанзия, така и върху възможно придобиване на други обекти. Наш приоритет продължават да бъдат ключови локации както в София, така и в по-големите областни градове. Продължаваме да инвестираме и в обновяването на вече съществуващи магазини.

3. Предвид продължаващата експанзия и цялостното благоприятно развитие на "BILLA България" очакваме показателите ни да са позитивни и през 2020 г. Пазарът на бързооборотни стоки в България е изключително динамичен и с много силно изразена ценова конкуренция.

4. Не се забелязва свиване на потребителското търсене, а по-скоро преориентиране на потребителя към по-големи покупки за сметка на намаляване на честотата на посещение в търговските обекти. Приоритет в покупките на клиента в BILLA са свежите категории с фокус върху произведени в България продукти с гарантиран произход.

5. Очаквам пазарът да бъде динамичен и все по-конкуретен. Нарастващите разходи и трудностите при намиране на персонал за работа в ритейл сектора ще доведат до намирането на различни подходи и практики в развитието на търговията.

Мирослава Георгиева, директор "Маркетинг и реклама" на "Фантастико":

Очакваме ръстът на приходите ни през 2020 да е над 12%

1. През 2019 г. постигнахме ръстове в оборот и печалба, които не се дължат на експанзия. Увеличението ни в приходите е 9%, а в печалбата 5% . През годината построихме един нов супермаркет, но на вече съществуваща наша локация в кв. "Драгалевци" в столицата, а старият обект превърнахме в локален търговски център. Направихме и няколко реконструкции на съществуващи обекти.

2. През 2020 г. ще открием три нови обекта в София, Банкя и Перник. Общата инвестиция за трите обекта през 2020 ще е 51 млн. лв.

3. Откриване на 3 нови супермаркета със сигурност ще се отрази положително на развитието ни, особено на местата, където не е възможна канибализация. Очакваме ръстът на приходите ни да е над 12%.

4. Последните месеци от годината винаги са най-силни, но и генерално не смятаме, че има свиване на потреблението, по-скоро пренасочване на бюджети от някои категории към други.

5. Модерната търговия ще продължава да се разраства, но не предвиждаме драстична промяна спрямо предходните години.

Петър Павлов, генерален директор на "Максима България":

Част от експанзията ни през 2020 са четири нови магазина в Пловдив

1. През 2019 открихме 9 магазина: по един в Етрополе, Видин, София и шест в Пловдив. Така магазините ни вече са 82. Влизаме и в по-малки населени места и смятаме да продължим в тази посока. Т Market бе и първият супермаркет в България с каси на самообслужване.

През първата половина на 2019 г. приходите на литовската Maxima Grupė, която оперира търговската верига Т Market, нараснаха с почти 24% спрямо същия период на миналата година и достигнаха 1.9 милиарда евро, като растежът идва главно от експанзия в Полша. В България отчитаме ръст от 15.2%.

2. През 2020 г. ще продължим с експанзията. Част от нея са 4 нови магазина в Пловдив.

3. Очакваме съществен ръст през 2020, базиран основно на нашето разширение.

4. Потребителите в България стават все по-взискателни, на което ние отговаряме с атрактивни цени, качество на предлаганите продукти в обектите и начина на обслужване. Опитваме се да предлагаме все по-голям асортимент от продукти, за което допринасят двата ни месни цеха и кухнята-майка в Пловдив, както и студените кухни, които имаме в близо 20 магазина.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina
    • + 1

    Разрастването на вериги като BILLA или Kaufland например, е логично - те са големи, модерни европейски вериги с богат избор от стоки и цени. Но разрастването на доста мизерни магазини като Т-Market е абсолютна мистерия за мен. Вероятно силата им е в по-малки населени места, където големите вериги не отиват. Тъй както се говори, че в малки погранични градчета като Гоце Делчев и Петрич, LIDL правят едни от най-големите си обороти.

    Нередност?
Нов коментар