🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Телекомите: щастливото трио

Българският телеком пазар е нараснал с 4% през 2019 г., втора поредна година на растеж

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Българският телеком пазар е нараснал с 4% през 2019 г., втора поредна година на растеж, показва годишният доклад на КРС.
  • Трите мобилни оператора и "Булсатком" завземат все по-голям пай в доставката на телевизия и интернет.
  • Коронавирусът вероятно ще забави инвестициите в 5G мрежа, но не и потреблението на услугите и ръста в приходите.

Дори и предпазливи във времена на пандемия, операторите пак са добре. Така накратко може да бъде описан пазарът на телеком услуги в България, който продължава да расте през миналата и първата половина на тази година. Приходите и на трите мобилни оператора отчитат увеличение. И макар да създаде трудности за някои телеком дейности, COVID епидемията увеличи потреблението на мобилни и фиксирани услуги. Причините за растежа през последните две години са различни: телекомите успяха да разширят значително услугите си, като предоставят повече телевизионно и друго съдържание, интерактивни платформи и по-бърз интернет. Но и да увеличат с немалки темпове цените на услугите и пакетите си (тъй нареченият елегантен израз upselling), което е и причина за растежа при приходите. В същото време конкуренцията от по-малките оператори на телевизионния и интернет пазара намалява през последните години, което води и до консолидация на потребителите при големите. Всички тези изводи се виждат и в годишния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) за 2019 г.

Тази година събитието в сектора е смяната на собствеността на БТК, а догодина много вероятно е пазарът да се окрупни и още, като потенциални таргети на триото са "Булсатком" и "Нет 1". А "Теленор" през чешкия си собственик Петр Келнер есента ще придобие bTV.

Числата говорят

Общият обем на пазара на електронни съобщения през 2019 г. е 2.68 млрд. лв., като КРС отчита втора поредна година на растеж: този път с 4%, след като миналата година бе 5.5% (виж графиката).

Сред трите мобилни оператора "А1 България" остава с най-голям дял на база брой абонати (38.5%), "Теленор" - на база приходи от мобилни услуги на дребно (41.2%), а БТК (през бранда си Vivacom) е най-голяма като общи приходи - причината за което са не само мобилните услуги, но и телевизията, фиксираният интернет и фиксираните гласови услуги (стационарни телефони).

При мобилната телефония въпреки повишените общи приходи и на трите телекома през 2019 г. КРС наблюдава макар и лек спад (2.6%) в общия обем на продажбите, които са 1.04 млрд. лв. Според регулатора понижението се дължи на намаления оборот от услуги на дребно - с 3.2%. Тук факторите са няколко: спад в броя на абонатите (с 21.6%), в приходите от месечен абонамент и инсталационни такси от самостоятелно предоставяне на мобилна телефонна услуга в съчетание с недостатъчен темп на ръста в броя на абонатите (с 6.5%) и приходите (с 4.7%) от предоставяне на услугата в пакет с други. Спад има и при приходите от роуминг.

Интернет изригване

За сметка на това интернет пазарът расте бурно - с 12.5% до почти милиард лева. Нагоре е и общият брой на абонатите на мобилен и фиксиран нет - с 5.4% до 8.48 млн. души. Повишава се и скоростта, като над 21% от клиентите имат достъп до връзка за над 100 Mbps.

При фиксирания интернет първа по дял абонати остава БТК, с 27% от пазара и 21% по приходи. На второ място се подрежда "А1 България", която държи 26% от общия сегмент и 17.6% по оборот, а на далечно трето е "Булсатком" - с 8.4% от абонатите и 10.3% от приходите. Това оставя 38% за всички останали доставчици на фиксиран интернет, а те не са малко - през 2019 г. общо 686 компании са предоставяли такава услуга.

Разместване има при доставчиците на мобилен интернет. "А1 България" вече е първа на база приходи (36.3% спрямо 33.9%) и се изравнява по дял на брой потребители с БТК (по 34.1%). "Теленор" остава на трета позиция с 31.8% от клиентите и с 29.7% от общия дял приходи.

Телевизия за всеки

Изключително оспорван е и пазарът на доставка на телевизия и радио, чийто обем през 2019 г. е нараснал с 5.1% до 425 млн. лв., въпреки лекия спад на броя на операторите в сегмента - до 215. Общо 2.03 млн. клиенти гледат телевизия в три основни групи - сателитна, кабелна и IPTV. Именно последната бележи и най-големия растеж на приходите - с 20% до 106 млн. лв. Лек спад има при сателитните тв услуги, но този сегмент остава лидер по общи приходи - 175 млн. лв., или над 40% от общите.

"Булсатком" остава лидер на пазара на телевизия по абонати и приходи, макар през миналата година да загуби сериозен брой клиенти. Само за 2019 г. според данните на КРС те са намалели с около 10% и в началото на годината са били към 737 хиляди. През този период компанията не беше много активна на пазара, защото завършваше финансовото си преструктуриране. Сега тя има нова акционерна структура и мениджмънт с амбиция да я върне към растеж. Новият главен изпълнителен директор е Станислав Георгиев, който има дългогодишен опит в сектора и е работил в A1 Telekom Austria Group, където е отговарял за телевизионни, онлайн видео и броудкаст услуги в европейските им оператори. "Имаме нужда от автентичен и модерен телевизионен оператор, при който предлагането на телевизионно съдържание е в сърцето на компанията. За България това е и ще бъде "Булсатком", заяви Георгиев. Като част от стратегията му бяха пускането на безкартова система за кодиране, въвеждането на нови сателитни приемници, нови планове и пакети, канали. Според Георгиев бъдещите планове на компанията са насочени към развитие на интерактивна телевизия, която и днес работи върху всички интернет мрежи в страната, върху Android базирани приемници и телевизори и е придружена от приложение за всички смарт мобилни устройства.

Втора в сектора е "А1 България" с половин милион тв клиента, която успява да повиши дела си и при абонатите, и по оборот. Много плътно до нея е БТК с 490 хил. абоната. Според изпълнителния директор на "А1 България" Александър Димитров компанията му продължава да увеличава средния приход от фиксирана линия (ARPL) (основно тв и интернет услуги) и през тази година най-вече заради интерактивната тв платформа Xplore TV, VoD, спортното съдържание на каналите MAX Sport и развитието на фиксираната мрежа на компанията, която покрива 68 града и 133 малки населени места.

Корона промени

Тази година заради пандемията и самите телекоми и клиентите им преминаха през няколко промени в поведението си. От една страна, компаниите се срещнаха с много по-висок интерес към дигиталните си услуги - като плащане на сметки през мобилно приложение и сключване на договори онлайн. От друга, промяна има и в самите изисквания на клиентите. Апетитът вдигна още приходите на телекомите през първите шест месеца на 2020 г.

"Клиентите започнаха да търсят пакети с повече данни и по-бърз домашен интернет. Финансовите последици от коронавируса рефлектираха в навиците на потребителите, като те избират услуги все по-внимателно и конкретно според нуждите, които имат", коментират от БТК.

Подобни са наблюденията и на "А1 България". Александър Димитров, изпълнителен директор на компанията, казва, че заради пандемията се наблюдава спад на инсталациите на нови фиксирани услуги у дома спрямо година по-рано, но същевременно все повече клиенти се насочват към по-скъпи пакети интернет. "От началото на годината отбелязваме 320% ръст на клиентите, които избраха домашен интернет с по-висока скорост. Сходна е тенденцията и при мобилните услуги, където приходите растат с 5.4% за първата половина от годината, макар че тенденцията е броят на абонатите да спада."

"Продължаваме да инвестираме в ключови направления като развитие на мобилната и фиксираната ни мрежа, за да се справим с натоварения трафик. Досега увеличихме капацитета на 250 базови станции, изградихме нови макро- и микростанции, свързахме с фиксирани услуги над 15 хил. домакинства. Другите ни големи инвестиции са свързани с дигиталните бизнес услуги. Следим внимателно ситуацията, като действаме с няколко сценария и в зависимост от развитието на кризата ще приоритизираме и намалим разходите за капиталови инвестиции до края на годината", казва още Димитров.

Според "Теленор" най-фундаменталната промяна в бизнеса през последните пет месеца е дигитализацията на редица процеси, които са преминали частично или изцяло онлайн. "Този процес се усеща и при нашите клиенти, като дори по-консервативните от тях преодоляха досегашните си бариери по отношение на дейности като онлайн плащания и пазаруване през интернет. Това са промени, които ще продължат да влияят на бизнеса и занапред, но е рано да дадем крайна оценка или да предвиждаме в детайл как точно ще се промени той", казват от телекома.

5G - на втори план

Положението около коронавируса, изглежда, има един основен ефект, който се отнася за всички оператори в България: поставянето на изграждането на 5G мрежи на заден план. Тази промяна е лесно обяснима: от една страна, този тип мрежи изискват огромни инвестиции, които, както личи и от мнението на Александър Димитров от "А1 България", са рискови в тази икономическа обстановка. От друга, търсене все още не съществува, като много малко устройства могат въобще да се включат към 5G мрежата, а свързаните умни градове и автомобили все още се изграждат.

Стоят нерешени и чисто български проблеми - телекомите все още са недоволни от тежкия регулаторен режим по изграждане на базови станции, а коронавирусът допълнително бави търговете за нужните честотни ленти. На глобално ниво стои въпросът и с Huawei - след като и САЩ, и Великобритания забраниха ползването на комуникационното оборудване на китайската компания за местните телекоми, през есента се чака решение по темата и от Германия - а то вероятно ще има отражение върху целия Европейски съюз, оттам и в България.

Докато трае тази ситуация, инвестициите изглежда ще бъдат насочени към подобряване на вече съществуващата мрежа, така че тя да работи добре и при възможен втори пик в трафика през есента или зимата. Така българските телекоми правят крачка назад в говоренето за бъдещето, но бизнесът остава стабилен на прага на криза, а все повече клиенти се насочват към дигитални услуги. Което пък е предпоставка и за намаляване на разходите, и за по-високи приходи.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina
    • + 2

    Bulsatcom (и неговия offshoot, новата компания Neosat) няма как да оцелее само с предлагане на една единствена услуга, сателитна телевизия. Затова и компанията е в dire straits в момента. Новият собственик на БТК, предлага не само ретранслация на сигнал и данни, но и съдържание от собствени телевизии в Хърватия, Босна и Сърбия. Още повече БТК държи и НУРТС, която разпространява наземния сигнал в цялата държава, така че повече от логично е БТК да навлезе и в тази индустрия.

    Нередност?
  • 2
    predavatel avatar :-|
    no
    • - 1

    До коментар [#1] от "olga_kokoshkina":

    БТК отдавна имат телевизия от спътник и не им трябва Булсатком. Единствено Теленор от трите мобилни оператора няма телевизионна услуга...

    Нередност?
Нов коментар