🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Атанас Арсов, Nordics: Най-добри сме в иновативните продукти за дентална грижа

Управителят на компанията производител - "Норте", за трудностите, новостите и конкуренцията в бизнеса

Атанас Арсов, Nordics: Най-добри сме в иновативните продукти за дентална грижа
Атанас Арсов, Nordics: Най-добри сме в иновативните продукти за дентална грижа
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Профил

"Норте" ЕООД е създадена в началото на 2015 година като семейна фирма и е фокусирана върху денталните продукти. Целта на компанията е да разработва и представя алтернативи в една от най-консервативните продуктови категории - тази за устна хигиена. Дружеството предлага 25 продукта с марката Nordics, разделени в няколко категории: биосертифицирани органик пасти, натурални пасти, води за уста, конци за зъби, четки за зъби, интердентални четки и аксесоари. Nordics се продават в 35 държави на три континента. В България продуктите на фирмата присъстват във веригата дрогерии dm, Lilly, а също и в "Метро", в биомагазини и аптеки.

Как се отрази на бизнеса на компанията извънредното положение заради коронавируса, отчитате ли спад на продажбите или напротив?

Рязкото спиране на бизнеса заради глобалната пандемия се отрази на продажбите ни, но за щастие не фатално. Усетихме силата на идващата към нас пандемия още в края на февруари и началото на март, защото точно тогава се провежда най-голямото изложение за органични продукти в Европа - "Биофах". На него се коментираше наближаващата криза в бизнеса и евентуалните методи, чрез които да минимизираме загубите. Много от големите фирми в нашия бранш вече бяха започнали да вземат сериозни мерки - спираха нови проекти, минимизираха разходи и фокусът беше към събираемост на вземанията от партньорите. Ние реагирахме по същия начин. Бяхме тръгнали с доста амбициозен план за 2020 година - разработване на редица нови продукти, диверсифициране на портфолиото и навлизане на нови пазари. Всичко това за момента е замразено и сега работим по оптимизацията на процесите във фирмата. Когато говорим за продажби, усетихме спад на продажбите за март и април с около 25%. Въпреки това сме доволни от начина, по-който преминахме през тези препятствия, благодарение на партньорите и потребителите. Месец май премина според заложения таргет и очакваме продажбите да се върнат към стария си ритъм в началото на септември. Таргет ръстовете, които си бяхме заложили, ще останат за по-добри времена, но сме щастливи, че повечето наши клиенти продължиха да работят и по време на извънредното положение.

Кои са най-новите продукти Nordicsи какъв е интересът към тях?

- Произвеждаме иновативни продукти за дентална грижа още от самото създаване на фирмата. Успяхме да хванем гребена на вълната през 2015 г., когато бяхме едни от първите представили на европейския пазар бамбукови четки за зъби. Бяхме първите и в България, предложили такива продукти, а впоследствие се появиха и няколко конкурентни фирми. В това сме най-добри и целият ни ресурс и енергия са насочени към продуктовата категория на денталната грижа. Ние виждаме, че потребителите оценяват специализирания ни подход и се доверяват на продуктите ни. Навсякъде потребителите асоциират Nordics с креативност, органични съставки и "чисти етикети".

В началото на 2020 пуснахме на пазара няколко нови продукти - две биосертифицирани пасти за зъби, натурална вода за уста в бутилка от 100% рециклирана пластмаса и набъбващ конец за зъби с аромат на канела, изработен от рециклируема полилактична киселина (PLA).

Съвсем скоро на българския пазар ще презентираме нещо изключително ново - интердентални четчици, изработени от устойчиви материали като бамбук и PLA. Никога не сме се страхували от това да поемаме рискове, което печели верни потребители и засега ни носи позитиви.

Кои са топ продуктовите категории на компанията и какви са техните предимства?

- Най-силната продуктова категория за нас са биосертифицираните органик пасти за зъби, следвани от водите за уста и натуралните пасти за зъби. С течение на времето разбрахме, че потребителите искат да са сигурни в съставките и формулите на продуктите, но без да правят компромис с вкуса или усещането за свежест. Това се превърна в наша основна цел - да създаваме сертифицирани продукти, които да носят висока клиентска удовлетвореност. Идеята на всички наши сертификати е да уверим клиентите и партньорите си, че сме преминали през етап на независима експертна оценка и предлагаме наистина качествени продукти. Част от сертификатите ни са: Ecocert Cosmos Organic (за биопастите ни за зъби), Cruelty Free и Vegan (за всички продукти в портфолиото), както и ISO, GMP и FSC. Предстои ни издаване на FDA сертификат за продажба в САЩ.

Обикновено процесите по сертифициране отнемат доста време и средства, защото организациите, които ги извършват, проследяват и най-малките детайли при формулите и производството. Въпреки това работим много старателно в тази посока, защото качеството винаги ще се продава добре.

Как се развиват продажбите на компанията зад граница? Кои са най-силните ви чуждестранни пазари и кои са най-търсените продукти на фирмата там? А кои са най-екзотичните ви пазари?

- Още от самото създаване на фирмата бяхме решени да работим за износ и сме ориентирали всичките си усилия в тази посока. Маркетинговата ни стратегия, дизайните, вкусовете и лансирането на самите продукти са мислени за външните пазари. Стремим се да предлагаме цялото си портфолио, защото вярваме, че е конструирано добре.

Засега Nordics се възприемат най-добре в Германия, Испания, Португалия и Швеция. Там имаме много отдадени партньори, с които изграждаме дългосрочна стратегия за навлизането на съответните пазари. Всяка държава има специфични вкусове и предпочитания и трябва да си доста гъвкъв, ако искаш да успееш. Най-търсените продукти са биосертифицираните органик пасти за зъби, натуралните детски пасти и води за уста. Това са продуктите, с които генерираме по-сериозните си обороти, защото са по-познати като ежедневни артикули. За нас екзотични пазари са Сингапур и Катар.

Въпреки че сме експортно ориентирани, истината е, че, ако на местния пазар не си добре представен, има нещо грешно в изпълнението на целите. Затова постоянно търсим начин да разширим дистрибуцията си на локално ниво, защото виждаме как през изминалите пет години интересът към нашата идея и продукти нараства стремително.

Вашата компания тръгва като семеен проект, а днес отчита забележителни ръстове на продажбите и широко портфолио. Какво преодпредели успеха на фирмата?

- За нас има няколко основни фактори, които биха подпомогнали евентуален успех на едно бизнес начинание. На първо място, трябва добре да се обмисли стартирането на нов бизнес. На теория да работиш за себе си е много примамливо, но реалните рискове, спадове и несгоди са много повече, отколкото някой предположил. На второ място, таймингът за стартиране трябва да бъде правилен и, не на последно място, трябва да имаш малко късмет.

С какво не правите компромиси в бизнеса?

- Звучи много клиширано, но реално не бихме направили компромис с качеството на продуктите си. В миналото имахме продукти, които реализираха огромни обороти, но компрометираха бранда, а това е нещо, което може да се окаже пагубно в бъдеще. За да спечелиш, а и после да задържиш потребителите, трябва да си искрен, фокусиран и последователен. Само тогава можеш да очакваш устойчиво развитие.

Как оценявате конкуренцията в сектора? Какво ви отличава от конкурентите?

- Козметичният бранш е един от най-конкурентните сектори в така наречения "ритейл". В този сегмент присъстват международни конгломерати, които имат неограничен маркетингов бюджет, дългогодишни традиции и финансов ресурс за поддържането на широко портфолио. Въпреки това винаги ще има място за нови играчи, които да предложат нещо качествено и иновативно. Международните пазари са отворени за всички и да достигнеш до клиентите става все по-лесно. В последно време се наблюдава тенденцията големи козметични компании да черпят вдъхновение и стимул от по-малки, локални брандове, които предлагат високо качество на ниски цени.

От конкуренцията ни отличава това, че поемаме много големи рискове в традиционно силно консервативно направление каквото е това на денталните продукти. Реагираме бързо на смяната на потребителските вкусове и сме силно специализирани.

Какви новости в продуктовата гама и в развитието на компанията планирате и кога ще са факт?

- Един от най-тежките, но същевременно изключително значими проекти за нас, е преминаването от ламинатни туби за паста за зъби в туби от захарна тръстика. Основното предимство на захарната тръстика като материал е, че е от възобновяеми източници. Въглеродният отпечатък се намалява с 50% и тубите стават напълно рециклируеми.

Ще презентираме тази разработка на изложението NatExpo в Лион, Франция, и се надяваме до края на 2020 да успеем да заменим традиционните туби в производството си с такива от захарна тръстика.

Като цяло основна част от разработката на нашите продукти е и създаването на устойчиви алтернативи при опаковките. Нашите конци за зъби са в картонени кутийки, бутилките за водите ни за уста са изработени от рециклирани пластмасови опаковки, а съвсем скоро и пастите ни за зъби ще са в туби от захарна тръстика. Nordics е глобален партньор на една от най-големите неправителствени организации за опазване на околната среда - Surfrider Foundation Europe. Част от цената на всеки наш продукт отива директно като дарение за глобалните каузи на SFE, затова за нас е много важно да отделяме внимание на опаковките на продуктите.

Къде виждате компанията след три години?

- Надяваме се след три години вече да сме изградили още по-широко портфолио от продукти, които да привличат и вдъхновяват нови потребители на различни пазари. Отправили сме поглед към големи пазри с възможности като САЩ, Китай и Бразилия. Един от дългосрочните ни планове е да установим нов офис в Германия, където да назначим нов екип, който напълно да поеме дистрибуцията и развитието на бранда в Западна Европа. Вярваме, че това, което правим, има смисъл и ще продължаваме да работим за алтернативите, които си струват.