🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Голямото семейство на "Еконт" - Бъдещето има пратка

Как за 30 години Николай Събев преформатира логистиката на малките пратки

Голямото семейство на "Еконт" - Бъдещето има пратка
Голямото семейство на "Еконт" - Бъдещето има пратка
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Книга на фамилния бизнес

Историята на семейство Събеви е част от петото издание на "Книга на фамилния бизнес в България". Проектът се реализира от EY Bulgaria в партньорство с вестник "Капитал" и е част от глобалната инициатива на EY за фамилните компании и приемствеността между поколенията.

България през 2023 година е толкова различна от тази през 1993. Различна е, защото инициативата и трудолюбието се възнаграждават. Различна е, защото в момента в българската икономика се води сериозно и активно разговорът за "следващото поколение" - разговор, който стъпва върху научените уроци и върху съграденото през последните 30 години.

България обаче е същата, защото в нея има хора като Николай Събев, собственик на куриерската компания "Еконт" и семейството му - трудолюбиви, решителни и щастливи, че могат да докажат пословичното българско трудолюбие от първо лице.

Наследство и наследници

Дискусията за "следващото поколение" не е нова в свободния свят. Там бъдещето се изгражда на базата на малки и средни предприятия, които са често собственост на семеен капитал и които градят развитието си върху силата и качествата на наследниците. Според данни на Федералното обединение на германските бизнес консултанти BDU в Германия около половината бизнеси преминават във второто, а около една трета от бизнесите се прехвърлят и към третото поколение (внуците на основателя). Делтата между поколенията се получава заради липса на план, на стратегия и най-вече заради на реакция на променящите се обстоятелства в обществото и бизнес климата.

В български контекст основателят на "Еконт" Николай Събев е пример за ясна подготовка и осъзнаване на всеки от описаните по-горе рискове. Цялата история на създаването на "Еконт" е последователност от анализ на обстоятелствата и оценка на средата. "Винаги съм мислел, че доброто образование е най-важното, и учех постоянно", започва разказа си той. И продължава: "Първо завърших Военноморско училище с отличен успех, след това - икономика, управление на транспорта - също с отличен успех - и след това всички възможни следдипломни курсове, квалификации. Когато реших да започна бизнеса в сферата на транспорта и управлението му, бях наистина много подготвен."

Страстта към познанието личи в различни дребни и важни детайли в дейността на компанията "Еконт" с над 310 млн. лв. приходи за 2022 г. (по данни на изданието К100).

Бизнесът ни е изключително здрав. Той е независим от държава и от икономика, защото транспортът има инерция дори при спад. Ако добре управляваш, можеш да спечелиш много от тази работа. Защо да лишавам от възможността хората да продължат да практикуват един добър бизнес в България?

Някои от тях излизат на пръв поглед извън сферата на пратките и логистиката. Например концепцията за общество на свободните хора, за която ни разказва Донка Илиева, един от тримата управители на "Еконт" в момента.

"В основата на нашия бранд има една много голяма мечта и това е да живеем в богато, добре уредено общество от свободни българи. И всяко нещо, което правим, и фокусът, който си поставяме, винаги преминават през тази голяма мечта", разказва още тя.

Прочетете останалите истории от "Книга на фамилния бизнес в България 2022" тук

Малко хора знаят, но всяка, дори и дребна промяна в услуга или процес на "Еконт" започва с въпроса: "Как това влияе на хората и на клиентите. Каква е тяхната полза?" И чак след това идват вече прототипите и подробните бизнес анализи.

В началото обаче няма brand book (наръчник на бранда), а само един млад Николай Събев, с образование, хъс, желание и математически изчислен модел за успех в пазарна ниша, която никой към онзи момент не вижда.

"Когато си спедитор или морски брокер, нуждата от финанси не е чак толкова голяма. Трябва да наемеш офис, да имаш кола. Тогава имахме факс и всичко останало бяха знанията, които притежавах. Те са основата, за да можеш да предложиш транспортна сделка, която да е взаимноизгодна за всички", разказва Николай Събев.

Първият кораб

Първоначално "Еконт-Транс" е съдружие между състуденти от Военноморското училище - Събев кани за партньори "Мултитранс", варненска спедиторска компания, и "Екоинвест холдинг" от Казанлък. Решението за името "Еконт" е спонтанно.

Ролята на "Екоинвест" е ключова в бизнес плана на младия Събев - компанията притежава 100-тонен кораб река - море. Корабът се намира в пристанище Русе. С него предприемачът смята да приложи популярните по онова време триъгълни сделки. "Ако мога да оперирам с кораб, който да обслужва връзката на реката (Дунав) с морето (Черно море), щях да съм право в целта. Такъв бизнес в България нямаше", спомня си още Събев.

Първият клиент на новосформираната компания е софийската "Макском", търгуваща метални изделия от СССР . "Като бивш директор в "Българско речно плаване" знаех, че те внасят кнюпели - едни метални заготовки. Въобще българските външнотърговски организации още по време на социализма правеха доста добри триъгълни операции. Смисълът беше стоката да не влиза в България. Купуваха и продаваха и инкасираха печалбите", разказва още той.

Към онзи момент "Макском" е имал сделка за доставка на 50 хиляди тона месечно, като са возили стоката от украинското пристанище Рени до турското пристанище Искендерун.

"Отидох при тях и им казах: искате ли да спечелите 50 хиляди долара на месец", разказва предприемачът - крайната цел на офертата му е да достави стоката на цена с 1 долар по-евтино от договорената цена на наетата към онзи момент спедиция и организация на транспорта. Експериментът е успешен, но свързан с много предизвикателства - времената са сложни. И в Украйна, и в България по улиците често има истински престрелки, а честната дума е единствена гаранция по новите за времето си частни парично-стокови взаимоотношения.

Работата с държавите от ОНД (бившия СССР) дава началото на бизнеса. "Бях абсолютно сигурен, че мога да направя каквото си искам на пазара, защото четях постоянно за транспортни пазари и работех много. Разбирах и продължавам да разбирам от транспортни пазари", разказва Събев. Затова и когато през 1998 г. кризата с рублата удря руския пазар, а той търпи директни загуби, не губи кураж. Вместо това преструктурира бизнеса си и изоставя морската спедиция и брокеража. Руската държава обявява мораториум върху плащанията във валута, което автоматично вкарва младия предприемач в премеждие с размер 450 хил. долара.

По това време Събев изгражда един от основните си принципи - ако ще работи с някого в съдружие, то всички съдружници работят за общия бизнес. Когато изпитва съмнения в мотивацията на другите, той просто излиза от партньорството и започва отначало.

Вторият важен принцип от същата епоха е, че не се криеш от кредиторите си. "Аз просто отидох на място - в Русия, в Украйна, в Молдова, там където дължах пари на транспортни организации", разказва още основателят на "Еконт". Николай Събев поставя кредиторите си пред два избора - да му поискат задълженията веднага, които той няма как да им плати, или да му дадат шанс и да разсрочат плащането, което той да върне чрез повече работа.

Следват две години денонощен труд - на помощ са само с две секретарки. Но предприемачът успява не просто да върне парите, но и да се възстанови.

Третото правило - пак от същите съдбовни дни, е да не дължиш пари и на служителите си. "Нямам нито една неплатена заплата", споделя с гордост в гласа той.

Логистиката на малки пратки

След преодоляването на този тежък период Събев стига до решението да изгради куриерска услуга. "Исках да създам нещо, което е систематично, което дава възможност да скалираш и има повече математика. Да е независимо от държавата."

Отношението към държавата е ключово - работата с бившите съветски републики го учи, че промяната в политическата или регулаторната среда неминуемо води до промени в бизнеса, които на практика могат да те унищожат. Затова и следващата функция в бизнес уравнението на "Еконт" е пълната независимост от държавата.

През всичките години стратегическото планиране е друг ключов елемент от развитието на компанията. "Още 2006 година казах, че идва криза - и 2008 г., когато кризата наистина дойде, "Еконт" изхвърча нагоре. Бяхме напълно подготвени", споделя Събев.

При ковид пандемията той е изненадан от тоталния локдаун, но това административно решение на държавата успешно съвпада с плановете на "Еконт" за пълна дигитализация на бизнеса и намаляването на човешките контакти. Така компанията продължава да се развива и да въвежда иновации.

Днешният "Еконт", какъвто го познаваме като мрежа от куриерски офиси, се ражда през 2000 година с идеята да оптимизира логистиката на малки пратки.

Една от първите иновации, която въвеждат, е наложеният платеж. Благодарение на "Еконт" куриер става официална професия в България.

Впоследствие от компанията започват да развиват мрежа от партньори. В началото ги наричат франчайз. "Това беше познатото за времето си понятие, едва по-късно направихме партньорските договори", спомня си Николай Събев. С изграждането на партньорската мрежа той развива следващата си принципна чувствителност - тази към изпълнението на договорите.

"Моята чувствителност към това е изключително висока. Когато някой е обещал нещо, поел е ангажимент, очакванията ми са да го изпълни. Както и обратно - да спазвам моето обещание винаги е било водещо в бизнеса. Именно заради това бизнесът работи с партньорски договор. Така има мониторинг върху договорите и могат да се приемат незабавни коригиращи действия. В случай че някой не си изпълни договорите или ако аз някъде съм допуснал грешка, си плащам, но ако е тяхна отговорност, те трябва да я платят", разказва той.

Път на следващото поколение

С годините мащабите на компанията стават сериозни. Темпото на Събев е огромно, а от това страда личният му живот. "Така се случи, че семейството ми не беше стабилно. Но имах децата, за които много се грижех и на които много държа", споделя той откровено. И добавя: "Децата в един момент започнаха да работят при мен и това е тяхно решение. Те са преценили, че в един момент е по-добре да имат връзка с мен чрез професията ми."

От дъщерите на Събев Лора е по-голямата, но Алина първа започва работа в компанията. И двете влизат на най-ниското стъпало - инспектори "Контрол на качеството".

През 2021 г., когато Събев поема поста транспортен министър, Николай подарява равни дялове от компанията на дъщерите си и техните майки, като запазва за себе си мажоритарния дял.

По това време най-малката му дъщеря Ани още е непълнолетна, но отскоро и тя вече участва в някои решения като съдружник.

Оперативно "Еконт" се ръководи от трима управители - Алина Събева, Лора Събева и Донка Илиева, която също е съдружник с миноритарен дял. Всяка от тях има различна роля, но и трите управляват заедно и успешно бизнеса през последните три години. Ръстът в приходите не спира - напротив. Компанията въвежда редица нови иновации.

Решението собствеността на "Еконт" да остане в семейството идва след многобройни и различни по интензивност запитвания за придобиване от инвеститори - български и чуждестранни. "Толкова силно искаха да си имат логистично звено големите инвеститори, че човек в един момент се замисля струва ли си да продължи работи с това нечовешко темпо", спомня си Събев. И добавя: "Бизнесът ни е изключително здрав. Той е независим от държава и от икономика, защото транспортът има инерция дори при спад. Ако добре управляваш, можеш да спечелиш много от тази работа. Защо да лишавам от възможността хората да продължат да практикуват един добър бизнес в България?"

Алина Събева се присъединява през 2004 г. Един ден отива на обяд с баща си и просто го пита дали може да започне да работи за компанията. "Ако някой си мисли, че като си част от фамилията си привилегирован, греши. Всъщност е обратното", спомня си тя. В момента нейната роля като управител включва иновациите и въвеждането на нови технологии. Ресорът ѝ е дигитални платформи и услуги.

Лора Събева отговаря за стратегичното управление и логистиката.

При нея са и новите пазари. "Всеки пазар е различен, когато търсиш партньор, основното предизвикателство е културният сблъсък. Това е пътят и трябва да намериш този, с когото може да си говориш на един и същ език в Гърция, в Румъния, в Турция, в Македония", обяснява тя.

Предаване на огъня

Фокусът на Донка Илиева като управител са корпоративната култура, развитието на знанието и брандовете. Отговаря още и за пазарите от гледна точка на маркетинг и продажби.

В "Еконт" знанието е на голяма почит. Това личи не само от думите на Николай Събев за собственото му развитие през постоянно учене, но и по-дребни неща като библиотеката в софийския офис. Или по името на една от залите, в която снимаме - "Будител".

Донка Илиева отговаря за знанието на всички нива - вътре в компанията и навън с клиентите.

"За това как обучаваме хората, как говорим, как се държим вътрешно един с друг, но и с клиентите и обществото", обяснява тя.

В подкрепа на принципите, залегнали в основата на компанията, Илиева създава инициативата "Апостоли на бранда". "Апостолите са хората, които носят знанието за бранда и дават добрия пример в общността. Те търсят и привличат съмишленици."

Преди време в "Еконт" питат всички служители какво за тях е компанията, в която работят. По-голямата част от хората споменават две неща - "уважение, честност" и "фамилен дух/семейство".

Оказва се, че в "Еконт" фамилният дух се е появил надолу по веригата по естествен път, без да е бил част част от стратегията.

"Много често имаме един родител или двама, които работят с нас. След това децата просто израстват с "Еконт" и като завършат училище, се присъединяват", казва още Донка Илиева.

Как изглежда бъдещето на "Еконт"?

"Дигитално", категорична е Алина и с нея са съгласни Николай, Донка и Лора. "Ние винаги сме били пример за иновативност, не просто логистика", гордо споделя Алина Събева. И допълва: "С навлизането на изкуствения интелект и технологиите ние ще сме до всеки българин и аз съм сигурна, че ще създадем много полезни услуги." Следващото поколение вече е на поста си.

"Еконт в числа"

- 38,4% дял от пазара на куриерски услуги, 53.6% дял от пазара на парични преводи (данни за 2022 година, източник: доклад на КРС за операторите на пощенски услуги)

- над 550 партньорски "Еконт" офиса в цялата страна, както и международни операции в Румъния, Гърция и Кипър

- Приходи за 2022 г.: 309,5 милиона лева, печалба: 29,9 милиона лева.