🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пътниците на летище София все още не могат да догонят нивата от 2019 г.

През тази година на столичното летище трябва да започнат големи реконструкции

Изп. директор на летището Хесус Кабайеро очаква трафикът на летище София да се възстанови по-бързо от този в Европа
Изп. директор на летището Хесус Кабайеро очаква трафикът на летище София да се възстанови по-бързо от този в Европа
Изп. директор на летището Хесус Кабайеро очаква трафикът на летище София да се възстанови по-бързо от този в Европа    ©  Надежда Чипева
Изп. директор на летището Хесус Кабайеро очаква трафикът на летище София да се възстанови по-бързо от този в Европа    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Летище София е обслужило 6 003 653 пътници през 2022 г., съобщиха от компанията концесионер на аерогарата "СОФ Кънект". От дружеството отчитат значителен ръст спрямо миналата година, но с над 1 млн. пътници по-малко в сравнение с 2019 г.

"Европа очаква възстановяване на пътническия трафик на нивата от преди пандемията едва през 2025 г. Вярваме, че в София можем да се справим по-добре, като вече имаме гарантирани 1 млн. нови седалки за 2023 г. благодарение на активната работа с авиокомпаниите", коментира по темата изпълнителният директор на летището Хесус Кабайеро.

Това е и първата цяла година под ръководството на частната компания "СОФ Кънект", която влезе във владение през пролетта на 2021 г. В нея участие имат фонда Meridiam с 99% и австрийската Strabag с 1%. Летищният оператор, с чийто опит беше спечелена концесионната процедура, е летище Мюнхен, но то не участва като собственик в обединението. Заради ковид срива в пътуванията концесионерът получи дълга десет годишна ваканция от плащане на такси към държавата.

През 2023 и 2024 г. летището ще се превърне в строителна площадка, като целта е да се удвои капацитетът му и да се подобри преживяването на пътниците, преминаващи през летището. В момента "СОФ кънект" събира оферти за проектиране на реконструкцията на терминал 2.

По какво работи летището

Срокът за събиране на оферти за разширението на новия терминал беше 23 декември. Целта е капацитетът на Терминал 2 да се повиши, така че полетите от Терминал 1 изцяло да бъдат прехвърлени там, както и да има възможност за още полети. Терминал 1 пък ще бъде използван за ВИП и бизнес авиация. Според подписания с държавата договор концесионерът трябва да пусне в експлоатация и нов Терминал 3 до края на десетата година от концесията.

Първите малки промени вече са видими, след добилите най-голяма популярност дивани, трябва напълно да се обособи т.нар. food court с ресторанти, кафенета, тераса и зона за пушене. През пролетта на 2022 г. летището сключи договор с швейцарската Dufry за дейността в търговските зони за период осем години и половина след международна тръжна процедура и ще управлява общо тринадесет магазина - 11 от които duty-free и два duty-paid. Почистването беше поверено през март 2022 г. на германската Dr. Sasse, като договорът е за три години с възможност за удължаване с 1 плюс 1 година.

В края на миналата година летището сключи договор за строителство на 3 временни и 1 постоянен открити паркинги с "Главболгарстрой". Стойността на поръчката е малко над 5 млн. лв. Откритите паркинги ще са с капацитет от 100 до 500 места и част от тях ще покрият потребностите на пътниците, докато тече ремонт на покрития паркинг на Терминал 2, който е в лошо състояние от години.

За дигиталното си развитие летището е отделило бюджет от около 10 млн. лв. В следващите две години се очаква да се случи и инвестицията във фотоволтаичен парк от 20 MW (по експертни оценки около 26 млн. лева инвестиция). Целите на концесионера на летище София са той да покрива 100% от нуждите си от електроенергия. Това включва не само нуждите на концесионера, но и на всички партньори, които работят в зоната на летището.

Летище София обяви и тръжна процедура с предмет "Система за планиране на ресурсите на компанията" (ERP). На първия етап се очаква заявяване на интерес от български и международни IT компании, като срокът за това бе 2 декември 2022 г. Новата ERP система е важна част от дигиталната трансформация на все още ръчни процеси на летището.

Полетите на София

За изминалата 2022 г. пътувалите по международни редовни линии през 2022 г. са били 5.4 млн., което е със 17% по-малко в сравнение с 2019 г. До морските градове са летели само 232.2 хил., което е спад с 18%. Самолетодвиженията през 2022 г. са с 12% по-малко в сравненение от преди Covid, или общо 53 722. Спад от над 14% се наблюдава и при обслужените карго и поща, които за изминалата година са 20 529 тона.

Топ дестинациите за изминалата година са Лондон, закъдето са пътували над 400 хил. души, Франкфурт - над 140 хил. и Виена с приблизително същия брой пътници. Чартърните пътници за периода бележат ръст от над 15% и са общо 250.5 хил.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • + 2

    Хесусе, за същия период от концесията, основният регионален конкурент на софийското летище, това в Белград, вече имаше цял, чисто нов, модерен терминал. А вече почти две години, новият пишман концесионер на Летище София, още не може да се огранизира кой да изчисти кенефите. Ако не ми вярваш, влез в някой нужник на софийското летище, и ако намериш сапун или работеща чешмичка, се считай за късметлия. Това, разбира се, е концесионер, избран от ГЕРБ.

    Нередност?
  • 2
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba
    • + 1

    АМИ при всяко вдигане на цените посетителите... намаляват :) Що да идват в София, като Истамбул е на един хвърлей разстояние?..

    Нередност?
Нов коментар