🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Онлайн търговията вдига приходите на "Спиди"

Печалбата на куриерската компания нараства с 65% за първото полугодие

Пратките са се увеличили с близо 30% през първите шест месеца на годината
Пратките са се увеличили с близо 30% през първите шест месеца на годината
Пратките са се увеличили с близо 30% през първите шест месеца на годината    ©  Надежда Чипева
Пратките са се увеличили с близо 30% през първите шест месеца на годината    ©  Надежда Чипева

Приходите на "Спиди" продължават да растат и през второто тримесечие на 2020 г., като за полугодието куриерската компания отбелязва над 19% повишение на продажбите. Основният двигател за това е онлайн търговията, която се засили покрай пандемията от коронавирус и увеличи бизнеса на компанията. Макар че по-големият брой на пратките е вдигнал и разходите на дружеството, нетната печалба нараства с близо две трети спрямо същия период на миналата година и вече надвишава 12 млн. лв., показва консолидираният отчет, който включва резултатите също на DPD Romania, "Рапидо експрес енд лоджистикс", "Геопост България" и ОМГ.

Повече пратки

В резултат на преориентация на потреблението към онлайн магазините търсенето на куриерски услуги за доставките значително се е повишило. В резултат на това "Спиди" успява да поддържа темпове на растеж, съизмерими с предходната година, въпреки понижената бизнес активност покрай коронавируса, става ясно от доклада на ръководството. Традиционно силни позиции в онлайн сегмента имат дъщерните дружества "Рапидо" и DPD Romania. Все по-голям дял в приходите имат и индивидуалните клиенти, отчитат от компанията. Това е и причината за изпреварващото увеличение на броя на пратките (29%), които достигат 23.7 млн. броя към средата на годината.

Засилената дейност е довела и до ръст на разходите, показва още отчетът. Най-голям дял имат разходите за външни услуги, които се увеличават с близо 13% до малко над 67 млн. лв. Причината за повишението е, че плащанията към подизпълнителни са свързани с броя на обработените пратки. Печалбата преди лихви, данъци и обезценки (EBITDA) нараства с близо 39% на годишна база и достига 25.9 млн. лв., а нетната печалба се повишава с 65% (виж таблицата).

Как се променя пазарът

Две са основните тенденции, които могат да се очертаят на пазара в резултат на пандемията, става ясно от доклада на ръководството. От една страна, ограничителните мерки за придвижване в началото на извънредното положение са довели до спад на икономическата активност и съответно по-ниски приходи за компанията от бизнес сегмента. С възстановяването на бизнеса в края на периода обаче този спад като цяло е бил компенсиран. Принос за това имат и увеличените пратки между поделенията на предприятията в някои сегменти заради въведената дистанционна работа.

Другата тенденция е значителното увеличение на онлайн поръчките, тъй като съществена част от потреблението се пренасочи към пазаруването през интернет. В резултат от "Спиди" отчитат ускорен ръст на приходите от В2С сегмента и индивидуалните клиенти. "Тази тенденция беше най-силно изразена в периода на ограниченото придвижване, но увеличаването на броя заразени в края на отчетния период отново засилва интереса към онлайн поръчките", посочват от компанията.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ivailoa avatar :-|
    Ivailo Asparouhov
    • + 3

    Авторът на статията е пропуснал да спомене за една ключова промяна в пазара на куриерски услуги. Най-голямата платформа за онлайн продажби - ОЛХ, от 1.8 смени дългогодишния си партньор Еконт именно със Спиди. Това ще наклони допълнително везните в полза на Спиди които досега бяха лидери в корпоративния сегмент, но най-после осъзнаха, че истината е в масовия потребител.

    Нередност?
  • 3
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател
    • + 1

    A в същото време, конкурента “Български пощи” ЕАД явно пропуска възможностите на нарасналото потребление на доставки заради онлайн търговията, но пък са "спечелили" втората по големина получена сума коронасубсидии от публично предприятие:
    12,7 млн. лв. https://bird.bg/corona/?q=121396123
    Няма логика и затова другото възможно обяснение е предизборно ухажване на хилядите служители.

    Нередност?
  • 4
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател
    • + 1

    Над една трета от коронасубсидиите така и не достигат до бизнеса:
    https://bird.bg/wp-content/uploads/2020/12/figure_1.png
    https://bird.bg/wp-content/uploads/2020/12/coronaanalytics.png
    Анализ на BIRD показва, че близо 350 милиона лева от коронасубсидиите отиват в държавни и общински фирми, министерства и агенции. Сумата може да достигне половин милиард лева до края на 2020.
    https://www.facebook.com/birdreporting/posts/10159537194396189

    Нередност?
Нов коментар