IKEA ще предложи обратно изкупуване на фирмени мебели в 27 държави

България засега не е сред тях, но вече има изпълнен пилотен проект

   ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Шведската мебелна верига IKEA ще предложи обратно изкупуване на вече използвани нейни мебели, които след това ще бъдат препродадени, рециклирани или дарени за обществени проекти. Кампанията ще обхване 27 държави, в които присъства IKEA, но засега България не е сред тях.

За кръгова икономика

Офертата се отнася за мебели на IKEA, обикновено без тапицерия, като библиотеки, столове, табуретки, бюра, маси за хранене. Кампанията по изкупуването им ще продължи от 24 ноември до 3 декември, съобщават от корпорацията.

Клиентите трябва да регистрират мебелите, които желаят да предоставят. След това те ще бъдат оценени според тяхното състояние, а притежателите им ще получат ваучери, които да похарчат в магазините на IKEA. Артикулите "без драскотини" ще получат 50% от първоначалната цена, тези "с малки драскотини" - 40%, а "с няколко драскотини" - 30%. Клиентите трябва да върнат мебелите - напълно сглобени - в магазините, където ще бъде договорена крайната им стойност. За целите на кампанията в държавите, в които тя стартира, ще има обособени зони във всеки търговски обект.

Мебелната верига, която си поставя за цел да достигне напълно кръгов и климатично позитивен бизнес до 2030 г., вече повече от година тества в Единбург и Глазгоу модела за препродажба на мебели.

IKEA предложи първата си колекция през 1948 г. и някои фирмени изделия вече са с колекционерска стойност. Очаква се тази година веригата да отвори първия си магазин за употребявани мебели, който ще бъде в търговски център западно от Стокхолм.

10% пазарен дял в България

"Все още не сме готови, но имаме сериозни намерения да стартираме тази инициатива и в България. Засега тя е само кампания, която цели да натрупа опит и наблюдения върху различни пазари, а ние ще използваме всички изводи и положителни резултати от нея", коментира за "Капитал" Йоана Цонева, маркетинг мениджър на IKEA в България.

През пролетта на 2019 г. шведската верига в България съвместно с българския стартъп Reuse направи миникампания за изкупуване и реновиране на стари фирмени мебели. Тогава девет професионални дизайнери и хоби мебелисти, избрани чрез конкурс в състезание с 30 кандидати, реновираха 12 масички, бюра и етажерки, купени от IKEA. Така пилотната колекция получи шанс за втори живот. Част от реновираните мебели бяха продадени онлайн чрез платформата reUse, а друга - дарени. Половината от събраните средства от продажбата покриха разходите за труд на реноваторите, а другата половина подкрепи фондация "Проект Северозапад", която подпомага нуждаещите се възрастни хора и младежи от региона.

Шведският мебелен гигант стъпи на българския пазар през 2011 г. чрез договор за франчайз с House Market. "Хаус маркет България" е член на гръцката група Fourlis, която държи правата на IKEA и за Гърция и Кипър. В България групата има един магазин в столицата и един във Варна и два центъра за поръчки - в Бургас и Пловдив, а от април 2015 предлага онлайн продажби в цялата страна.

"За девет години работа в страната посетителите ни надхвърлят 21 милиона. Пазарният дял на IKEA в България е стабилен с около 10% от общия пазар на обзавеждане на дома", заяви в интервю за "Капитал" Николаос Ифантидис, управител на IKEA за България.