Голямата пекарна на "Фикосота": 30 млн. евро в нов завод за брускети в Шумен

Планът е фабриката да заработи през 2025 г. и годишните продажби на Bruschette Maretti да достигнат 400 млн. лв.

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • "Фикосота фууд" на братята Красен и Жечко Кюркчиеви инвестира в Шумен 30 млн. евро в нов завод за брускети.
  • Годишната производителност ще е 414 млн. пакета, което значи оборот от 400 млн. лв.
  • Пекарната ще заработи в началото на 2025 г., амбицията е за световен бранд.

Братята Жечко и Красен Кюркчиеви управляват производствен бизнес с годишни приходи почти 600 млн. лв. Всеки от тях си има фокус - Жечко Кюркчиев развива уредите "Теси", а Красен Кюркчиев - храните и битовата химия на "Фикосота". Приликата е, че регулярно всяко от двете направления на групата се разширява с нова фабрика. След като "Теси" през юни обяви пореден завод (50 млн. лв. в предприятие за термодинамични бойлери), сега Красен Кюркчиев съобщи за "Капитал" за строителство на ново предприятие за 30 млн. евро. Пак в Шумен.

Новата мощност ще е за Bruschette Maretti ("Брускети Марети"). В резултат двадесет години след старта на производството на продукта - през 2025 - в града ще заработи нов завод за брускети на "Фикосота фууд" - собственост на Кюркчиеви. Инвестицията идва, след като само преди две години компанията построи специална фабрика и за вафлите My Motto.

Брускетите на фирмата явно са хит на външните пазари - по информация от "Фикосота" тази година продажбите им ще достигнат 100 млн. лв., а след натоварването на бъдещия завод годишният оборот от продукта ще е цели 400 млн. лв.

"В момента произвеждаме 1500 тона месечно Bruschette Maretti. С новата фабрика ще имаме капацитет за общо 4000 тона на месец, или близо 700 млн. пакетчета годишно", коментира за "Капитал" Красен Кюркчиев, създател и съсобственик на групата "Фикосота", част от която е "Фикосота фууд".

Високо, високо

Изборът на Шумен не е случаен. "Всички наши производствени бази са в Шумен. Имаме добре развита инфраструктура, градът е също добре развит по отношение на производствени предприятия и подпомагащи дейността компании като логистика, индустриален сервиз и т.н. Градската администрация също подхожда с разбиране и улеснява, доколкото може, развитието на нови производствени предприятия", уточни за "Капитал" Красен Кюркчиев.

Върху близо 15 000 квадратни метра РЗП ще бъдат разположени производствени площи, логистичен център за готови продукти, склад за суровини и материали и административна част.

В компанията наричат бъдещия завод "Пекарна за брускети" или "Голямата пекарна". "Това е така, защото целият процес по приготвянето е като в занаятчийска пекарна - от приемането на суровини и материали като брашното, през изпичането на багетата, последващо овкусяване и опаковането на брускетите до автоматичното им складиране в логистичната база. За да си представите мащаба - само за доставката на тавите за франзелите са нужни цели 16 контейнера", коментира за "Капитал" Красен Кюркчиев.

Новата сграда ще се казва L'Alto (от италиански "Високото") заради височината й - 25 метра. Тя ще е най-високата производствена сграда на "Фикосота" досега, уточни инвеститорът.

Триетажната L'Alto ще приюти производствени и технически помещения, склад за суровини и материали и силозно стопанство за съхранение на брашно и мазнина. Производствените мощности ще бъдат инсталирани на първите два етажа с обща квадратура 6650 кв. метра. Логистичната част ще е на над 2000 кв. метра площ и ще съхранява 5200 палета. Складът за суровини и материали е на третия етаж върху 3325 кв. метра и ще разполага с 1700 палетоместа. В силозното стопанство ще се съхраняват над 125 тона брашно и 90 тона течни суровини.

Предвижда се новият завод да работи на непрекъснат цикъл 24/7. Очакваната дневна производителност е 84 тона готова продукция, или 1.2 млн. пакета Bruschette Maretti (550 палета). Годишната производителност е 29 000 тона готов продукт, или 414 млн. пакета, които изискват 192 хил. палета, съобщават от компанията.

Историята

Историята на Bruschette Maretti започва през 2005 в "Итал фууд индъстри" (по-късно "Итал фууд" и "Фикосота фууд") в Шумен. Първоначалните акционери във фирмата са братята Мартин и Красен Каменски (с по 25%) и "Фикосота синтез" (по-късно "Фикосота") на братята Красен и Жечко Кюркчиеви с 50% дял. В началото на 2012 г. "Фикосота синтез" стана едноличен собственик на фирмата за брускети, след като изкупи акциите на братята Каменски, които по-късно създадоха компаниите "Ню бейкъри" и "Дъ Бейкърс".

През 2021 г. Върховният административен съд оправда "Фикосота фууд" по две обединени дела, заведени от "Дъ Бейкърс" в КЗК. Спорът беше около "Брускети Марети" и се отнасяше за наличие или не на увреждане на репутацията на конкурент и заблуждаваща реклама. Част от решението бе по обвинението на "Дъ Бейкърс" за "италианско внушение" на реклама на Bruschette Maretti, което според конкурента е заблуждаваща реклама.

ВАС прие, че дружеството е наело италиански консултант, използва италиански машини, рецепти и суровини, поради което слоганът на фирмената страница във фейсбук Teste of Italy ("Вкус от Италия") не е заблуждаваща реклама, след като производителят е постигнал италиански вкус на брускетите. Рекламата - обект на делото, завършва с надпис на български език, в който ясно се посочва дружеството производител. Върху опаковката на продукта също е посочен производителят и произходът от България. Затова според ВАС не е налице заблуждаваща потребителя реклама.

Като в пекарна, но автоматизирана

Новият завод на "Фикосота фууд" ще произвежда само Bruschette Maretti. "Целият производствен процес повтаря реалното приготвяне на брускетите в автентичната пекарна, но ще бъде максимално технологичен и автоматизиран - от съхранението и дозирането на суровините за тестото, през подготовката на самото тесто, формоването на франзелите, поставянето им в подходящи съдове и преминаването им през ферментационна камера, изпичане в специална тунелна пещ и последващ трансфер и престой в кондиционна камера. Готовите франзели се отправят за нарязване на слайсове с определена дебелина, които гарантират равномерност на изпичането на отделните брускетки, хрупкавост и овкусяването", коментира за "Капитал" Красен Кюркчиев.

"Предизвикателна цел пред нас бе да намерим начин да автоматизираме занаятчийския процес при производството на брускети, без да го индустриализираме. Тоест да увеличим мащаба, запазвайки автентичния метод за приготвяне с натурални съставки от доказан произход и уникална форма на франзелите и брускетите", обобщава Кюркчиев.

Оборудването е проектирано и разработено съвместно от екип на "Фикосота фууд" и световни производители в сектора от Италия и Франция, като е съобразно със спецификата на технологията за производство на Bruschette Maretti.

Машините и съоръженията са с най-висок клас енергийна ефективност. Отпадъкът е сведен до минимум, предвидено е разделно събиране и предаване на отпадъците за рециклиране. Автоматичното дозиране на суровините за подготовка на тестото дава възможност за използването на насипни суровини в големи разфасовки, което от своя страна води до по-малки количества генериран опаковъчен отпадък.

Сградата ще бъде оборудвана и с фотоволтаична система. Новата пекарна ще бъде сертифицирана по международните стандарти за качество и безопасност IFS и BRC, посочват от дружеството.

Проектът е със завършена идейна фаза и се работи по техническата част. Архитектурното студио е ZOOM Studio. Предстои избор на главен изпълнител. "Целта ни е да започнем ефективни строителни дейности на площадката през октомври тази година. "Голямата пекарна" трябва да е завършена и да заработи напълно в началото на 2025", заяви за "Капитал" Красен Кюркчиев.

С откриването на завода ще бъдат отворени нови работни позиции за складови служители, оператори на високотехнологично оборудване, настройчици, техници, инженери по автоматизация, мениджъри на производство, контрол на качеството и др. Общо около 150 души.

"Тази година продажбите на брускети ще достигнат до 100 млн. лева. Предстои да инсталираме допълнителни мощности през ноември, така че очакваме през 2024 г. продажбите да са за около 130 - 140 млн. През 2025, след пускането на новата "Голяма пекарна", капацитетът ни ще бъде за около 400 млн. лв. годишно. Очаква се такива продажби да достигнем през 2026-2027 г.", обобщи за "Капитал" Красен Кюркчиев.

Продукт за износ

Над 90% от продажбите на Bruschette Maretti са извън България. "Нашата амбиция е това да е първият български бранд, който да стане глобален - тоест да има съществени позиции в категорията си в много държави по света. Това не е само мечта, тъй като Bruschette Maretti вече се продава в над 70 страни на всички континенти и е най-големият бранд за брускети в света. През годините марката рекламира по телевизиите в над 20 държави, включително в далечни дестинации като Уругвай и Нова Зеландия, а в последните години е много активна и в дигиталното пространство с кампании в редица страни, сред които Германия и Полша", обобщи Кюркчиев.

"Фикосота фууд" отчита около 50% ръст на продажбите на Bruschette Maretti през миналата и през тази година. Пазар номер 1 за марката е Германия. "Тази година продажбите там растат над 3 пъти и марката вече присъства в повечето основни вериги супермаркети. Очакванията са този ръст да се задържи и в следващите години в резултат и на още по-силните маркетинговите кампании, които планираме. Много добре на всички пазари се приема и посланието на бранда "Двете страни на вкуса, и двете добри", което означава, че подобно на ръчно приготвените брускети, овкусяването винаги е само от едната страна на продукта", уточни Красен Кюркчиев.

Сред топ 10 на пазарите на марката са САЩ, Великобритания, Полша и Румъния. В последните години брандът неизменно участва на най-големите търговски изложения за бързооборотни стоки в Кьолн, Чикаго и Ню Йорк, а отскоро и в Банкок, Тайланд, посочват от компанията.

Пазар за над 300 млн. лева

Пазарът на солени снаксове в България расте и се оценява на над 300 млн. лева и близо 230 милиона пакетчета годишно. Делът на хлебните снакове, в които влизат и Bruschette Maretti, е около 11-12% от цялата категория. Продажбите на хлебни снакове скачат с една трета годишно в стойност и темпът на ръст е по-висок, отколкото на цялата категория. Двата бранда лидери в категорията с близки пазарни дялове са Bruschette Maretti и "Бейк ролс". В канал "Супермаркети" убедителен лидер е Bruschette Maretti". "Фикосота фууд" има и друг бранд в същата категория - "Кубети", насочен към детския таргет", уточнява Красен Кюркчиев, като цитира данни на Nielsen от май тази година.

Отчетлив тренд в категорията е стремежът към по-изчистени продукти. "За приготвянето на Bruschette Maretti не се използват палмова мазнина, пържене или изкуствени оцветители, процесът включва двойно изпичане", посочва Кюркчиев. Друга тенденция е нарастващият дял на брускети в по-големи разфасовки.
5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 3
    abdulhazred avatar :-|
    abdulhazred
    • + 4

    Защо триете коментари?

    Нередност?
  • 4
    ilinden avatar :-?
    Peacock
    • - 1
    • + 2

    Разбира се че тук има МНОГО заблуждаваща реклама и послания!
    ИТАЛ ФУУДС - фирма в България!
    Брускети Марети - Италианско име!
    - Добър продукт и силен бранд, и вероятно щом никой от Италия не ги е подгонил законно ЗАБЛУЖДАВАЩ!

    Нередност?
  • 5
    ilinden avatar :-P
    Peacock
    • + 2

    Семки Хулиган, но производител - "Ню бейкъри" и "Дъ Бейкърс".
    Тук изобщо НЯМА ЗАБЛУЖДАВАЩА реклама

    Нередност?
Нов коментар