🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Летище София: Under Construction от догодина

През 2023 и 2024 г. новият терминал ще бъде строителна площадка. Целта е удвояване на капацитета на летището и модерно управление, магазини и заведения

Хесус Кабайеро, изпълнителен директор на "СОФ кънект", иска летището да стане 5 звезди до 2028 г.
Хесус Кабайеро, изпълнителен директор на "СОФ кънект", иска летището да стане 5 звезди до 2028 г.
Хесус Кабайеро, изпълнителен директор на "СОФ кънект", иска летището да стане 5 звезди до 2028 г.    ©  Надежда Чипева
Хесус Кабайеро, изпълнителен директор на "СОФ кънект", иска летището да стане 5 звезди до 2028 г.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • За две години сегашният Терминал 2 трябва да се преобрази - да се минава по-бързо, да има повече магазини и ресторанти, нов паркинг.
  • Инвестицията на концесионера ще е 70 млн. евро.
  • Третият терминал ще е свързан със сегашния, а старият ще е за бизнес и ВИП полети.

Малко над година след концесионирането новият стопанин на летище София обяви, че реконструкциите на Терминал 2 започват. Хесус Кабайеро, изпълнителен директор на компанията концесионер "СОФ кънект", съобщи пред журналисти, че финалната цел в този първи етап е да се повиши капацитетът на Терминал 2, така че полетите от Терминал 1 да бъдат прехвърлени там, както и да има възможност за още полети.

Накратко, през следващите 2023-2024 г. летището ще се превърне в строителна площадка. Но резултатът трябва да е повече удобства за пътниците.

От концесионера имат амбиции за откриване на 100 нови дестинации по време на тяхното менажиране. Другата цел е летище София да получи статут на 5-звездно регионално летище, което означава да се подобри преживяването на пътника, като целта е това да се случи до 2028 г. Ще има и подмяна на всички превозни средства на летището с електрически.

Хесус Кабайеро обяви, че планираните инвестиции за първите пет години ще бъдат увеличени с 30 млн. евро. Така в крайна сметка се възстановяват първоначално разписаните инвестиции за първите 5 години от договора. Според офертата те трябваше да са 70 млн. евро, но впоследствие договорът претърпя корекции, като освен освобождаването от плащането на концесионна такса инвестициите бяха намалени на 43 млн. евро. До момента средствата, за които има обявени обществени поръчки, са 23 млн. лв.

Фондът Meridiam притежава 99% от "СОФ кънект", а австрийската Strabag - 1%. Летищният оператор, с чийто опит беше спечелена концесионната процедура, е летище Мюнхен, но то не участва като собственик в обединението.

Началото на реконструкциите

Дотук промените бяха микроскопични - нови дивани на Терминал 2. От 1 март тази година на летището има нова почистваща компания - германската Sasse Aviation Services, която се занимава с хигиената на 12 летища в Европа, включително и това в Мюнхен.

По-сериозните промени на Терминал 2 започват с реконструкция на паркинга, като 20 компании са проявили интерес към строителството, съобщи Кабайеро. Реконструкцията трябва да започне тази година, като паркингът ще бъде затворен временно, а през това време ще работят три външни.

По пътя на пътника това, което трябва да се случи, е да се удвои капацитетът на check-in зоната, като ще има нова система за управление на багажите, както и система за самообслужване. Търгът за въпросната BHS система (Baggage Handling System) ще бъде обявен през следващия месец.

Друг предизвикателен момент е удвояването на капацитета на security зоната, която в момента е надвиснала точно над ескалаторите и представлява своеобразен bottleneck. Удвояване на капацитета трябва да се случи и при пунктовете на гранична полиция.

След граничен контрол пътниците би следвало да навлизат в duty free зоната. През пролетта на тази година стана ясно, че швейцарската Dufry е избрана след международна тръжна процедура да поеме експлоатацията на съществуващите търговски площи на общо 1433 кв.м, като ще създаде два нови обекта на Терминал 2. Първият магазин ще бъде с площ 1800 кв.м, като пътуващите ще преминават директно през него, преди да стигнат до полетния си изход. Другият магазин с площ 170 кв.м е предназначен за пристигащите пътници. Той ще бъде duty-paid. Плановете са търговските площи да функционират от 2023 г.

Създаването на т.нар. food court с ресторанти, кафенета, тераса и зона за пушене трябва да започне в началото на 2023 г., като в момента има предложения от 7 компании, от които 3-4 били международни. Бизнес салоните ще бъдат разположени на горното ниво с гледки.

Предвиждат се и три нови ръкава за отвеждане към самолетите. Не на последно място трябва да се случи и разделянето на потоците на заминаващи и пристигащи. По думите на Кабайеро проектите трябва да приключат в средата на 2024 г., ако и всички разрешителни се движат в срок.

Останалите терминали

Според подписания с държавата договор концесионерът трябва да пусне в експлоатация новия Терминал 3 до края на десетата година от концесията. Това е т.нар. фаза 2, или най-рано на петата година от концесията ще започне подготовката на строителството на Терминал 3. Той ще бъде интегриран с Терминал 2.

Колкото до стария Терминал 1, плановете са той да бъде запазен заради историческата му стойност и да обслужва бизнес авиация и VIP. Първоначалните намерения бяха Терминал 1 да бъде разрушен, а на негово място да се появи карго терминал.

В един по-широк план надеждите на летищния оператор са и за привличане на нови инвестиции в зоната - за ремонтни дейности и карго.

100 дестинации, 5 звезди и 0 емисии

Съществена задача пред концесионера, ако иска всички тези инвестиции да имат някакъв бизнес смисъл, е да се увеличат пътникопотокът и въздушната свързаност на града. Според Хесус Кабайеро потенциалът на аерогарата е да се открият 100 нови дестинации, като това заключение е на база big data анализ, показващ колко търсена е София като дестинация за посещение. Увеличаването на свързаността може да се случва по няколко начина. Глобално - като идеята е през големите европейски хъбове от София да може да стига с едно прекачване до основните летища по света. Point to point - или развиването на директните полети на по-късни разстояния. И посредством туроператорите, предлагащи чартърни полети в различните сезони от годината.

По отношение на емисиите целта е те да спаднат с 28% до 2026 г. Десет години по-късно да са на нула с помощта на компенсаторно изкупуване в рамките на 15%, а през 2050 г. да са на нула без компенсаторно изкупуване. Последната новост е логото на летището.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • + 3

    Наистина ли никой от ГЕРБ/ДПС няма да носи съдебна отговорност затова, че подариха софийското летище на единствения кандидат без никакъв опит в тази сфера и с намерение за най-малко инвестиции в летището (в сравнение с останалите кандидати)?!? Да не говорим, че никой не знае кои са реалните собственици зад този съмнителен инвестиционен фонд и защо след като той спечели конкурса с най-лошата оферта, му бяха опростени да НЕ плаща на българската държава дължимите такси за концесията за първите 10 години от концесията. Просто си е чист криминален случай откъдето и да го погледнеш.

    Нередност?
Нов коментар