🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Приходите и печалбата на "Теленор България" за полугодието растат

Българският оператор на чешкия милиардер Петр Келнер е лидер на пазара по оборот от мобилни услуги и приходи на абонат

Изпълнителният директор на "Теленор България" Джейсън Кинг
Изпълнителният директор на "Теленор България" Джейсън Кинг
Изпълнителният директор на "Теленор България" Джейсън Кинг    ©  Цветелина Белутова
Изпълнителният директор на "Теленор България" Джейсън Кинг    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Теленор България" отчита повишение в основните си показатели за първото полугодие, показват резултатите на чешката компания майка PPF Telecom Group. Приходите на българския мобилен оператор са нараснали с 3.3% до 190 млн. евро (372 млн. лв.), а печалбата преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA) е нагоре с 10% до 96 млн. евро (188 млн. лв.).

Намаление има при абонатите - с 3.4% до 2.94 млн. души - тенденция, която се наблюдава от няколко години при всички оператори заради държавните регулации, които ограничиха броя на предплатените карти до 10 за едно физическо лице. Клиентите на договор са с 1.5% по-малко и сега са 2.39 млн., а тези с предплатени карти са 550 хиляди. Българският пазар е четвъртият най-голям в групата на PPF Telecom Group по абонати и по приходи (ако се броят Сърбия и Черна гора заедно, както е в отчета на чешката компания).

Друг основен показател - средният приход на абонат (ARPU), е най-големият сред трите български оператора и също е нагоре спрямо същия период на 2019 г. - с 4.9% до 8.7 евро (17 лв.). В отчета си PPF Telecom Group се казва, че през първото полугодие "Теленор България" е най-големият в страната по приходи от мобилни услуги с дял 35%, следван от "А1 България" с 32% и БТК с 31%.

Силни и в пандемия

Според PPF Telecom Group COVID-19 засега е имал минимално отражение върху бизнеса на цялата група, като мобилният трафик е нараснал, а повечето магазини са останали отворени в държавите от групата - Чешката република, Словакия, Унгария, България и Сърбия и Черна гора. В очакванията си за годината компанията посочва, че търсенето на телекомуникационни услуги ще продължи да расте, но потребителите ще имат по-малка покупателна сила. Предвижданията включват и потенциална втора вълна на коронавируса.

Общите приходи на цялата група PPF Telecom Group, включваща както Чешката република, Словакия, Унгария, България и Сърбия и Черна гора, така и инфраструктурната компания CETIN, са нараснали с 2.5% до 1.5 млрд. евро, докато EBITDA е нагоре с 3.7% до 648 млн. евро. В началото на юли PPF Telecom обяви, че отделя дейността си в Унгария, България и Сърбия на две отделни части - в едната остава основният бизнес с мобилни услуги за крайни и корпоративни клиенти, а в другата - мрежовата инфраструктура. За целта в България беше създадено ново дружество - "ЦЕТИН България", което ще може да продава "на едро" и на други играчи на пазара, включително и на конкурентите на оператора. Сега в отчета си PPF Telecom Group казва, че тази стъпка може да доведе до потенциални партньорства в целия регион, включително и в споделянето на мрежова инфраструктура.

Миналата година беше първата пълна финансова година на "Теленор България" под собствеността на инвестиционната компания на най-богатия чех Петр Келнер PPF. Сделката беше официално одобрена от Европейската комисия в края на юли 2018 г. PPF плати на норвежката Telenor общо 2.75 млрд. евро за бизнеса в България, Сърбия, Черна гора и Унгария. В документите тогава не беше отбелязано каква е цената на българското звено, но според изчисления на "Капитал" стойността на компанията е малко над 800 млн. евро.

Сделки на хоризонта

Преди седмици специализираната платформа за информация по сливания и придобивания Mergermarket обяви, че PPF може да продаде активите си в Централна и Източна Европа, които придоби от Telenor, като цитира източници от индустрията. Тогава PPF отрече. Но дори да се подготвя продажба, тя е в твърде начална фаза, допълват източници на "Капитал".

В края на 2019 г. стана ясно, че PPF ще купи Central European Media Enterprises (CME), собственик на българската "БТВ медиа груп", както и телевизии в още четири държави - Румъния, Чехия, Словакия и Словения. Сделката все още е разглеждана от антимонополните органи, като не се вижда в регистъра на Главна дирекция "Конкуренция" на еврокомисията.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар