Spotify увеличава цените в България и още 50 пазара

Нарастването се случва въпреки освобождаването на стотици служители и преструктурирането на скъпоструващия подкаст отдел

Индивидуалният план на Spotify за клиентите в България става отново 9.99 лв.
Индивидуалният план на Spotify за клиентите в България става отново 9.99 лв.
Индивидуалният план на Spotify за клиентите в България става отново 9.99 лв.    ©  Shutterstock
Индивидуалният план на Spotify за клиентите в България става отново 9.99 лв.    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

В понеделник потребителите с платен абонамент на Spotify получиха известие, че от септември цената на услугата се увеличава и за трите налични плана. Увеличението важи и за още над 50 пазара, сред които САЩ, Великобритания, Испания, Франция и Италия. От компанията го обясняват в съобщение към клиентите си, "за да можем да продължим да инвестираме и обновяваме продуктите и функциите, които предлагаме, и да ви предоставяме най‑доброто изживяване".

От септември клиентите в България ще плащат 9.99 лв. за индивидуалния план, 13.49 лв. за двойния и 16.49 лв. за семейния план. За използващите я от стъпването на платформата в България през декември 2013 г., всъщност няма съществена промяна. Още тогава цената ѝ бе 4.99 евро (или 9.99 лв.) за индивидуален план, който бе и единствен към онзи момент. Дори може да се каже, че сегашното "увеличение" компенсира направеното през октомври 2022 г. изненадващо намаление на платените абонаменти. Тогава компанията смъкна до 8.99 лв. цената на индивидуалния план, а на семейния до 14.40 лв. Сега за индивидуалния се връща старото положение, но за семейния цената остава отново под тази преди есента на 2022 г. Тогава шестимата потребители от едно "семейство" плащаха общо 8.99 евро, или около 17.60 лв., като разликата с новата цена е над един лев. За план Duo сега клиентите плащат 10.80 лв.

Увеличението се случва, след като в началото на тази година Spotify освободи над 600 служители, или около 6% от персонала си. Съкращенията бяха обяснени с увеличения екип по време на пандемията от ковид-19 и се случиха в унисон с освобождаването на хиляди хора в компании от технологичния свят. Наред с това платформата е в процес на преструктуриране на отдела си за подкасти, в който бяха налети милиарди инвестиции, за да привлекат програми с участието на Джо Роугън, Мишел и Барак Обама, принц Хари и Меган Маркъл.

Аудио- и видеострийминг услугите са подложени на постоянен натиск от страна на инвеститорите да увеличат рентабилността си, след като няколко години фокусът им бе върху увеличаването потребителската база. Според анализ на Financial Times от лятото на 2022 г. към онзи момент за годината се наблюдава обща загуба 380 млрд. долара пазарна капитализация на медийни групи, сред които са и стрийминг компании като Spotify, Netflix и Disney. В момента пазарната капитализация на основаната през 2006 г. в Швеция компания е 31.7 млрд. долара, с над 50% под рекордната й стойност в началото на 2021 г. Приходите за цялата 2022 г. са 11.7 млрд. евро, а за първото тримесечие на тази година растат с 14% до 3 млрд. Отчетените регистрирани потребители са 515 млн. души (растеж от 22%), а тези с платени абонаменти се увеличават с 15% до 210 млн. На 25 юли ще бъдат обявени резултатите за второто тримесечие на 2023 г.

Цените на конкурентните платформи като Apple, Amazon Music и Tidal за индивидуален план са съответно 9.99 лв. за първите две и 8.99 лв. за норвежко-американската стрийминг компания, като и при трите имаше увеличение през последните няколко месеца.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    xyha avatar :-P
    xyha
    • + 2

    Инфлация , кво да правим и музиката става по-скъпа . Ще со купуваме китари да си свирим сами.

    Нередност?
Нов коментар