🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Искрата на растежа при Spark

Само четири години след създаването ѝ в Литва услугата за споделена мобилност Spark има 1200 електромобила в три държави с общи приходи от над 2.4 млн. евро през 2019 г.

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Само четири години след създаването ѝ в Литва услугата за споделена мобилност Spark има 1200 електромобила в три държави с общи приходи от над 2.4 млн. евро през 2019 г.
  • България е най-големият пазар по приходи и автопарк, като продължава да расте в пъти на година.
  • След сегашна поръчка на общо 200 малки модела Skoda Citigo e-IV в България и Румъния компанията ще се фокусира повече върху бюджетния сегмент, който е най-търсен във време на несигурност.

В началото на август по българските пътища е имало 1500 леки електрически коли според данните на "Пътна полиция". А около една трета от тях имат един собственик - услугата за споделена мобилност Spark, която предлага основно краткосрочен наем на автомобил. Стартирала преди четири години в Литва, компанията навлезе в България през 2017 г., а София е най-големият ѝ пазар (освен в литовската столица Вилнюс тя работи и в Букурещ). Приходите ѝ растат в пъти с всяка следваща година, а със сигурност може да се каже, че с около 500-те си автомобила Spark e основен проводник на електрическата и споделената мобилност в България, която след време може изцяло да промени как ползваме кола и шофираме в големия град.

С малките коли напред

По време на извънредното положение ползването на коли на Spark съвсем нормално намаля значително. Компанията отговори на кризата, като намали цените, а въведе и пакети за дългосрочен наем за бизнес и крайни клиенти. Но с разпускането на мерките потребителите се завърнаха към платформата и активността през лятото е значителна, казват от компанията.

"Юли беше най-добрият месец в историята на Spark за всички наши пазари - България, Румъния и Литва. Това е напълно обяснимо, защото в една такава среда на финансова несигурност и чувството, че трябва да споделяш масов транспорт с други хора, алтернативата, която ние предлагаме, не е само финансово адекватна, но и дори адекватна от гледна точка на запазване на здравето", заяви пред "Капитал" Стефан Спасов, изпълнителен директор на Spark в България.

Знак за амбициите на компанията в тази обстановка е обявената през миналата седмица покупка от компанията на 200 малки градски електромобила Skoda Citigo e-IV - по 100 в България и Румъния. В Букурещ неотдавна Spark обяви и поръчката на 400 Renault Zoe, които постепенно ще бъдат добавяни към автопарка там. България все още е най-големият пазар по приходи и брой автомобили с 500 коли от девет различни модела, но Румъния я следва неотлъчно. А целта е да се предлагат още повече електромобили.

"С новите ни поръчки автопаркът ни в трите държави ще мине сумарно 1200 автомобила, като целите ни остават за хиляди коли на всеки индивидуален пазар. Често ни сравняват с такси компании, но ние сме съвсем различен бизнес и сегмент и пазарният потенциал е несравним", допълва Спасов.

Поръчката на новия е-модел на Skoda не е случаен. Компанията стартира бизнеса си в България през есента на 2017 г. именно с подобен малък модел - около 25 Volkswagen e-Up, и постепенно го увеличи до над 120 (преди седмици бяха доставени 36 е-Up от новата версия с по-голям пробег, подобен на Citigo e-IV.). Бюджетният клас е и сред най-популярните за потребителите, защото е най-достъпен (0.29 ст. на минута).

Според Стефан Спасов именно по-малките градски автомобили ще са фокус и в бъдеще. "Искаме да създадем среда, при която хората, които се чудят и имат притеснения дали да купят собствен автомобил, по-скоро да не поемат този риск, а срещу една символична сума да ползват Spark и по никакъв начин това да не им утежни бюджета", казва мениджърът. В същото време целта на компанията е да отговаря на всякакви нужди - през приложението се предлагат девет различни модела електромобили - освен Citigo e-IV и e-Up и кросоувъра Hyundai Kona, две разновидности на Nissan Leaf, BMW i3, Hyundai Ioniq и товарни и пътнически бусове Nissan.

"Не се опитваме ние да наложим пазара, той се определя само от потребителите. Вярваме, че десетките ни хиляди клиенти имат различни нужди. За нас е важна диверсификацията на автопарка. София с 2 млн. души е голям град, което отваря огромен потенциал за заместване на личен и служебен автомобил. Наивно е да вярваме, че ако вкараме 5000 малки автомобила, ще задоволим нуждите на всеки. Някои търсят малък бюджетен автомобил, други - кросоувър, трети - бус, и т.н. Важно е да има разнообразие", твърди Спасов.

Компанията ще поръчва още автомобили, като плановете са това да стане основно през следващата година. Причината е засегната верига на доставки при производителите и засиленото търсене на електромобили. Стефан Спасов посочва и забавеното финансиране при банките в настоящата обстановка.

"Но ако тази година не успеем да добавим необходимите автомобили, през следващата със сигурност ще го направим, като основната част ще бъде точно този бюджетен сегмент. Естествено всичко ще зависи от това какво ще излезе на пазара, какви възможности ще има и т.н.", допълва Спасов.

Растеж в пъти

Приходите на компанията растат в пъти всяка година, като през 2019 г. оборотът на трите пазара е бил 2.4 млн. евро, казва Спасов. В България все още няма отчет за миналата година на българското дружество, през което работи брандът - "Райд шеър България", като за 2018 г. приходите са били 740 хил. лв. Очакванията са тази година само София да достигне резултатите от 2019 г. на цялата група, т.е. 2.4 млн. евро.

"Всяка година приходите ни са в пъти спрямо предишната година. Това е нормално за бизнес в период на бурен растеж. Тези показатели са важни, но основната ни цел е да приложим бизнес плана си - рязко разрастване на отделните пазари, за да отговорим на търсенето на клиентите", казва Спасов, който е и главен финансов директор на цялото европейско дружество Spark.

Един от основните показатели за представянето на една car sharing услуга е колко използвани и заети са колите през целия ден. Спасов казва, че по време на извънредното положение този индикатор е варирал, но в момента е над 15% и постоянно се подобрява. "Това може да звучи и като нисък показател, но в реалността не е лошо ниво за една car sharing услуга. Дори за един бизнес в този сектор в световен мащаб над 30% е близо до невъзможното", уточнява Спасов.

Напред към Европа

Плановете през тази година освен разширяването на автопарка включваха и навлизането на още един европейски пазар, който от компанията все още не обявяват. Според Спасов този проект е отложен с 6 до 9 месеца и най-вероятно ще бъде оперативен в средата на 2021 г. Но целта пред Spark остава една - да предложи на потребителите екологична алтернатива на личния автомобил и градския транспорт и да промени начините, по които ползваме кола в градски условия.

Q&A

Постоянно ще добавяме коли и нови зони

Стефан Спасов, изпълнителен директор на "Spark България"



Как се отрази периодът на извънредно положение на Spark?

Да, коронавирусът имаше ефект, особено в момента на извънредното положение. Но това за щастие отмина и при нас самото възстановяване беше бързо и осезаемо. Самата стратегия за развитието на компанията не се е променяла от самото ѝ създаване. Ние винаги сме искали да таргетираме мобилността като една първична необходимост, независимо в каква среда - криза или не. Идеята ни беше да я направим по-финансово адекватна и дори апетитна като изживяване за самия потребител спрямо това, което съществува в момента - личния автомобил, градския транспорт и т.н. И да носи в себе си смисъла на актива, а не пасива, когато има нужда.

Ще запазите ли дългосрочния наем?

Засега ще го запазим. Неотдавна анонсирахме възстановяване на дневните цени близо до онези, които бяха преди извънредното положение. Но за нас дневният наем не е ключовата услуга, ние не сме конвенционален рент-а-кар, искаме да дадем възможността за краткосрочен наем.

Къде виждате Spark след една година?

Надявам се да имаме в пъти по-голям автопарк.

Spark е компания, създадена в Литва, но с течение на времето тя прерасна в един литовско-български проект, където решенията се вземат заедно от партньорите. Аз, от една страна, съм мениджър за България, а от друга, съм CFO за цялата група. Не се делим на българи и литовци, а сме една група с голям ентусиазъм към това, което правим. Решенията се вземат на абсолютно съгласувана база, няма водещ фактор.

Имате ли план да отворите цяла София?

Постоянно увеличаваме зоните, но много внимателно следим размерите на зоната в София съпоставено с нашия автопарк. Защото редовната критика към нас е, че няма достатъчно коли, когато потребителят ги търси. Това е най-лошото за нас като бизнес, което може да се случи. Не можем да кажем, че сме алтернатива към вашия личен автомобил, ако когато отвориш приложението няма свободна кола в непосредствена близост. Тогава всичко, което казваме независимо от цената, става ирелевантно. Затова наличността е водещият фактор, който определя търсенето, а това върви ръка за ръка с размера на зоните. Сега добавяме нови коли, ще има и нови зони.

Мислили ли сте за други градове?

Винаги го обмисляме като вариант, но засега и на трите ни пазара акцент са ни столиците - Букурещ, Вилнюс и София, и четвъртият пазар към средата на следващата година.

Мобилната апликация е една и съща независимо дали сте в България, Литва или Румъния.

Мислите ли да добавите още бусове?

Обмисляме го, което може да се случи още тази година. Този сегмент е нишов и ще сме внимателни, бихме могли да добавим още някакви коли.

Как ви се отразяват на бизнеса колите, които са неизползваеми заради ремонт?

За съжаление в България процентът на неизползваеми коли заради ремонт е по-висок от Литва. Не е само до потребителите, София е съвсем друг град от Вилнюс. Взимаме доста по-сериозни мерки - имаме изцяло автоматизиран алгоритъм за оценка на рисково шофиране на нашите клиенти. Spark категорично промотира отговорното шофиране и спазване на правилата. Клиенти, които консистентно нарушават тези правила, може да бъдат деактивирани. Това се прави от нашата система автоматично, няма намеса на човек. Видяхме значително подобрение след въвеждането на тази система преди няколко месеца. Това са споделени коли и в крайна сметка принадлежат на всички наши клиенти.

В крайна сметка имахме две опции: или да увеличим цените, за да хеджираме риска от тези безотговорни потребители, или да не наказваме цялата клиентска база заради малък брой нарушители - нека те понесат отговорността.

Ще разширявате ли възможностите на кол центъра?

Ние сме компания за car sharing, разбираме от това и имаме екип от програмисти и администрация, но не разбираме от кол център услуги. По тази причина ползваме външни доставчици и постоянно преговаряме с тях, за да увеличаваме капацитета. В последните няколко месеца увеличихме значително капацитета, най-малкото вече е 24/7 обслужване.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар