🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Microsoft вижда ренесанс в компютрите и отчита бум на облачните услуги

Приходите на компанията надхвърлят 50 млрд. долара за последните три месеца, а печалбата е почти 19 млрд. долара

От 2014 г. насам акциите на софтуерната компания са поскъпнали с над 600%.
От 2014 г. насам акциите на софтуерната компания са поскъпнали с над 600%.
От 2014 г. насам акциите на софтуерната компания са поскъпнали с над 600%.    ©  unsplash
От 2014 г. насам акциите на софтуерната компания са поскъпнали с над 600%.    ©  unsplash
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Изживяваме генерална промяна на поколенията в нашата икономика и общество." Това каза Сатя Надела, изпълнителният директор на Microsoft, пред инвеститорите, след като обяви данните от отчета от последните три месеца на 2021. Приходите на технологичната компания са 51.7 млрд. долара за периода, докато нетната печалба е почти 18.8 млрд. долар, като и двете се покачват с над 20% в сравнение с 2020 г. и са над очакванията на инвеститорите. Чисто за статистиката - това е първият път, в който приходи на компанията минават 50 млрд. долара в сезона на празниците. Бумът идва от повишението на приходите от облачни услуги - с 46%, но от компанията не публикуват стойността в долари. Финансовият директор на компанията Ейми Худ обяви пред инвеститорите, че търсенето е силно във всички направления.

"Цифровите технологии са най-гъвкавият ресурс, с който разполага светът за преодоляване на ограниченията и преосмисляне на ежедневната работа и живот", коментира Надела, като според него в момента отново се наблюдава структурно разрастване в търсенето на персонални компютри. "Преживяваме ренесанс на компютрите, с увеличаване на времето, прекарано на тях, и ръст в броя на компютри на домакинство", сподели изпълнителният директор по време на конференцията за представяне на отчета.

От какво се печели толкова

Въпреки че Microsoft се свързва предимно със софтуер, приходите на компанията са балансирани между услуги и продукти. Малко технологични гиганти могат да се похвалят с подобен баланс. Google и Facebook например зависят основно от приходите от реклами, докато Apple, въпреки развитието на услугите си, все още зависи до голяма степен от продажбите на основния си продукт - Iphone.

Потребителската база на Microsoft също е изключително разнообразна. Различни видове бизнеси, малки, средни и големи, използват услугите на компанията, свързани с изкуствения интелект и облака, където приходите на Microsoft растат с най-големи темпове. Но в същото време над 33% от приходите на компанията идват от индивидуални потребители.

Как Microsoft се промени

Според Уилям Торндайк, автор на "Аутсайдерите", книга, която проследява решенията и кариерите на осем успешни изпълнителни директори, от най-голямо значение за инвеститорите трябва да бъде това кой е начело на компанията, но противно на очакванията най-добрите рядко са с най-голям опит или най-добро образование. Такива изпълнителни директори Торндайк нарича аутсайдери.

През февруари ще се навършат осем години, откакто Сатя Надела пое лидерската позиция в американската софтуерна компания. Индиецът е третият изпълнителен директор в историята на Microsoft, след Бил Гейтс и Стив Болмър. Въпреки че все още е най-кратко управлявалият директор, Надела успя да промени компанията от Силициевата долина изцяло.

Един от първите ходове на Сатя, след като пое управлението, бе да се откаже от губещите инвестиции на Microsoft като бизнеса със смартфони например. В резултат софтуерната компания успя да закупи професионалната социална мрежа LinkedIn за 26.2 млрд. през 2016 г. (Приходите от продажби в LinkedIn вече са над 1 млрд. долара на годишна база според данни на Microsoft.)

През 2016 г. Microsoft обяви, че ще изкупи обратно акции на стойност на 40 млрд. долара, което спомогна за ръста в цената на акциите на компанията през последните години. Въпреки огромните инвестиции компанията успява да поддържа сравнително устойчива ликвидност от над 120 млрд. долара годишно, част от които са пари в брой (20 млрд.), докато останалите (100 млрд.) са в краткосрочни активи. Именно огромният капитал, заделен настрана, позволи на Microsoft да закупи Activisiion в началото на тази година в сделка за около 70 млрд. долара.

Засега стратегията на Сатя Надела се оказва успешна. Според идеите на Торндайк лидерът на Microsoft също може да се нарече аутсайдер предвид малкия опит и правилните решения дотук. Друг "аутсайдер" в Силициевата долина също ще обяви резултатите на компанията си през следващата седмица. Сундар Пичай ще обяви на първи февруари с какви темпове се е разсраснал Google през последните три месеца и дали компанията изостава или напредва спрямо конкурентите си, сред които е Microsoft.