🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Анна Габровска: Кризата промени начина ни на работа и ни стимулира да развием по-висока скорост към промените

Ръководителят на отдел "Култура и човешки капитал" на "Филип Морис България" пред "Капитал"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Анна Габровска се присъединява към "Филип Морис България" през 2019 г. след 18 години професионален опит в областта на човешките ресурси в големи международни компании, сред които "Кока-Кола ХБК България" и "Делойт България". Габровска е социолог по образование, но започва кариерата си като журналист. По настоящем ръководи отдела, който отговаря за грижата за служителите и вътрешната трансформация във Philip Morris International, в изпълнение на визията на компанията за изграждане към бъдеще без дим.

Габровска ще участва в дискусионния панел на уебинара The Changed Concept of the Office на "Капитал" и "Кариери". Събитието ще се проведе на 23. април и е втората дигитална среща от серията The Future of Work. Форматът е наследник на утвърдилия се във времето HR&Leadership Forum и включва няколко мастъркласове и дигитални дискусии, предхождащи голямата хибридна конференция на 28. октомври.

Промени ли COVID-19 организацията на работа във вашите офиси и търговски обекти и как това засегна общуването между хората в тях?

Тази криза промени начина ни на работа и ако погледнем от позитивната страна, тя ни стимулира да развием по-висока скорост по отношение на промените. Сега процесите ни са различни, дори в някои отношения са по-ефективни в разбирането и достигането на потребителите ни. Търсим различни начини за връзка с тях, защото за нас е изключително важно да чуваме и разбираме какво казват и какво искат те. Колегите, които работят с клиентите, станаха дори по-гъвкави и сега са способни да поемат разнообразни ангажименти. Винаги сме подхождали с внимание към здравето и безопасността на колегите ни, това по дефиниция е първи приоритет, но през последната година зае огромна част от усилията ни. Приспособихме се, бяхме иновативни, изградихме нови умения за общуване. Това, което се запази, е желанието да сме заедно, да сме част от екипите ни, да си помагаме взаимно и да продължим да сме успешни, въпреки всички трудности.

Смятате ли, че ковид кризата ще доведе до трайна промяна във възприятието ни за офис и ще пренареди йерархията на целите, за които ползваме работните пространства? Какво означава това за "Филип Морис България"?

Йерархията на целите ни ще бъде водена от два основни елемента. Единият е да запазим служителите си здрави и защитени, независимо от обстоятелствата. Другият е да продължим да изграждаме бъдеще без дим, като разбираме и работим в услуга на клиентите си. Да, офисът няма да е такъв, какъвто го помним. Но офисът всъщност е събирателно значение за мястото, където сме заедно, градим стратегия, гоним резултати, взаимодействаме, творим, експериментираме и се забавляваме. Сега намираме други начини да общуваме, да градим взаимоотношения.

Дигитализацията нахлу в личното ни пространство, в домовете ни, но, от друга страна, ни даде нови и много интересни възможности за общуване. Бъдещето пред нас, като служители на компанията, е да работим в хибридна среда - ще можем да оставаме вкъщи, но ще можем да ползваме и офис пространствата. Истината е, че ако искаме да продължим да бъдем първи в бизнеса, е добре да запазим възможността за надграждане на идеи, да продължим да сме ефективни в управлението на проектите и работата на екипите, а това може да се случва само ако сме заедно физически. Ще търсим баланса за всеки от служителите си, като той ще има възможност да работи в някои от дните от седмицата от дома си, а в други дни неговият мениджър ще може да стимулира работата на екипа в офиса. Ние наричаме този подход SMART working.

Много компании по света започнаха да организират различни типове виртуални събития, за да насърчат неформалното общуване между екипите си в условията на дистанционна работа. Споделяте ли този опит и защо е важно това?

Важно е, защото само ако останем заедно, можем да продължим да сме успешни. Заедността има различни измерения - да постигаме и празнуваме успехите си заедно, да работим заедно и да споделяме отговорността на взетите решения, да общуваме ползотворно като хора, а не просто като служители или според позициите си в йерархията. И да, даваме възможност и стимулираме многообразни начини за общуване - ако започнем с редовното събиране на служителите за представяне на последните ни резултати, в което отваряме платформа за отворени въпроси и дискусия, през специални вътрешни ефирни предавания, в които въвличаме и вътрешни и външни вдъхновяващи лидери, кафе и свободни дискусии с нашия изпълнителен директор, ден на отворените врати с функционални мениджъри, интерактивни обучения, редовни функционални срещи и т.н.

Ковид кризата ускори разговора и насърчи усилията на бизнеса за подобряване на благосъстоянието на служителите, включително в психологически план. Доколко тази тема е важна за "Филип Морис България" и какви са вашите практики?

Правим го с грижа. Фокусът ни е в това да създадем стабилност и принадлежност към организацията. За да може това да се случи в професионална среда е важно всичките ни служители да знаят каква е нашата стратегия и какви са целите ни. В началото на тази година разработихме и изпълняваме план по споделяне на стратегията до всеки служител. Освен че я обяснихме, осигурихме и процес, в който всеки да знае какъв е неговият конкретен принос към изпълнението на тази стратегия, всеки да има ясни цели. По този начин всички ние знаем в каква посока искаме да движим компанията. Регулярно споделяме данни за развитието на резултатите ни. Това създава усещането за стабилност, когато човек знае за какво работи, какво иска да постигне в бъдеще. Когато говорим за благосъстояние на служителите, ние мислим както за физическо, така и за ментално благосъстояние. За физическото се грижим с осигуряването на всичко необходимо, за да може колегите да са спокойни в офиса по време на COVID-19 кризата. Заедно с това осигурихме възможност всеки от тях да оформи и домашен офис.

Информираме колегите чрез специални уебинари за това какви са препоръките за здравословно хранене, например предлагаме уебинари и достъп до различни източници за стимулиране на физическата активност, организирахме съревнование. По отношение на менталното благосъстояние освен възможността за психологическа подкрепа правим всичко възможно да празнуваме със служителите си - имаме програма за признаване на успехите в различни области, поздравяваме служителите си за всички национални празници и едно от най-важните неща, говорим с тях, питаме ги какви са очакванията им, за да може да реагираме спрямо различните им нужди.

Интервюто взе Силвия Радославова