🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Нови доставчици на части се конкурират на пазара на електроавтомобили

Много автомобилни компании разработват платформите си за сглобяване така, че да ги използват по едно десетилетие.
Много автомобилни компании разработват платформите си за сглобяване така, че да ги използват по едно десетилетие.
Много автомобилни компании разработват платформите си за сглобяване така, че да ги използват по едно десетилетие.    ©  Reuters
Много автомобилни компании разработват платформите си за сглобяване така, че да ги използват по едно десетилетие.    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Новата генерация елекромобили се очаква да стъпи на пазара през 2025 г. и много от големите производители се нуждаят от помощ.
  • Производителите на автомобили, които правят по-масови модели, предпочитат сами да разработват частите, за да държат патентите за тях.
  • Традиционните доставчици като Bosch и Continental също са започнали да инвестират в електромобили и други нови технологии.

В автомобилната индустрия досега са вложени 1.2 трлн. долара за разработване на електрически автомобили, което отварвя превъзходна възможност за доставчици да си осигурят договори за снабдяване на големи автомобилни компании с батерии, инвентори и други части за електромобилите. Стартъпи, които са специализирани в производството на батерии и покрития, които защитават частите на EV, и доставчици с традиционен фокус Формула 1 започват да търсят договори с компании за електрически автомобили, пише в анализ Reuters.

Много автомобилни компании разработват платформите си за сглобяване така, че да ги използват по едно десетилетие, за да може най-произвежданите им модели да носят голяма печалба.

Възможности

Новата генерация елекромобили се очаква да стъпи на пазара през 2025 г. и много от големите производители се нуждаят от помощ, което дава изключително добър шанс за доставчиците на части.

"Върнали сме се във времето на Хенри Форд, когато всеки пита как трябва да направиш тези неща, така че да работят?," казва Ник Фрай, изпълнителен директор на инженерния сектор на Формула 1 и технологичната компания McLaren Applied. "Това е огромна възможност за компании като нас," добавя той.

През 2021 г. McLaren Applied беше купена от Greybull Capital. Тя изработва ефикасен инвертор за електромобили, който много прилича по начина си на работа на тези, използвани в болидите на Формула 1. Този инвертор помага за контролирането на потока на енергия от и към батерията, която задвижва автомобила.

IPG5 инверторите са изработени от силиконов карбид и тежат само 5.5 кг и могат да удължат възможния пробег на автомобила, с едно зареждане, със 7%. Фрай споделя, че McLaren Applied, заедно с 20 производителя на коли, очакват инверторът да стане част от луксозните електромобили през януари 2025 г.

Производителите на автомобили, които правят по-масови модели, предпочитат сами да разработват частите, за да държат патентите за тях. След години на недостиг на части поради пандемията, компаниите са предпазливи към зависимост от доставчиците на авточасти. "Ние не можем да си позволим да бъдем зависими от компании от трети страни да правят тези инвестиции за нас," казва Тим Слатър, изпълнителен директор на Ford в Англия.

Традиционните доставчици като Bosch и Continental също са започнали да инвестират в електромобили и други нови технологии, за да са в час с бързо променящата се индустрия.

По-малки компании също имат възможности за инвестиции. Хърватският производител на елекрически хиперколи Rimac, който е наполовина собственост на Porsche, заяви, че ще започне да снабдява германска марка автомобили с батерии, които Rimac използват в своите автомобили. "Ние трябва да бъдем 20%, 30% по-добри от тях, и чак след това те искат да работят с нас", споделя изпълнителният директор на хърватската компания Мат Римак.

Няма време за губене

Някои доставчици като американската компания Actnano вече имат изградени отношения с пионера в сектора - Tesla. Actnano наскоро разработи покритие, което предпазва частите от кондензация. Техният бизнес се разви в сферата на усъвършенствани системи за подпомагане на водача, осигурявайки им партньорство с Volvo, Ford, BMW и Porsche.

Базираният в Калифорния стартъп CelLink разработи изцяло автоматизиран, плосък и лесен за инсталиране "гъвкав сноп", вместо кабелен сноп за групиране и насочване на кабели в превозно средство. Изпълнителният директор Кевин Коуклей не посочи клиентите, но каза, че кабелите на CelLink са били инсталирани в около 1 млн. електромобила, а само Tesla има такъв мащаб на производство.

Коаклей добави, че CelLink работят с американски и европейски производители на коли за избратотването на кабелната система за батерията на електрическите коли. Други доставчици се фокусират върху производители с малък обем на дейност - например британският стартъп Ionetic разработва батерии, които ще са твърде скъпи за по-малки компании да правят сами.

"За момента струва много скъпо да се премине изцяло към елекромобили, затова може да се види как някои производители на коли забавят процеса", казва изпънителният директор Джеймс Ийтън.

От 1971 г. Swindon Powertrain е изработила много мощни двигатели, но отскоро компанията разработва и батерии, електрически оси и работи с около 20 клиенти, включително производители на автомобили и производител на електрически самолети с вертикално излитане и кацане.

"Осъзнах че ако не започнем да еволюираме в посоката на електрическите коли, ще работим за някой музей," заяви главният директор на Swindon Powertrains, Рафаел Кайли.

Но времето може и да свърши. Мат Римак сподели, че през последните три години много производители на коли са бързали да пуснат своите електромобили и до някаква степен имат изградени стратегии. "За тези които не са започнали да правят проекти за електромобили, не знам още колко време този прозорец ще бъде отворен".