🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Полският онлайн търговец Allegro поскъпна с 63% при борсовия дебют

Пазарната оценка на компанията достигна 19 млрд. долара и стана лидер във Варшава

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Най-новата публична компания в Полша постигна огромен успех при борсовия си дебют - тя стана най-скъпата в страната, след като акциите й скочиха почти с две трети в понеделник. Книжата на онлайн търговеца Allegro.eu поскъпнаха с 63%, затваряйки на 70 злоти в първата си търговска сесия на Варшавската фондова борса. Пазарната оценка достигна 72 млрд. злоти (19 млрд. долара), съобщава Bloomberg. Компанията направи запомнящ се дебют заради нарастващата онлайн търговия в условия на ограничения заради пандемията от коронавирус.

Според Ярослав Нидзелевски от взаимния фонд TFI Allegro може да е привлекателна опция за чуждите инвеститори заради бързо развиващия се полски пазар за електронна търговия. Той определя скока на цената като шокиращ.

Обемът на търговията с акции на Allegro достигна около 4 млрд. злоти, което е рекорден дневен обем за една компания във Варшава и представляваше почти 80% от борсовия оборот в понеделник. Във вторник ръстът продължава, като към 12.00 часа той е близо 12% до 78.03 злоти за акции. В IPO-то се включиха и около 36 хил. дребни инвеститори, както и много институционални инвеститори. Контролът остава в компаниите за частен капитал Cinven, Permira и фондове на Mid Europa Partners.

Allegro залага на продължаващото разрастване на онлайн пазаруването в Полша, пазар от 38 млн. души и една от най-устойчивите икономики на Европейския съюз. Компанията има 12.3 млн. активни купувачи и работи със 117 хил. доставчика. Приходите и за първото полугодие са 1.8 млрд. злоти (480.8 млн. долара) и нарастват спрямо 1.2 млрд. злоти година по-рано. Allegro се рекламира с по-ниски такси, програма за лоялност с безплатни доставки и голям брой местни търговци, за да се справи с глобалната конкуренция. Amazon все още продава своите продукти на поляци от Германия, докато базираната в Китай AliExpress разчита на по-дълъг срок на доставка.

Възможности за развитие

"Да, имаше компонент на изненадата", каза главният изпълнителен директор на Allegro Франсоа Нуйтс в интервю за Bloomberg TV, попитан за скока на цените. По време на церемонията на борсата във Варшава изпълнителният директор също обеща повече инвестиции и откриване на нови работни места. Нова вълна от заразяване с коронавирус в Полша може да се окаже в полза на фирмата, като допълнително ускори преминаването към онлайн покупки. През първата половина на годината продажбите и нетният доход на компанията нараснаха с около 50% на годишна база.

Анализаторите от Bernstein очакват полската компания да използва възможностите да се разшири към други пазари в Източна Европа, които са по-фрагментирани. Досега компанията не е обявявала подобни планове, заявявайки, че иска да запази фокуса си върху полските потребители. Въпреки това генералният директор заяви, че фирмата в крайна сметка ще достигне до клиенти извън Полша. Allegro ще публикува отчета си за третото тримесечие на 26 ноември.