🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Заради Covid-19 плащанията с карти нарастват за сметка на наложения платеж

Коронавирусът промени и нагласите към пазаруване онлайн, отчитат от платформата за електронна търговия CloudCart

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

В брой при доставката е предпочитаният и доминиращ начин на плащане, избран от повечето български клиенти през последното десетилетие, с пазарен дял от около 85% до края на 2019 г. А пазарният дял на плащанията с карти се движи малко под 5%.

"След Covid-19 ние, като агрегатор на поръчки наблюдаваме тенденция към използването на алтернативни методи на плащане в България. Сега наложеният платеж спада в някои случаи дори под психологическия праг от 50%, което е нечувано. Основен победител при тази смяна са плащанията с карти", съобщи на пресконференция Евгени Йорданов, партньор в българската платформа за електронна търговия CloudCart.

Онлайн търсене и предлагане

В България онлайн най-често се продават модни артикули и асксесоари (41%), спортни стоки (10%), артикули за бебето и детето (6%), електроника, материали, свързани със строителството, мебели. Приблизително същата е и подредбата на стоките, които се пазаруват по интернет. Разлика има само в търсенето на машини и оборудване, което изпреварва предлагането, обобщи Евгени Йорданов.

Най-често ценовият диапазон на похарчените средства от един български потребител в един онлайн магазин е между 100 и 500 лв. (49%). Между 500-1000 лв. за онлайн покупки влагат 27% от пазаруващите по интернет, а поръчки за над 1000 лв. са направили 20% от клиентите, отчита CloudCart.

Проблеми при старта

Предприемачите отбелязват три основни проблеми, свързани с електронната търговия. "Първият е липса на време и знания. Това означава твърде много бизнес задачи на ден (поръчки, маркетинг, клиенти поддръжка и т.н.), които не могат да се свършат ефективно само от един човек", коментира Евгени Йорданов. Вторият проблем е твърде скъпото стартиране на електронен магазин. "Средната първоначална инвестиция е около 1000 евро - за софтуер, домейн, ssl, дизайн, като не са включени разходите за маркетинг, инвентар и абонаменти", обясни Йорданов. Според него третият сериозен препъни камък е неуспешният маркетинг. "Осем от десет предприемачи в електронната търговия нямат предварителен опит, маркетинг и технически познания и се затрудняват с управлението на маркетинговите си кампании и реклами", обобщи той. И съобщи, че CloudCart предлага бързо и безплатно стартиране на електронен магазин, евтини софтуерни решения, маркетингови инструменти за повече продажби. Компанията е технологичен партньор на Facebook и Google, което дава възможност на потребителите да управляват реклами в мрежите на гигантите от платформата на CloudCart.

CloudCart има над 10 000 регистрирани електронни магазина, като 2000 от тях са открити точно в месеците на извънредното положение заради коронавируса. За последните две години общият оборот чрез CloudCart надхвърля 190 млн. лв., а изпълнените поръчки са над 3 млн. Платформата има над 1.8 млн. клиенти, които са разгледали над 310 млн. продукти.

По света и у нас

През 2014 г. електронната търговия в света отчита продажби към крайни клиенти за 1 трлн. долара. През 2019 те с доближават до 4 трлн. долара, като най-голям дял за това имат Китай, Сащ, Великобритания, Франция, Южна Корея, Канада.

През 2015 г. електронната търговия в Европа достига 373 млрд. евро оборот, а през 2019 - 636 млрд. евро. "Очакванията за 2020 г. са за близо 13% ръст спрямо предходната година, но тази прогноза е направена преди кризата от Covid-19, която даде силен тласък на онлайн продажбите. Вероятно онлайн продажбите през тази година ще отбележат около 20% ръст спрямо 2019 г. и ще достигнат до около 900 млрд. евро", коментира Евгени Йорданов.

България е на последно място в Европейския съюз по дял на населението, което пазарува онлайн, показват данни на европейската статистическа служба Евростат. Само 22% от българите са пазарували от интернет през 2019 г., сочат данните. Непосредствено преди нашата страна в класацията е Румъния с 23%, а Италия, която е трета по най-нисък дял на пазаруващото онлайн население, е с 38%.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар