🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Почти половината активни в интернет българи пазаруват онлайн

Близо 80% предпочитат да плащат лично при доставката, показва проучване на "Нилсен адмосфер България"

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Само 7% от активните в интернет българи казват, че никога не пазаруват онлайн. Почти половината от запитаните пазаруват през интернет поне веднъж месечно. Това показва актуално проучване на "Нилсен адмосфер България" и Българския национален панел сред извадка от 500 анкетирани на възраст над 15 години, част от онлайн населението в страната.

Двадесет и два процента от запитаните пазаруват в интернет около веднъж на всеки три месеца, а приблизително една четвърт - по-рядко. Няма значими различия в честотата на онлайн покупките при мъжете и при жените. При възрастовата група 45-54-годишни има по-силна тенденция да се пазарува по-често по интернет, отчита проучването.

По време на пандемия

По време на пандемия от COVID-19 близо една трета от опериращите в интернет са променили навиците си за онлайн пазаруване. Само 17% обаче казват, че пазаруват електронно повече в сравнение с времето преди корона кризата, а 14% твърдят, че пазаруват по-малко.

Жените са по-склонни да пазаруват онлайн в сравнение с мъжете (21% срещу 13%) и тази тенденция е също по-очевидна във възрастовите групи 45-54-годишни и 15-34-годишни. За 69% от анкетираните, които обикновено пазаруват онлайн поне от време на време, пандемията не е променила нищо, отчитат от "Нилсен адмосфер България".

Какво се купува най-често

Най-купувани в интернет са: дрехи и аксесоари (48%), малки електроуреди (37%), обувки (36%), книги (29%) и електронни устройства като лаптопи, телевизори, смартфони и др. (27%). Дамите пазаруват много повече дрехи и аксесоари, но също и детски играчки, обувки и козметика. Мъжете са по-склонни да купуват електронни устройства, малки електроуреди, авточасти или продукти за спорт и отдих.

Как се плаща

Мнозинството анкетирани предпочитат да плащат лично при доставка (79%), а 14% плащат с кредитна или дебитна карта (над 45-годишните правят това повече от по-младите участници в проучването). Само 3% се разплащат чрез банков превод и същият процент използват услугата PayPal.

Стратегии при онлайн пазаруване

Проучването изследва и някои специфични стратегии за онлайн пазаруване. Резултатите показват, че почти половината от анкетираните, които купуват в интернет, предпочитат да правят това без регистрация, когато е възможно. Четиридесет процента използват само проверени или надеждни електронни магазини, като това е особено важно за мъжете. А 28% от запитаните никога не плащат своите поръчки онлайн с кредитни или дебитни карти. Една десета от анкетираните при регистрация в електронен магазин използват само специално определен имейл адрес, като това отново се отнася повече за мъжете, отколкото за жените, отчита "Нилсен адмосфер България".

Повече за успешните стратегии, тенденциите, промените и адаптацията на ритейл сектора към новото "нормално" можете да научите на конференцията на "Капитал" Ecommerce and Retail Summit, която ще се проведе на 5 ноември в Sofia Event Center.

За пръв път събитието ще бъде провдено в дигитална среда. Виртуалната аудитория ще има достъп до digital goodie bag с ексклузивно съдържание, както и до инструменти за ефективен нетуъркинг.

Информация за лекторите и програмата можете да видите на уебсайта на събитието и във фейсбук, а с различните възможности за участие можете да се запознаете на страницата за регистрация.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    katia_1 avatar :-|
    Rational

    Би било интересно да се сравнят навиците на българите, спрямо други европейски държави, на нашето ниво или по-развити в дигиталните умения.

    Също така е изненадващо, че пандемията сякаш не е оставила сериозен отпечатък върху пазаруването онлайн, поне сред анкетираните.

    Нередност?
Нов коментар