🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

КЗК ще проверява "Комсед" и "Хиполенд" за заблуждаваща реклама

Производството срещу българските вериги за играчки е след сигнали на потребители. Но случаите изглеждат дребни, а потенциалните глоби са големи

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) се самосезира и образува две отделни производства, за да установи дали е налице заблуждаваща реклама от страна на търговците на детски играчки "Комсед" АД и "Хиполенд" АД. И в двата случая повод са сигнали на потребители. И в двата казуса антимонополният орган преценява, че представените при предварителните проучвания доказателства от страна на компаниите не са достатъчни, за да бъде взето категорично решение дали има наличие на нелоялни търговски практики.

Случаите изглеждат смущаващо дребни. Но за тях търговците могат да получат гигантски глоби заради големия си общ оборот. В подобен стил КЗК преди години глоби ИКЕА за разлика от няколко лева в цената на една етажерка с над 300 хил. лв.

Вместо "преносима ферма" - "преносимо полицейско управление"

Решението на антимонополния орган да разследва "Комсед" идва след сигнал от потребител, който се оплаква от заблуждаваща реклама и нелоялно привличане на клиенти. Повод за недоволството му е промоционална брошура на фирмата за периода 13.03 - 12.04.2020 г.

В сигнала се посочва, че въз основа на предложенията в брошурата "потребителят взема решение за закупуване на "Преносима ферма" с марка "Плеймобил" с каталожен номер 2900442. При опит за закупуване на продукта от конкретен магазин "Комсед" той купува "Преносимо полицейско управление" с марка "Плеймобил" с каталожен номер 29130, който се предлага на същата цена (61.90 лв.) като "Преносима ферма".

"Комсед": Клиентът се е заблудил, но фирмата не носи отговорност

Комисията е направила предварително проучване и е изискала писмено становище, информация и доказателства от "Комсед". От компанията посочват, че подателят на сигнала е разполагал с всички възможни средства да вземе решението си да закупи конкретна стока от фирмените магазини, като получи пълна информация за самия продукт, за неговата наличност и цена. Клиентът е разполагал с каталог-брошура, с достъп до електронната страница на дружеството и до физически магазин "Комсед".

В становището до КЗК от "Комсед" посочват изрично, че цитираните в сигнала кодове на продукти не съответстват на цитираните наименования на продукти. Компанията смята, че "подателят на сигнала е изпаднал в заблуда, за която обаче дружеството не носи отговорност".

Промоция за ограничени количества

Проверката срещу "Хиполенд" АД е отново по сигнал от потребител по повод рекламна кампания за "-40% избрани модели Lego" през април 2020 г. Клиентът твърди, че на интернет страницата на дружеството не е означено, че промоцията е за продукти, които са в ограничени количества на склад. Освен това в сигнала се посочва, че "това е системна търговска практика на "Хиполенд" за привличане на клиенти със заблуждаваща реклама, при чести промоции на силно занижени цени".

И в този случай КЗК е извършила предварително проучване и е поискала писмено становище, информация и доказателства от "Хиполенд". В отговора си дf комисията от дружеството определят твърденията на подателя на сигнала като "неоснователни" и твърдят, че рекламните кампании "не са заблуждаващи и не представляват нелоялни търговски практики".

"Хиполенд" предоставя на комисията информация за способите, по които са били рекламирани промоциите (брошури, постери, интернет и социални мрежи), съдържанието на посланията, наличностите на участващите в продукти и тяхната реализация. Компанията твърди, че "във всички реклами за промоционалните продукти изрично е отбелязано, че се прилагат количествени ограничения".

Комисията: Доказателствата не са достатъчни за категоричен извод

Антимонополният орган преценява, че от представените и от двете компании доказателства не може да се направят категорични изводи дали има нарушение на Закона за защита на конкуренцията, дали рекламните кампании надлежно информират клиентите за всички важни условия за промоцията, за основни характеристики и цена на продуктите и дали не въвеждат в заблуда клиентите.

Комисията е категорична, че липсата или наличието на извършено нарушение, с което се увреждат или могат да бъдат увредени интересите на конкурентите, може да бъде установено само след проучване и затова образува две производства срещу двете компании.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    atanas.nachkov avatar :-?
    Атанас Начков
    • + 2

    Тези сигнали не би ли трябвало да се насочат към Комисията за защита на потребителите, а не от КЗК? Дори и да са постъпили при нея, би следвало да се насочат към КЗП, защото те разглеждат нелоялна търговска практика, а КЗК - нелоялна конкуренция.

    Нередност?
  • 2
    yvo29482614 avatar :-P
    Валентин

    Много проблеми в света са резултат от това, че много хора всъщност не мислят достатъчно. Причината е образованието. Образованието развива запаметяването и не развива достатъчно естествените ни способности за причинно-следствено мислене.

    Нередност?
  • 3
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf
    • - 1

    Една фирма решава да се рекламира с 40% отстъпка. Скрива продукта от рафтовете и чака да свърши промоцията, докато клиентите се нижат през магазина. Ако не ги глобяват при такива случаи, как ще се научат?

    Във Фантастико имаше един шеф на магазин, при него чашите от промоцията на Кока-Кола или не бяха пристигнали, или бяха свършили. Имаше чаши само, когато идваха на проверка от централата.

    Нередност?
Нов коментар