🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Музикален доход: формирането на новия инвестиционен сектор

За инвеститорите се очертават все повече опции за достъп до музикалната индустрия чрез борсите

Слушалки върху лаптоп. Меломаните слушат все повече музика според доклад на Световната фонографска агенция.
Слушалки върху лаптоп. Меломаните слушат все повече музика според доклад на Световната фонографска агенция.    ©  Shutterstock
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Традиционните медийни компании като Warner и Vivendi отделиха музикалните си бизнеси
  • Spotify, Apple и Google продължават да завземат дял от бизнеса на музикалните компании
  • За инвеститорите се очертават все повече опции за достъп до сектора чрез борсите

"Нашата индустрия навлиза в нова фаза, в която всеки ще трябва да избира страна", споделя пред Billboard Лучиан Грейндж, изпълнителен директор на Universal Music Group. Лидерът на компанията, която през септември 2021 г. се отдели от Vivendi и се листна на борсата в Амстердам, е на мнение, че потребителите ще трябва да решат дали са на страната на артистите или на страната на финтеха. Това, което има предвид Грейндж под финтех, е навлизането на стрийминг услугите като Spotify, Apple Music, Tidal и много други, което според него води до музика с "по-ниско качество", което намалява приходите на изпълнителите.

"Тъй като музикалният вкус на хората става все по-персонализиран, виждате да се случват две неща", отвръща Даниел Ек, основател на Spotify, след публикуването на годишния отчет на компанията на 31 януари. Според Ек, от една страна, потребителите слушат или "следят" все повече изпълнители, а от друга - слушат повече регионални артисти: "Така че например, ако погледнем много от географските области сега, като вземем Франция за пример, виждаме много френска музика, която всъщност е много успешна в Полша", казва изпълнителният директор.

Музикалната война

Откакто Стив Джобс представи iPod-а през 2001 г., бизнесът с музика не спира да се трансформира. Дигиталните продажби отдавна задминаха традиционните канали като дискове, касети и винили, което доведе до намаляване на приходите на традиционните медийни компании, чийто бизнес модел е да подписват и да продуцират артисти. С навлизането на стрийминг услугите трансформацията се ускори. Основаната през 2006 г. от Даниел Ек в Стокхолм Spotify се превърна в публична през 2018 г., листвайки се на борсата в Ню Йорк и в края на февруари е с капитализация от над 24 млрд. долара. Годишните приходи за 2022 г. на компанията достигат 11.7 млрд. евро, но Spotify все още работи на загуба, което отчасти обяснява защо от 2018 г. насам акциите са с 15% надолу.

От друга страна, традиционните компании в бизнеса все още се радват на добри печалби. Universal Music Group, която е с капитализация от над 40 млрд. евро и притежава една трета дял от глобалния музикален пазар, все още е по-голяма от Spotify. Дружеството, което държи правата за разпространение на музиката от изпълнители като Тейлър Суифт, Дрейк, Кендрик Ламар, U2 и други, ще обяви годишния си финансов резултат на 2 март (ден след затварянето на броя на "Капитал"). Резултатите за първите девет месеца от 2022 г. обаче показват, че приходите са над 7.3 млрд. евро, докато печалбата преди таксите и данъците (EBITDA) e 1.5 млрд. евро. И двете нарастват с над 20% в сравнение с предходната година.

Warner също листна бизнеса си с музика на борсата: Warner Music, която също разполага с арсенал от артисти като: Ед Шийрън, Coldplay, Red Hot Chili Peppers и други, се появи на борсата NASDAQ през 2020 г. На 9 февруари Warner обяви, че годишните приходи на компанията възлизат на около 5.9 млрд. долара за 2022 г., което е ръст с около 12% в сравнение с предходната година, като нетната печалба от около 0.5 млрд.

От другата страна на монетата стоят гигантите в технологичния сектор: Apple и Alphabet, компанията майка зад Google. Двете компании с обща капитализация от над 3.5 трлн. долара също развиват бизнес с музика, който е предимно свързан със стрийминг. Сундар Пичай, изпълнителен директор на Alphabet, обяви, че абонатите на Youtube Music и Premuim вече надхвърлят 80 млн. души. Kомпанията обаче не посочва приходите от стрийминг в отчета си, като го комбинира с други потоци в категория "други". Apple е още по-дискретна относно музикалния си бизнес. "Музикалният бизнес се представи много силно", заяви пред инвеститорите Лука Маестри, финансов директор на Apple след последния отчет на компанията, визирайки нарастващите приходи от услуги, които само за последните три месеца (до декември 2022 г.) достигат 20 млрд. долара.

Колкото до Spotify, която обяви в края на януари, че има 200 млн. платени потребители и над 400 млн. общо, може да се причисли към технологичния сектор или традиционният модел остава под въпрос.

Изборът на инвеститорите

Инвеститорите също, изглежда, ще трябва да изберат страна в задаващата се борба за пазарен дял от музикалния сектор. Възходът на технологичните платформи разрушава модела на традиционната музикална индустрия, но също така създава нови инвестиционни възможности в процеса. С повече хора, които слушат музика повече от всякога, инвеститорите започват да забелязват потенциала на този нововъзникващ сектор.

Освен Universal и Warner Music очакванията са и Sony Music Entertainment да се появи на пазара в бъдеще. Целта на компаниите майки да отделят бизнесите си в самостоятелни компании, посветени единствено на музиката, цели да позволи на музикалното подразделение да се съсредоточи върху растежа и иновациите, без да бъде ограничавано от другите бизнес интереси. Разделяйки своя музикален бизнес, компаниите могат да създадат по-фокусирани и рационализирани канали, с потенциала да привлекат повече инвестиции и да стимулират по-голяма стойност за акционерите.

Като цяло музикалната индустрия се развива бързо и компаниите търсят начини да се позиционират за дългосрочен успех. В резултат на това инвеститорите се интересуват все повече от потенциала на музикалната индустрия като нова тема за инвестиране и стартирането на новия ETF, проследяващ индустрията, е свидетелство за този нарастващ интерес.

Музикални инвестиции

Tidal ETF Trust, компания за търговия с активи, е подала документи към Комисията по ценните книжа и борсите в САЩ за нов борсово търгуван фонд, фокусиран върху музикалната индустрия, според Bloomberg. През второто тримесечие на 2023 г. се очаква да се появи Clouty Tune ETF, пасивен фонд, който ще предлага експозиция към глобално портфолио от компании, занимаващи се с музика, медии и развлечения.

Към момента публичните фондове, които предлагат достъп до музикалния сектор, са сравнително малко и прекалено специализирани. Един пример е Korean Entertainment ETF, който инвестира в корейска поп музика. "Наистина няма чист начин да се инвестира в музикалната индустрия, така че това е доста уникален фонд", казва Атанасиос Псарофагис, анализатор на Bloomberg. И все пак, "това е твърде нишово за институциите. Когато гледат тематиката, те разглеждат (активи) от по-високо ниво (качество), като технологии или иновации."

Повече музика

Според доклад на Международната федерация на фонографската индустрия (IFPI) през 2022 г. средно човек слуша около 20.1 часа музика седмично, над два час повече на седмица в сравнение с 2021 г. Около 24% от потока е през аудиострийминг (Spotify, iTunes), а 19% е чрез видео (Youtube). Доказателствата за ползите от слушането на музика, като справяне със стреса например, са много, което обяснява нарастващия интерес както от инвеститорите, така и от потребители. Очертаващият се сблъсък между компаниите в сектора обаче може да доведе до резултат, подобен на този с Netflix. Все повече самостоятелни стрийминг платформи със собствен каталог от музика. Изглежда наистина всеки ще трябва да избира страна.

Все още няма коментари
Нов коментар