🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Умният растеж на "Елджой"

Производителят на смарт е-колелета Econic One разширява пазарите си със свежа инвестиция от 6 млн. евро

Велосипедите на компанията попадат в средния клас с цени от 2000 до 3500 евро
Велосипедите на компанията попадат в средния клас с цени от 2000 до 3500 евро
Велосипедите на компанията попадат в средния клас с цени от 2000 до 3500 евро    ©  ''Елджой''
Велосипедите на компанията попадат в средния клас с цени от 2000 до 3500 евро    ©  ''Елджой''
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Производителят на смарт е-колелетата Econic One набра 6 млн. евро капитал, с който да разшири пазарното си присъствие.
  • Варненската компания залага на новаторски технологични решения и стандартни компоненти от много доставчици.
  • След трикратен ръст на продажбите през 2021 г. тази година дружеството планира да повтори постижението си.

Варненската "Елджой", която произвежда електрическите смарт велосипеди Econic One, изглежда, привлича инвеститорите в кризисни времена. След като преди две години в разгара на пандемията група фондове и бизнес ангели вложиха 630 хил. евро, сега на фона на очаквана рецесия дружеството успя да привлече нови 6 млн. евро от настоящи и нови акционери. Това ще даде допълнително ускорение на създадената през 2015 г. компания - със средствата тя ще развие умната част на продуктите си и ще засили присъствието си на ключови пазари. А прогнозите са силният растеж от последните години да продължи.

Познати инвеститори

Сред инвеститорите, осигурили свежите 6 млн. евро, са различни фондове и бизнес ангели - както настоящи акционери, така и нови. Допълнителни средства в компанията влагат създателят на BGmenu Владимир Давчев, съоснователят на Telerik Светозар Георгиев, фондовете "Витоша венчър партнърс" и "Иновейшън кепитъл" и др. Като нови инвеститори пък влизат Фондът за капиталови инвестиции на Българската банка за развитие, който води рунда с 2.5 млн. евро, Integral, който е с фокус върху компании в по-напреднал етап на развитие в Югоизточна Европа, физическите лица Христо Борисов от Payhawk, Филип Филипов (преди в Skyscanner), двамата основатели на 1ForFit и т.н. Съоснователят на фирмата Галин Бонев остава основен акционер с около 30%.

"Средствата от увеличението ще бъдат използвани изцяло за развойна дейност и увеличаване на пазарното ни присъствие на ключови пазари като Германия, Франция, Англия и САЩ", каза Бонев. Компанията вече има регистрирани дъщерни дружества в Германия и САЩ, а целта е да се развият търговските и маркетинг екипи на място. По думите на Бонев Европа е напълно развит пазар за електрически велосипеди, където компанията ще се фокусира върху това да представя предимствата на смарт технологията си, докато САЩ са на по-ранен етап на развитие. "Това пък ни дава възможност за по-бърз растеж и по-голям пазарен дял", добави той.

Велосипедите на "Елджой" са свързани с интернет, като са оборудвани с вградено IoT устройство, GPS и различни сензори, което позволява на крайния клиент да следи и управлява велосипеда си през приложение на телефона. Това е и посоката, в която компанията последователно инвестира, като в момента търси още програмисти за разширяване на IT екипа си, както и инженери за допълнителни подобрения по електрическата система на Econic One.

Конкурентна комбинация

На пазара има и други производители на умни електрически велосипеди, но по думите на Бонев предимството на "Елджой" е комбинацията между нови технологии и утвърдени решения. "Имаме изградени отношения с големи производители, от които взимаме готови компоненти, докато нашата добавена стойност са батериите, IoT устройството и софтуера", обяснява Бонев. А това, че частите не са проектирани специално за Econic One, прави лесни сервизирането и поддръжката на колелетата.

Компанията има разработени общо 4-5 модела със заден и със среден двигател. "Умишлено не искаме да разширяваме продуктовата гама, нито да влизаме във всеки сегмент за електрическите велосипеди. Това са сложни продукти и всяка модификация изисква поне две години работа, така че да се направи наистина устойчив велосипед", каза Бонев.

"Елджой" има малка производствена база във Варна с капацитет 5 - 10 хил. велосипеда годишно, но тя се използва основно като развоен център за нови модели и тестване на прототипи. Основното производство се възлага на партньори. "Работим с "Макском", които могат да гарантират качеството, което търсим. Така не трябва да мислим за вдигане на капацитет и наемане и обучаване на служители, а можем да се фокусираме върху развойната дейност и налагането на бранда", обясни Бонев.

Пловдивската "Макском" на практика е най-големият производител на велосипеди в България и работи изцяло за други брандове. С бума на пазара последните години бизнесът й расте, разширява се и производството (виж карето).

По думите на Бонев всички на пазара са засегнати от кризите - като се започне с пандемията, която доведе до ограничаване на капацитети и проблеми с транспорта, и се стигне до войната в Украйна, която се отразява на доставките на суровини за производителите на компоненти. "Хубавото при нас е, че сме сравнително малки. Освен това имаме достатъчно алтернативни доставчици, включително и много местни. И тъй като ние сме си брандът, можем да заменяме един компонент с друг и така намаляваме негативния ефект от проблемите с доставките", обясни той.

Електрически и умни

От "Елджой" виждат потенциал за растеж на бизнеса благодарение на комбинация от тенденции. Основната е, че много хора преминават от класически към електрически велосипеди и в Европа те вече са стоки от първа необходимост. "Няма причина един велосипед да не е електрически - технологията вече е достатъчно напреднала, особено в градовете, където има добра инфраструктура, хората използват колелетата основно за придвижване, а не толкова за спорт", коментира Бонев. Друга причина са екологичните изисквания и ограниченията в големите градове в Европа, които карат хората да преминават от автомобили към велосипеди. А тази тенденция се подсилва и от недостига на автомобилни компоненти и нуждата клиентите да чакат дълго за доставка.

По думите на Бонев целият велосипеден пазар в момента расте, като през миналата година се е увеличил с около 10%. "Само в Европа през 2021 г. продажбите нараснаха от 20 млн. на 22 млн. велосипеда, от тях 5 млн. са електрически", каза той. И добави: "Както сега говорим за електрически велосипеди, така до 2-3 години всички електрически ще бъдат и смарт. Това е следващата тенденция, защото няма причина, когато има източник на енергия като батерията, електрическият велосипед да не е свързан с интернет", убеден е Бонев.

По думите на Бонев целият велосипеден пазар в момента расте, като през миналата година се е увеличил с около 10%.

Точната ниша

Растящата инфлация и опасенията за евентуална рецесия се очаква донякъде да охладят пазара на велосипеди, но според Бонев това ще усети в определени сегменти. "Може да се промени малко миксът на велосипеди, които се продават, като най-вероятно високият сегмент - 5-7 хил. евро, ще пострада", каза той. Отлив на клиенти може да се очаква и в най-ниския сегмент, тъй като по думите му хората, които са си купили електрически велосипеди за по 1000 - 1500 евро от Далечния изток, вече са разбрали, че за тази цена не могат да разчитат на качество.

"Елджой" обаче попада в благоприятната ниша на средния клас - цените й са от 2000 до 3500 евро. А прогнозите са именно натам да се насочи търсенето. "В този ценови клас не очаквам спад, дори напротив", казва Бонев. Според него, дори и да има моментно колебание сред потребителите дали покупката на велосипед е оправдана предвид всеобщото поскъпване, то няма да продължи повече от месец-два. "Велосипедът все повече се припознава като основно средство за придвижване. Моят призив към институциите би бил да инвестират повече в създаване на инфраструктура - паркинги за велосипеди и велотрасета, свързани в мрежа. Има и добри примери - градове като Пловдив, Варна и Бургас вече полагат усилия в тази посока", добави той.

Докато българският пазар все още изостава, силното търсене в Европа е причина за бурния ръст на приходите на "Елджой". След като през 2020 г. компанията удвои оборота си до 1.6 млн. лв., през 2021 г. продажбите й се утрояват до над 5 млн. лв. А прогнозите са това темпо да се запази и през 2022 г.

Партньорът "Макском" продължава да расте

Пловдивският производител на велосипеди "Макском" вече е най-голямата компания в сектора и продължава да расте с нови инвестиции. През 2021 г. дружеството, което е собственост на Максим Митков през "Макс Европа", увеличава приходите си с близо 80% до 398.9 млн. лв., като изпреварва досегашния лидер "Крос".

Междувременно в началото на юни компанията сключи договор за кредит за общо 160 млн. евро с Уникредит Булбанк, Банка ДСК и Обединена българска банка. Основната част от заема е за рефинансиране на задължения, но 8.75 млн. евро от сумата е предвидена за капиталови разходи, свързани със строителство. От компанията не уточниха дали в плановете влиза разширение на производствените помещения или на складовете.

Заради силното търсене на пазара през миналата година "Макском" създаде и смесено дружество с най-големия си клиенти - австрийската Pierer, чийто бранд са велосипедите Husqvarna, GAS GAS и Raymon. Компанията "Пиерер&Макском мобилити" в момента изгражда нов завод за електрически колелета край Пловдив, който трябва да заработи през 2024 г. Това ще позволи да се освободи капацитет в съществуващата фабрика за растящите поръчки и от други клиенти.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ......... avatar :-|
    .........
    • + 2

    Интересен пазар е това. Оказва се, че България се превърна в една от европейските сили в производството/асемблиране на велосипеди.

    Приятен пример е и колко интересни транзакции се случват с производителите - споменатия джойнт венчър на Макском например. Само преди 5-6 години друга пловдивска компания от бранша Лидер 96 направи leveraged buyout покрай влизането на един финландски фонд в нея, а буквално преди дни финландците продадоха дела си на друг интересен фонд.

    Рядко родните предприятия привличат такъв последователен интерес и това е някакъв атестат за сектора. В крайна сметка, като Крос, така и Лидер и Макском следват относително сходни бизнес-модели, експортно-ориентирани са, а и всички са успешни компании. Би ми било интересно повече информация от мениджмънта им какви са трудностите и предизвикателствата, с какво държавата може да помогне и с какво не може.

    Иначе другият интригуващ момент е наличието на нов инвеститор сред микса от обичайните заподозрени, които поддържат/дотират стартъпите в България. Бърз преглед на назначените вътре "експерти" не предполага сложната бленда от качества и умения, която е необходима за да можеш да си успешен участник на този труден пазар. Времето ще покаже дали този експеримент може да е успешен. Поне правят първата си инвестиция в сектор, в който имаме традиции.

    Пък да видим, в крайна сметка успехът е трудно нещо, редно е да не забравяме, че балансът между това да правиш добри колела и да се успешен бизнес е труден. Pulse cycles го усетиха по трудния начин - правеха страхотни ендуро колела, но така и не успяха да направят устойчив модел.

    Нередност?
Нов коментар