Онлайн платформа дава шанс за втори живот на стари мебели

IKEA в България подкрепя логистично и финансово стартиращия проект

Йоана Цонева (вляво) и Ана Вълкова по време на представянето на платформата reUse
Йоана Цонева (вляво) и Ана Вълкова по време на представянето на платформата reUse
Йоана Цонева (вляво) и Ана Вълкова по време на представянето на платформата reUse    ©  IKEA България
Йоана Цонева (вляво) и Ана Вълкова по време на представянето на платформата reUse    ©  IKEA България
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Девет професионални дизайнери и хоби мебелисти, избрани чрез конкурс в състезание с 30 кандидати, реновират 12 стари масички, бюра и етажерки. Това е пилотната колекция от мебели, получили шанс за втори живот, които могат да бъдат закупени онлайн от новосъздадената платформа reUse. Половината от събраните средства от продажбата ще покрият разходите за труд на реноваторите, а другата половина ще подкрепи фондация "Проект Северозапад", която подпомага нуждаещите се възрастни хора и младежи от региона.

Стъпка отвъд рециклирането

Зад идеята стоят строителните инженери Ана Вълкова и Ралица Кушева.

"reUse е платформа за ъпсайклинг (Upcycling) - процес, при който стари вещи се използват отново, вместо да бъдат изхвърлени. Това е стъпка отвъд рециклирането, която вдъхва втори живот на вещите и води до намаляване на отпадъка. Целта на платформата е да повиши информираността за реновирането на мебели, да развие нишата и да направи повторното им използване по-атрактивно и достъпно", обясни за "Капитал" Ана Вълкова.

Вместо до контейнера

Идеята се ражда към края на 2017 г. "Подминахме поредния сигнално жълт контейнер за пластмаса в София. До него бяха поставени диван и два фотьойла. И те просто чакаха. Почувствахме се някак тъжни, че макар и доста от нас да рециклират дребния отпадък, мебелите остават трудни за "отърване" и най-честата им съдба е до контейнерите за боклук. Обикновено разсъждаваме така: "Новият диван е поръчан, старият трябва да изчезне. Може и някой да реши да го грабне от улицата за себе си." Едва ли", казва Ана Вълкова.

След разговори с приятели, университетски преподаватели и други ентусиасти Ана Вълкова и Ралица Кушева решават, че могат да работят по решението на този проблем. Участват в най-голямото състезание за "зелени" стартиращи бизнеси Climate Launchpad, където получават съвети, менторство и подкрепа. Вземат участие и в европейската програма Greenhouse на Climate KIC, от която черпят ноу-хау и получават 10 хил. евро финансиране за оперативни разходи. Към екипа се присъединяват експертът по дигитален маркетинг Даяна Хорозова и графичният дизайнер Иван Джамбов.

От IKEA

Първите реновирани мебели, които се предлагат в онлайн магазина, са събрани доброволно от клиенти на IKEA след кампания, организирана от българския офис на шведската верига. IKEA организира извозването безплатно, а притежателите получават бонус точки по програмата за лоялни клиенти на веригата.

"Подкрепяме логистично, финансово и комуникационно стартиращия бизнес на reUse. Всички наши проучвания показват, че хората и техните навици се променят, а нагласата да потребяват по-малко и да живеят по-икономично става все по-масова. Стремежът към все по-минималистичен и отговорен към природата начин на живот води до промяна и на бизнес модела на IKEA. Част от ангажиментите в глобалната стратегия на компанията "За хората и планетата" включват до 2030 г. всички продукти да бъдат проектирани в съответствие с принципите на кръговата икономика и да се използват само възобновяеми и рециклирани материали", коментира за "Капитал" Йоана Цонева, маркетинг мениджър на IKEA.

Обновяването на мебелите се извършва на територията на "Смарт Фаб Лаб" - работилница с достъп за студенти и дизайнери, място за макети, експерименти и иновативни идеи. Ментори на реноваторите са специалисти от артистичното ателие "Трион". Резултатът е онлайн продажби на първата колекция реновирани мебели.

reUse се развива, като следващата фаза е възможност за предаване на неизползвани вече мебели. Тези, които са решили да ги изхвърлят, а не да ги продадат или подарят например, ще могат да ги предложат безвъзмездно, като извозването им ще бъде безплатно.

Платформата ще позволи и на хора с артистична заложби, за които реновирането на мебели е хоби или професия, да предложат за продажба свои изделия. Размерът на комисионата, от който reUse ще се самоиздържа и печели, предстои да бъде уточнен, обясни Ана Вълкова.

Над 80 000 тона изхвърлени мебели

Предварително проучване на reUse показало, че през 2017 г. в Европа са продадени мебели за 68 млрд. евро, като само 6% от материалите се използват повторно.

"В България продажбите на мебели за 2017 г. са за над 1 млрд. лв., от които 2 млн. са арт и дизайнерски. Едрогабаритните отпадъци, изхвърляни в София, са над 80 000 тона за 2017 г., като почти половината от тях са предимно стари мебели", посочва Ана Вълкова.

Тя цитира доклад на Европейското бюро по околна среда (най-голямата европейска мрежа от екологични граждански организации) от септември 2017 г., според който в ЕС се потребяват 10.5 млн. тона мебели, повечето от които завършват с депониране или изгаряне, след като бъдат изхвърлени от фирми или индивидуални потребители. Според доклада въвеждането на мерки за повторно използване на мебелите до 60% ще доведе до 2030 г. до 2 млн. тона спасени за нов живот мебели, което се равнява на 5 млн. тона емисии на CO2.