Кей Сарджънт: Офисът на бъдещето ще е екосистема от места, които отговарят на различни нужди

Експертът по въпросите на дизайна и стратегията на работното място пред "Капитал"

"Няма инструмент, който може да замени живото общуване между хората, но има такива, които осигуряват практична алтернатива", посочва Кей Сарджънт
"Няма инструмент, който може да замени живото общуване между хората, но има такива, които осигуряват практична алтернатива", посочва Кей Сарджънт
"Няма инструмент, който може да замени живото общуване между хората, но има такива, които осигуряват практична алтернатива", посочва Кей Сарджънт    ©  HOK Group
"Няма инструмент, който може да замени живото общуване между хората, но има такива, които осигуряват практична алтернатива", посочва Кей Сарджънт    ©  HOK Group
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Кей Сарджънт e експерт по въпросите на дизайна и стратегията на работното място с повече от 35 години опит. Дизайнер с множество награди, тя е консултирала компании от Fortune 500 как да оптимизират своите глобални портфейли с недвижими имоти и как да създадат иновативна работна среда. Тя е директор на екипа на HOK WorkPlace и член на съвета на директорите. Помага на клиентите да предефинират как, кога и къде работят хората им и ги подкрепя в създаването на цялостен дизайн подход, който интегрира хората, процесите и технологиите на една организация. През 2020 г. Кей беше отличена като дизайнер с особени заслуги от ASID (Американското общество на интериорните дизайнери).

Кей Сарджънт ще бъде гост лектор в серията събития на "Капитал" и "Кариери" The Future of Work. Уебинарът с нейно участие The Changed Concept of the Office ще се проведе на 23 април от 16 часа. Тя ще води мастърклас темата The Power of Place, който е насочен към висшия и среден мениджмънт. Повече за събитието можете да научите тук.

За компанията

HOK Group е сред водещите американски фирми за архитектура, дизайн, инженеринг и планиране, като през 2018 г. държи лидерство в архитектурния инженеринг и е четвъртата по големина компания за вътрешен дизайн в САЩ. Основана е през 1955 г. от Джордж Хелмут, Джио Обата и Джордж Касабаум в Сейнт Луис, щата Мисури. Днес тя има 24 офиса на три континента, а заетите в нея са над 1800 души. Компанията е носител на множество престижни награди, в това число за най-иновативна архитектурна фирма (2019 г.). По неин дизайн през 1964 г. в Калифорния е построен ранният Tech Lab на IBM. HOK има емблематични проекти в САЩ, Азия, Европа и Близкия изток. Сред тях са архитектурната икона на Атланта - Mercedez-Benz Stadium, централата на BBC Worldwide в Лондон, модерният символ на Азербайджан - The Flame Towers, централата на Google в Торонто, сюрреалистичната сграда музей на Салвадор Дали във Флорида и др. През 2020 г. е класирана от Architecture Quote на 7-ма позиция сред 100-те най-добри архитектурни фирми в света. В последните три години годишните приходи на групата доближават 500 млн. долара.

Как ще изглежда офисът на бъдещето, ако вие правите неговия дизайн?

COVID-19 ни даде възможност да преосмислим нещо, което сме приемали за даденост от десетилетия - начина, по който работим. Целият свят сега пита какво е бъдещето на работата, така че имаме уникалната възможност за нов поглед върху работата, ролята на работното място и работната сила. Ние от HOK вярваме, че понятието "връщане в офиса" е погрешно. Трябва да признаем, че някои неща не са работили преди пандемията, и да приемем шанса да поправим счупеното. Трябва да еволюираме отвъд господстващата концепция за офиса към преосмисляне на екосистема от пространства, които наистина отговарят на нашите нужди - сега и в бъдеще.

Някои ключови стъпки за пътя напред са:

  • 1. приемането на факта, че връщането в офиса от миналото не е отговор
  • 2. преминаване от фиксирано към гъвкаво работно време и създаването на повече от една работна среда
  • 3. преосмисляне на целите на мястото и създаване на завладяващи пространства, които отговарят на тези цели и които привличат хората да бъдат там
  • 4. използване на технологиите за намаляване на точките на допир и създаване на места, които са пригодени към отделните хора.

Ще изброя и няколко дълготрайни последици върху начина, по който работим. Първо, нарастващите възможности за отдалечена работа ще движат новата екосистема от различни работни пространства. Второ, местата за срещи и събиране в конвенционалния офис ще имат много вариации, трето, ще се появяват повече открити (външни) пространства за работа и почивка, четвърто, ще има вълна на минимализъм, тъй като предметите наоколо пречат на доброто почистване и ще трябва да се прибират.

Говорите за постковид офиса като за екосистема от различни работни пространства. Можете ли да разкажете повече за тази концепция?

Ние предвиждаме развитието на нова екосистема от места. Това е т.нар. Hub-Home-Spoke модел. Тази екосистема предлага множество места, от които работим. Хъбът е сърцето на организацията. Това е физическото въплъщение на корпоративната култура и мястото, където хората се свързват помежду си и със своите клиенти. Spoke е пространството, което има второстепенна роля. Тук екипът се среща в по-непринудена обстановка. Това място служи като събирателно, но и предлага индивидуални работни места за тези, които няма нужда да са в хъба и търсят нещо, което домашната обстановка не може да предложи - като повече технологични възможности, ергономия и достъп до другите. Домът дава възможност за дистанционна работа на онези, които или не могат, или избират да не са в централизираните локации. Домът служи за извършване на работа, която изисква повече концентрация, фокус или дистанционно включване във виртуални срещи там, където физическото присъствие не е наложително.

COVID-19 преобрази офиса от място за работа към място за социализация и срещи. Как тази тенденция ще промени физическите пространства, в които работим?

В новата екосистема от пространства целта на всяко от тях ще става все по-важна. Въпреки че хъбът, или основният офис, служи по-скоро като място, където персоналът се събира, за да се свързва помежду си и с клиентите, той все пак трябва да предоставя разнообразие от работни места за хората, които ще извършват задачи между срещите, както и за тези, които просто го предпочитат като основно пространство. Освен това работата от вкъщи не е за всеки. По-младото поколение например е по-малко удовлетворено от отдалечената работа, защото условията им вкъщи може да са по-неблагоприятни и нямат достъп до менторите, които желаят. С течение на времето и повишаването на увереността все повече хора ще намерят своя обратен път до офиса. Но при даденото разнообразие от опции трябва да се уверим, че създаваме завладяващи работни пространства, които привличат достатъчно хората да искат да са там. Следователно тези хъбове, или главни офиси, трябва да предлагат по-добри технологии, по-интуитивни точки на работа, достъп до услуги и удобства, така че да са желани дестинации.

Каква е ролята на технологиите в тези нови офис пространства с множество приложения? Можете ли да дадете пример?

Новопоявяващите се умни технологии имат потенциала да променят начина, по който подхождаме към работата, и дизайна на работното място и да позиционират "умните" компании с отчетливо конкурентно предимство. Ние можем да направим много повече на работното място, за да създадем автономна среда и да подобрим потребителското изживяване. Това е така от години, но малцина са го направили. Само помислете. Имаме автомобили, които автоматично се синхронизират с ключовете в джобовете ни, така че, преди да влезем вътре в автомобила, огледалата и седалките се регулират, климатикът е включен, двигателят работи и радиото е настроено на любимата ни станция. Сега сравнете това с работното място, където мнозина все още пълзят под бюрата си, за да получат достъп до електрическите контакти. Но ковид-19 може би ще е факторът, който да ускори търсенето и внедряването на технологии за среда без или почти без докосване и безпроблемно интегриране на технологиите в пространствата за създаване на автономни изживявания. Независимо дали става въпрос за сензори за движение, гласово активиране, биометрични данни или приложения на нашите телефони, начинът на взаимодействие с физическата среда може значително да се улесни чрез технологии.

Преди кризата много компании, особено в технологичния сектор, инвестираха в това да направят офисите си места, от които не искаш да си тръгнеш - където можеш да прекарваш време и да играеш с колегите си. Тази тенденция ще оцелее ли в света след COVID-19 или вече е остаряла?

Компании, които процъфтяват в скоростта на иновациите, често разчитат на среда, която дава възможност за синергии и сътрудничество в реално време. В крайна сметка иновацията често е подхранвана от екипи, които са изградили силен социален капитал и доверие. И докато има много неща, които можем да направим, за да работим ефективно отдалечено, то е много по-трудно да правиш иновации в изолация. Секторите, които се фокусират в консултиране, вероятно намират отдалечената работа за по-приложима, отколкото тези, които се фокусират върху иновации, така че всичко опира до това какъв тип работа вършат твоите екипи и къде най-добре могат да я вършат.

Креативността на работното място страда най-много под тежестта на различните локдауни. Кои дизайн инструменти могат да помогнат на компаниите да стимулират иновациите или да помогнат и на отдалечените екипи, и на тези в офиса да измислят нови идеи?

Няма инструмент, който може да замени живото общуване между хората, но има такива, които осигуряват практична алтернатива. Дизайн екипите, които са свикнали с интерактивната шарета*, се обръщат към инструменти като Conceptboard или Miro, за да дадат възможност на екипите да си взаимодействат едни с други или с клиентите си. Инструменти за проучване, които позволяват на групи хора да дават обратна връзка и коментари, също се използват. В някои случаи тези инструменти са доказаха като по-здрави и позволяващи по-подробна обратна връзка от подхода с традиционните жълти лепящи се листчета, който използваха в много фирми преди ковид. Следователно много от тези инструменти са тук, за да останат.

А как ще се промени мястото, което заема лидерът на компанията, така че да отразява промяната на модела на лидерство - от базирано на контрол и заповеди към базирано на доверие?

В появяващата се екосистема, в която основният офис (хъб), ще служи като сърцето на организацията и иновациите и център на взаимодействието, това ще остане и основната локация за лидерските екипи. Но вероятно няма да е 5 дни в седмицата и да е обвързано с някакъв тип личен кабинет на началника. Много ръководители се отказват от големите им назначени офиси в името на среда, която им дава повече възможности и ги прави по-достъпни.

Какъв съвет бихте дали на компании, които биха искали да намалят отпечатъка върху околната среда на офисите си?

В някои отношения COVID-19 ни върна назад, що се отнася до околната среда - дали ще е страхът от масовото придвижване, прекалената употреба на пластмаса и PPE, хранителните опаковки и торбичките за еднократна употреба, увеличаването на доставките, увеличеното използване на комунални услуги в жилищата и желанието за повече вентилация. Трябва да бъдем внимателни и да решим тези проблеми, вървейки напред. Трябва да предприемем много по-холистичен подход и да преминем отвъд сертификатите. Трябва да намалим енергията, водата и отпадъците, които директно се отразяват върху здравето на общностите ни. Трябва да се ангажираме да проектираме пространства, които не са просто устойчиви. Регенеративни пространства, въглеродно неутрални, базирани на кръговата икономика и които се грижат за благосъстоянието на обитателите си са съществено важни за устойчиво бъдеще.

Вашата експертиза е в работните места, но как очаквате да се променят местата, на които се забавляваме и пазаруваме след COVID-19? Или по-общо публичните места в градовете?

Предвиждаме различните сектори да започнат да се сближават и да повлияват работните пространства и обратното. Трябва да включим различни аспекти и добри практики от секторите на здравеопазването, науката и технологиите в работните места, които помагат на хората да се чувстват по-комфортно и по-уверени там. Предвиждаме включването на елементи от висшето образование, които дават възможност на общностите да учат през целия си живот, да подобряват уменията си и да преквалифицират работната сила. И предвиждаме различни ритейл елементи като барове, пазаруване, хранителни услуги да бъдат все по-вплетени в работната среда. И много места за забавление и пазаруване са узрели за нова употреба - дали ще се превърнат в някакви креативни офис пространства или в места за събиране. Нашата визия е, че "достъпът ще е новата собственост". Икономиката на споделянето помага да преобразим общностите, за да се използва все повече потенциалът за споделяне не само на удобствата, но и на работните места.

Трябва да прегърнем тази възможност и да преосмислим активно как най-добре можем да обслужваме нуждите на нашите клиенти, компании и работната сила. Сега е времето да сме дръзки, да хвърлим широка мрежа и да започнем да работим по нови начини в смисъла на доверие. Сега е времето да използваме дизайна смело, така че да еволюираме и да създаваме иновации.

*Шарета идва от фр. език, буквално означава количка. В дизайна този термин се използва, за да обозначи интензивен период от активността по дизайн и планиране. Думата може да се отнася до всяка съвместна сесия, в която дизайнерите измислят решение на даден проблем

Интервюто взе Зорница Стоилова

Все още няма коментари
Нов коментар