🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Най-скъпите коли се продават бързо

Rolls-Royce и Ferrari работят на пълни обороти

Продажбите на скъпи коли се увеличават, а недостигът им вдига цените още повече
Продажбите на скъпи коли се увеличават, а недостигът им вдига цените още повече
Продажбите на скъпи коли се увеличават, а недостигът им вдига цените още повече    ©  Pixabay.com
Продажбите на скъпи коли се увеличават, а недостигът им вдига цените още повече    ©  Pixabay.com
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Скъпите автомобили са впечатляващи на снимки и на пътя. За производителите им те също често оставят добро впечатление в отчета за приходите. Глобалните продажби на автомобили през 2022 г. - около 79 млн. броя, са под нивото отпреди десетилетие. И все пак търсенето на по-елегантни автомобили, струващи над 100 хил. евро, е нараснало с около 6.5% годишно през същия период според инвестиционната компания Bernstein.

Миналата година скокът беше особено ясно изразен при най-ексклузивните марки. Въпреки че през 2022 г. са продадени 1.3% по-малко автомобили в сравнение с предходната година според консултантите от S&P Global, на 9 януари Rolls-Royce заяви, че е продала 8% повече от най-скъпите си автомобили през миналата година. Ferrari, италианският производител на играчки за богаташи (чийто най-голям акционер, Exor, също притежава част от компанията - майка на The Economist), може да се справи дори по-добре. Между януари и септември Ferrari е продала 20% повече автомобили, отколкото през същия период през предходната година.

Доминация

Двойката доминира в малка, но печеливша ниша. Rolls Royce, собственост на германската BMW, е продала повече от 6000 коли миналата година - рекордно число за компанията. През 2021 г. тя достави повече от половината автомобили в света, струващи над 250 хил. евро, съобщава Bernstein. Делът на Ferrari е повече от една трета. На Lamborghini, италианската фирма за спортни автомобили, собственост на Volkswagen, се пада по-голямата част от останалите продажби. Двете италиански марки се развиват силно в категорията от 150 хил. до 250 хил. евро, която е доминирана от Porsche (която се отдели от VW миналата година, за да стане един от най-скъпите производители на автомобили в света). На 10 януари Bentley, притежавана от VW компания в (малко) по-малко показен сегмент, заяви, че е продала повече от 15 хил. автомобила за първи път през 2022 г., с 4% повече в сравнение с 2021 г.

Rolls-Royce не "цапа ръцете" си с такива пролетарски возила. Елементи по поръчка - екстравагантно боядисване, интериор от кожа и дърво, подходящи кутии за шампанско - издигнаха средната продажна цена на един Roller над 500 хил. евро. Всяка продажба генерира огромни печалби. Вярна на дискретността, ценена от своите клиенти, фирмата няма да каже каква е печалбата; може да е по-висока от тази на Ferrari, която може да се похвали с висок оперативен марж от около 25%. Дори 15-те процента на Porsche, да не говорим за около 10% за всички останали производители на премиум автомобили, изглеждат слаби при сравнение.

Електрическа ориентация

Пазарната капитализация на Ferrari от 43 млрд. долара я прави 11-ата най-скъпа регистрирана автомобилна компания в света. По отношение на пазарната стойност на продадена кола тя е с мили пред другите. Rolls също би била такава, ако беше независима компания. И двете умело маневрират на пазара на луксозни стоки, поддържайки предлагането под контрол и цените високи.

Сега и двете компании трябва да се ориентират в напредващата електрификация на индустрията. Това поставя различни предизвикателства пред всяка от тях. Дори обикновените електромобили са светкавично бързи, с което притъпяват част от привлекателността на Ferrari и предлагат гладко и безшумно возене, което доскоро отличаваше двигателите на Rolls в бензиновата ера. За Rolls, която ще започне да доставя първия си електрически автомобил, Spectre, в края на 2023 г., тихите електрически двигатели са запазена марка на компанията. Ferrari, чийто гърлен рев е част от атракцията, е изправен пред по-деликатна задача. Инженерите на компанията несъмнено работят усилено, за да гарантират, че дебютният й пълен електрически автомобил, очакван до 2025 г., все пак ще се справя като състезателна кола въпреки тежката батерия.

2023, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар