Ford освобождава 8000 служители, за да инвестира в електрически автомобили

Ходът идва, след като собственикът на Tesla Илън Мъск освободи 10 процента от работещите на заплата през юни

Електрическият Mustang на Ford    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Ford ще съкрати над 8000 работници в идните седмици, съобщава Bloomberg. Причината за мярката е, че производителят се опитва да намали разходите си, за да финансира навлизането си на пазара на електрически автомобили. Компанията освобождава само служители на заплата, а не почасови работници.

Същото направи и главният изпълнителен директор на Tesla Илън Мъск през юни, когато обяви, че производителят на електромобили ще съкрати персонала си на постоянна заплата с 10%, но очаква да увеличи почасовата си работна сила. Мъск съобщи за решението си малко след като изпрати имейл до ръководителите на Tesla, че има "супер лошо предчувствие" за икономиката.

Съкращенията ще са най-вече в новосъздаденото звено на компанията Ford Blue, отговарящо за производството на традиционни превозни средства с двигатели с вътрешно горене, както и други оперативни отдели, в които персоналът е на трудов договор. Ходът ще отбележи значителна стъпка в плана на главния изпълнителен директор Джим Фарли за намаляване на разходите на компанията с 3 милиарда долара до 2026 г.

Фарли твърди, че иска да трансформира Ford Blue в "двигател на печалбата и паричните средства за цялото предприятие". През март изпълнителният директор преструктурира Ford, разделяйки производството на автомобили на две, като създаде звеното Model E, за да разшири предлагането на електромобили, и Ford Blue, който да се съсредоточи върху традиционни автомобили.

Очаква се съкращенията да стават на етапи, но вероятно ще започнат това лято, казват източници на Bloomberg. Ford има около 31 000 работници на заплата в САЩ, като след съкращенията се очаква броят да падне до 23 000.

Ford съобщи, че компанията е фокусирана върху преструктурирането си, за да се засили растежът на електрически превозни средства. "Поставили сме си ясни цели за намаляване на разходите на нашата структура, за да гарантираме, че сме напълно конкурентоспособни с най-добрите в индустрията", каза главният директор по комуникациите Марк Труби в изявление.

С по-малко към повече

Според Фарли съкращаването на персонала е ключ към увеличаването на печалбите. "Имаме твърде много хора", каза той на автомобилна конференция на Wolfe Research през февруари. "Мениджърският екип твърдо вярва, че нашите отдели за електрически автомобили и автомобили с двигатели с вътрешно горене са с недостатъчни печалби."

Акциите на Ford се сринаха с 39% тази година на фона на страховете от инфлация и сътресения във веригата за доставки, които се наблюдават в цялата автомобилна индустрия.

През март Фарли обяви увеличение на разходите за електромобили до 50 милиарда долара и постави план за изграждане на 2 милиона електрически превозни средства с батерии годишно до 2026 г., след като компанията продаде 27 140 в САЩ миналата година. Миналият месец продажбите на електромобили на Ford се повишиха със 76.6% спрямо година по-рано, след като на пазара излезе нов модел електрически пикап F-150 Lightning.

За да финансира електрическите амбиции на Ford, Фарли твърди, че се нуждае от повече продажби на традиционни автомобили с двигатели с вътрешно горене. "Затова и създадохме отделно звено, наречено Ford Blue, защото имаме нужда те да бъдат по-печеливши, за да финансираме иновация в електромобилите," каза Фарли в мартенско интервю за Bloomberg Television.